HISTORICAL-CULTURAL HERITAGE AND INDIGENOUS SOCIAL MEMORY AT RISK
The coup of June 5, 2024 against the Arinos Valley Museum
Keywords:
Historical-cultural heritage;, Indigenous memory;, University extension;, Museum;, Coup.Abstract
This article analyzes the coup of June 5, 2024 against the Museu do Vale do Arinos (Juara-MT) as an expression of colonial violence that seeks to erase indigenous memories and legitimize hegemonic narratives about the Amazon in Mato Grosso. Using an interdisciplinary methodology – decolonial theories, media analysis, and dialogues with the Apiaká, Kayabi, Rikbaktsa, and Munduruku peoples –, it demonstrates how the museum, created in 2018 by UNEMAT and grassroots multidisciplinary partnerships, dismantles the myth of the “ahistorical” Amazon through archaeological collections. The violent takeover of the space, with the intention of converting it into an instrument of colonial exaltation, reveals articulation between local elites and institutional omission, exposing complicity with the coloniality of power. The research shows that the conflict symbolizes foundational disputes: land grabbing of narratives, racialization of knowledge, and indigenous resistance. It is concluded that defending the museum is an ethical imperative to decolonize institutions, requiring multi-sector networks (public universities, social movements, indigenous peoples) against structural violence. Linking the case to the Amazonian struggles, science is reaffirmed as an instrument of denunciation, warning against the naturalization of attacks on decolonial spaces.
References
ABREU, Regina; CHAGAS, Mário de Souza. Memória e Patrimônio: Ensaios contemporâneos. (orgs.). – 2ª Ed. Rio de Janeiro, Lamparina, 2009.
ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida, Rio de Janeiro, Zahar Editores. 1985.
ARRUDA, Renato Fonseca de. POLÍTICA DE MUSEU E PATRIMÔNIO CULTURAL DA UNEMAT: trajetórias, perspectivas e desafios. Tese. UNIRIO / MAST – RJ, junho de 2022.
BARTH, Fredrik. (1976). Os grupos étnicos e suas fronteiras. In: POUTGNAT, P.; STREIFF-, BARTH, F. (eds). “On the study of social change”. American Anthropologist, 69(6). p. 661-669.
BRAUN, Mayra Alcina Cardoso De Lima. PERCURSOS HISTÓRICOS DO CURSO DE PEDAGOGIA EM JUARA-MT: memórias e perspectivas educacionais para o futuro. Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), Departamento de Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Groso (UNEMAT), campus de Juara-MT, 2023.
BRETON, Hervé, ALVES, Camila Aloisio. A narração da experiência vivida face ao “problema difícil” da experiência: entre memória passiva e historicidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.17, n. 44, p. 1-14, jan./mar. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8013/5526. Acesso em 13 nov. 2024.
CHAGAS, Mário de Souza. A imaginação museal: Museu, memória e poder em Gustavo Barroso, Gilberto Freyre e Darcy Ribeiro. – Rio de Janeiro: MinC/IBRAM, 2009.
CHUVA, Márcia. Por uma história da noção de patrimônio cultural no Brasil. In: Revista do Patrimônio, nº 34/2012. Rio de Janeiro: IPHAN (organização: Márcia Chuva). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/CHUVA_Marcia_Por-uma-historia-da-nocao-de-patrimonio-cultural.pdf. Acesso em 28 de nov. 2024.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DORNSTAUDER, João Evangelista. Como pacifiquei os Rikbaktsa. Instituto Anchietano de Pesquisas: São Leopoldo, 1975.
DUSSEL, Enrique. 1492: O encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Conferências de Frankfurt. Tradução: Jaime A. Clasen. – Petrópolis, RJ. Vozes, 1993.
FERREIRA, Waldineia Antunes de Alcântara. Educação escolar indígena na Terra Indígena Apiaká-Kayabi de Juara-MT: resistências e desafios. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – FORPROEX, 2010, Belo Horizonte. Extensão Universitária: organização e sistematização. Belo Horizonte: COOPMED, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005
GUIMARÃES NETO, Regina B. A lenda do ouro verde. Dissertação de Mestrado. UNICAMP. Campis-SP, 1986.
GUIMARÃES NETO. Regina Beatriz. Cidades da mineração - memória e práticas culturais. Mato Grosso na primeira metade do Século XX. Cuiabá - MT: Editora da Universidade Federal de Mato Grosso (EDUFMT), 2006. 147
GUIMARÃES NETO. Regina Beatriz. Vira mundo, vira mundo: trajetórias nômades. As cidades na Amazônia. Proj. História, São Paulo, (27), p. 49-69, dez. 2003. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/10510 acesso em 07 set. 2021.
GONZÁLEZ CASANOVA, Pablo. Colonialismo interno (uma redefinição). En: A teoria marxista hoje. Problemas e perspectivas. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires. 2007. Disponível em http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/formacion-virtual/20100715084802/cap19.pdf acesso em 14 mai. 2024.
GURGEL, Roberto. M. Extensão Universitária: Comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1986.
GRÜNBERG, Georg. Contribuições para a etnografia dos Kayabi do Brasil Central. 1970. Tradução Eugênio G. Wenzel. Tese (Doutorado) – Universidade de Viena, 1970.
GRÜNBERG, Georg. Os Kaiabi do Brasil Central: história e etnografia. São Paulo: ISA, 2004.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5, p. 7-41, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em 15 dez. 2024.
HIROOKA, Suzana; HOELTZ, Sirlei. Relatório Final de Resgate Arqueológico e Educação Patrimonial na UHE Sinop, MT. Archaeo Pesquisas Arqueológicas Ltda. 2018.
JOANONI NETO, Vitale. Fronteiras da Crença. A colonização de Mato Grosso após 1970. Cuiabá: EdUFMT/Carlini Caniato, 2007.
JOANONI NETO, Vitale. Os projetos de colonização no Estado de Mato Grosso após 1970. Póshistória, Assis, v. 10, p. 219-237, 2002.
JOANONI NETO, Vitale e GUIMARÃES NETO, Regina Beatriz. A Amazônia e a política de Integração Nacional: o discurso da modernização entre o passado e o presente. Diálogos Latinoamericanos, v. 26, p. 144-156, 2017.
JUARA, Mato Grosso. Lei Municipal nº 2.682, de 15 de janeiro de 2018. Disponível em https://museudovaledoarinos.org.br/wp-content/uploads/2023/01/LEI-2.682.2018.pdf acesso em 21 set. 2024.
JUARA, Mato Grosso. Lei Municipal nº 2.874, de 16 de outubro de 2020. Disponível em https://museudovaledoarinos.org.br/wp-content/uploads/2023/02/LEI-MUSEU-DO-VALE-DO-ARINOS-2.pdf acesso em 06 dez. 2024.
LIMA, Daniela Batista de. “Vamos amansar um branco para pegar as coisas”: Elementos da etnohistória Kajkhwakratxi-jê (Tapayuna). Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Departamento de Antropologia da Universidade de Brasília (UNB). Brasília: 2012.
MENEZES NETO, Paulo E. Universidade: ação e reflexão. Fortaleza: Edições UFC; Imprensa Universitária, 1983. p. 233.
MIGLIACIO, Maria Clara. Pedra Preta de Paranaíta: arte rupestre na ocupação do Alto Tapajós, Amazônia Mato-grossense. Especiaria - Cadernos de Ciências Humanas. v. 17, n. 30, jan./Jun. 2017, p. 173-201. Disponível em http://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/article/view/1765 acesso em 07 de jul. 2024.
MIGNOLO, Walter. Historias Locais / Projeto Globais - Colonialidade, Saberes Subalternos. Editora UFMG, 2003.
MIGNOLO, Walter. The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press, 2011.
MORAES, Saulo Augusto de. Processos dialógicos complexos: Considerações iniciais sobre o projeto de pesquisa Fronteira, Territorialidade e Cultura: o Vale do Arinos na Memória de seus Habitantes e o Museu do Vale do Arinos. Revista de Educação do Vale do Arinos (RELVA), 2023. Disponível em https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/6139 acesso em 08 jun. 2024.
MORAES, Saulo Augusto de. ARRUDA, Renato Fonseca de; FALCÃO, Jairo Luís Fleck; KAYABI, Kawayp-katu; LEITE, Francine Suélen Assis; RANGEL, Marcio Ferreira; KAYABI, Dineva Maria; MORIMÃ, Evanilson Crixi; MUNDURUKU, Marcelo Manhuari. Museu do Vale do Arinos: Implementação de uma política municipal de patrimônio com enfoque na preservação das referências culturais indígenas. IV Congresso Científico Internacional da RedeCT, 2023.
MORAES, Saulo Augusto de. Práxis, Tessituras e Interculturalidade: Um estudo decolonial sobre o Museu do Vale do Arinos a partir da Câmara Setorial de Etnologia. 2002. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, 2022.
MORAES, Saulo Augusto de. STUCHI, Francisco Forte. ARAÚJO, Rosalia de Aguiar. Aproximações Etnoarqueológicas: Experiências etnográficas e educação patrimonial com a etnia indígena Kayabi. XXI Jornadas Argentinas de Historia de la Educación Argentina e Latinoamericana. Soberanía y educación. Miradas desde la historia y la política. A 100 años del nacimiento de Paulo Freire. Universidad Pedagógica Nacional Pública y Federal. Buenos Aires, 20 al 23 de octubre de 2021.
MORAES, Saulo Augusto de. FERREIRA, Waldinéria Antunes de Alcântara. Por uma pedagogia da luta: Considerações a partir do Museu do Vale do Arinos. Seminário de Educação (SemuEdu) da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT), Departamento de Pedagogia. 2021. Disponível em https://sol.sbc.org.br/index.php/semiedu_estendido/article/view/21075 acesso em 29 jun. 2024.
MOURA, Carlos Francisco. A expedição Langsdorff em Mato Grosso. Núcleo de Documentação e Informação Histórica Regional. Universidade Federal de Mato Grosso. Imprinta Gráfica e Editora LTDA. Rio de Janeiro, 1984.
MOURÃO, Maria da Graça Menenzes. História dos Apiacás. Scortecci Editora, 64 páginas 1ª edição – 2008.
MUNDURUKU, Marcelo Manhuari. O Museu do Vale do Arinos para os povos indígenas do Vale do Arinos: uma análise a partir da perspectiva indígena Munduruku. Anais Vol. 14 (2019): Seminário de Educação do Vale do Arinos, Juara/MT, Brasil, 04-06 setembro 2019, Coordenação do Curso de Pedagogia, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT.
MUNDURUKU, Marcelo Manhuari. O Museu do Vale do Arinos para os povos indígenas Apiaká, Kayabi, Rikbaktsa e Munduruku, a partir da perspectiva indígena Munduruku. In: MORAES, Saulo Augusto de et al (Org). Museu do Vale do Arinos: Experiências Educativas. Publicações Museu do Vale do Arinos. Livro, ISBN 978-65-01-13923-4. 2024.
OLIVEIRA, Frederico César Barbosa. Quando resistir é habitar: lutas pela afirmação territorial dos Kaiabi no baixo Teles Pires. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de Brasília. Brasília, 2010. Disponível em https://repositorio.unb.br/handle/10482/7264 acesso em 30 de jun. 2024.
QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial. 2005.
RAMOS, André Raimundo Ferreira. Entre a cruz e a riscadeira: catequese e empresa extrativista entre os Munduruku (1910 a 1957). Goiânia: UFGO, 2000. (Dissertação de Mestrado). In. https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Munduruku (2003;2021) acesso em 18 abr. 2024.
RANGEL, Lúcia Helena. Área Indígena Apiaká-Kayabi. FIPE - Fundação Instituto de Pesquisas Econômicas. Relatório de Avaliação. (OS Ref. Relatório nº 324, 1986/1987). Outubro de 1987. Disponível em https://acervo.socioambiental.org/acervo/documentos/relatorio-de-avaliacao-aea-idigena-apiaka-kayabi acesso em 02 de jun. 2024.
SANT´ANA, Daniela Alves Braga. Alianças multifacetadas. Colonização de Juara – Mato Grosso – Discursos, Práticas Culturais e Memórias (1971-2008). Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado em História – História, Territórios e Fronteiras do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá-MT, 2009.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec,1996.
SCHWENGBER, Valdir Luiz. Relatório mensal de monitoramento arqueológico nas áreas de influência aa CGH Fazenda Modelo, município de Juara – MT. Espaço Arqueologia. 2017.
SIDI, Pilar de Morais; CONTE, Elaine. A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Revista ibero-americana de estudos em educação, v. 12, n. 4, p. 1942– 1954. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270. Acesso em: 25 jun. 2024.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
STUCHI, Francisco Forte. A ocupação da terra indígena Kaiabi (MT/PA): história indígena e etnoarqueologia. Dissertação de Mestrado - Universidade de São Paulo (USP). Museu de Arqueologia e Etnologia (MAE) São Paulo. 2010.
TEMPESTA, Giovana Acacia. TRAVESSIA E BANZEIROS: Historicidade e organização sociopolítica Apiaká. Tese apresentada de Pós-Graduação em Antropologia Social do Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Antropologia, Universidade de Brasília. 2009. Disponível em http://icts.unb.br/jspui/bitstream/10482/4047/1/2009_GiovanaAcaciaTempesta.pdf acesso em 02 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.