THE CONSTRUCTION OF MEMORY IN ADVERTISING FOR THE IV CENTENARY OF THE CITY OF SÃO PAULO

Authors

Keywords:

São Paulo, Commemoration, Memory, Publicity, 4th centenary

Abstract

This text tries to discuss the relationship between publicity produced during the commemoration of São Paulo city 4 th centenary and the subsidence of the paulistana memory. In the message produced the publicity, in its majority, they evoked the links between the past and the future of city, reprocucing exaustively the expression: the city that more increases in the word, within a context that tried to project the Bandeirante “glory” and the magnificent future. In the sources analysis, mainly in the newspapers of the period, it impresses the infinity of products licensed witer the labelo f the 4th centenary, from the simple to the most sophisticated ones. Aggregated to the commemorative label, everyone seemed to be part of a same history, what meant to be descendent of the Bandeirante bravery. The publicity around the 4th centenary was extensive to all the activities of the Paulistana society and reveal the purpose of the dominant paulistana class to root the icons creators of a memory that could justify its hegemony in the national scenery.

Author Biography

Silvio Luiz Lofego, Paulista State University UNESP

aduado em História pela Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho (1991). Mestrado em História e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e doutorado em História e Cultura pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Atualmente ocupa o cargos de Diretor de Pesquisa e Extensão, coordenador dos cursos de História e Geografia nas modalidades presencial e EaD no Centro Universitário de Jales/SP (UNIJALES). É concursado como professor efetivo (PEB II) do Estado de São Paulo, exercendo atualmente a função de professor coordenador de área na Escola de Ensino Integral do Estado de São Paulo. Tem experiência tanto no Ensino Superior, quanto na Educação Básica II. Já atuou como professor de Antropologia (UNESP/Assis) em diversas disciplinas dos cursos de licenciatura no Centro Universitário de Jales, em especial, História do Brasil. Em 2022 está lecionando Sociologia e Antropologia para as turmas de Biomedicina, Farmácia, Enfermagem e Fisioterapia.

References

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Published

2006-12-30

How to Cite

Lofego, S. L. (2006). THE CONSTRUCTION OF MEMORY IN ADVERTISING FOR THE IV CENTENARY OF THE CITY OF SÃO PAULO. Patrimônio E Memória, 2(2), 25–44. Retrieved from http://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3997