Black identities inscribed on the streets of São Paulo in the 20th century
Keywords:
Black identities, Black memorials, Street memorialsAbstract
This text has as a point of reflection the homages to black people, men and women, inscribed in the streets and squares of São Paulo, in different times of the republican period. The chosen ones were projected in the national scene by their accomplishments and by the causes they defended in their contemporaneity. Some tributes express the recognition of black people as protagonist in the defense of the slavery’s abolition, such as the bust statue paid by black leaders, which was dedicated to the black poet Luiz Gama, and was affixed in Largo do Arouche square (Nov/1931), and the street names dedicated to the engineers André Rebouças (an abolitionist) and Theodoro Sampaio. Symbolically, the Mãe Preta sculpture (inaugurated in January 1955 in Largo do Paissandu square) synthesizes the moment of negotiation between white elites and black leaders, in the dispute for the memory and the insertion of the group in the events of the IV Centenary of the City of São Paulo in 1954. Therefore, it is intended to argue the meaning and the scope of these honors.
References
*Fontes*
Arquivo Histórico da Prefeitura Municipal de São Paulo. [Verbete] Dicionário de Ruas. Prefeitura do Município de São Paulo, s/d.
http://www.dicionarioderuas.prefeitura.sp.gov.br/PaginasPublicas/ListaLogradouro.aspx
ANTUNES, Fátima. A Mãe Preta dos Paulistanos. In: Ladeira da Memória - Departamento do Patrimônio Histórico da Secretaria da Cultura. São Paulo, s/d.
Museuafrobrasil. Theodoro Sampaio. O sábio negro entre os brancos. Catálogo, s/d. A Grande Iniciativa do “Progresso” sempre victoriosa! Progresso, S. Paulo, 23 de junho de 1931, Num. 37. Progresso, S. Paulo, 31 de julho de 1931, Num 38, (p.1). São Paulo (Cidades). Prefeitura Municipal de Cultura. Departamento do Patrimônio Histórico. Divisão de Preservação – Catálogo das obras de arte em logradouros públicos de
São Paulo: Regional Sé – São Paulo: Departamento do Patrimônio Histórico, 1987. Secretaria Municipal de Cultura. Dicionário de Ruas. Prefeitura da cidade de São Paulo. s/d.
SASP - Sociedade Amantes do Samba Paulista. http://www.sasp.com.br/A_CARNAVAIS.asp#.WejskGhSyUk Acesso em 29 out. 2017.
*Referências*
CHARTIER, Roger. A História cultural. Entre práticas e representações. Trad. de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: DIFEL, 1990.
CHARTIER, Roger. Defesa e ilustração da noção de representação. Fronteiras, Dourados, v. 13, n.24, p. 15-29, jul/dez. 2011.
CARVALHO, Maria Alice Rezende de. O quinto século. André Rebouças e a construção do Brasil. Rio de Janeiro: Editora Revan: IUPERL-UCAM, 1998.
______. Três pretos tristes: André Rebouças, Cruz e Sousa e Lima Barreto. Topoi (Rio J.), Rio de Janeiro, v. 18, n. 34, p. 6-22, jan/abr. 2017.
COMPARATO, Fábio Konder. Luiz Gama, contemptor de nossas falsas elites. Estudos Avançados, 26 (75), 2012.
COSTA, Ivoneide de França. O rio São Francisco e a Chapada Diamantina nos desenhos de Teodoro Sampaio. Feira de Santana: Salvador, 2007.
COSTA, Jurandir Freire. Ordem médica e Norma familiar. 4ª edição. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FERREIRA. Ligia Fonseca. Luiz Gama: um abolicionista leitor de Renan. Estudos Avançados, 21 (60), 2007.
FREIRE, Rafael de Luna. Descascando o abacaxi carnavalesco da chanchada: a invenção de um gênero cinematográfico nacional. Revista Contracampo , Niterói, nº 23 dezembro de 2011.
LOPES, Maria Aparecida de Oliveira. História e Memória do negro em São Paulo: efemérides, símbolos e identidade (1945-1978). 2007. 233f. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis, 2007.
LUCAS, Meise Regina de Lucena. Ver, ler e escrever: a imprensa e a construção da imagem no cinema brasileiro na década de 1950. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 28, nº 55, p. 19-40 – 2008.
MATTOS, Hebe. André Rebouças e o Pós-abolição: entre a África e o Brasil (1888-1898). Natal: Anpuh, XXVII Simpósio Nacional de História, jul/2013.
MARTINS, José de Souza. Mãe Preta de sinhozinho branco. O Estado de S. Paulo, 22/10/2005. In: Monumento Mãe Preta – Monumento II. Secretaria Municipal de Cultura.
NORA, Pierre. Entre memória e História. A problemática dos lugares. Tradução: Yara Khouri. Projeto História, SP: Educ, n.10, p. 7-28, 1993.
PESSANHA, Andréa Santos da Silva. Pela palavra e pela imprensa: André Rebouças e propostas sociais para o Brasil do final do XIX. Natal: Anpuh, XXVII Simpósio Nacional de História, jul/2013.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Rio de Janeiro: Estudos Históricos, vol. 2, 1989.
SOARES, Anita Maria Pequeno. “O Negro André”: a questão racial na vida e no pensamento do abolicionista André Rebouças. PLURAL, Revista do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v.24.1, p.242-269, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.