Iracema

Representations and Allegories of a Brazilian Screw

Authors

  • Carlos Gabriel Sardinha de Medeiros UNESP, Campus de Franca

Keywords:

Transamazonic Highway, national identity, Cinema Novo, civil-military dictatorship, national-popular;, Iracema

Abstract

This article analyzes the film Iracema, an Amazonian screw (1974), directed by Jorge Bodanzky and Orlando Senna, presenting a reading of the representations and allegories present in the work. The historical context of construction of the Transamazon Highway, the narrative approach to reality – there are elements of fiction and documentary presents in the film - and the denunciation, by the filmmakers, about the way of life of the population of the Amazon that lived on the side of the road is highlighted, taking as reference the life of Iracema and Tião. Analyzing the aesthetic elements of Brazilian cinematographic production, the movie is understood as a criticism of the narratives of national identity formation, the artistic production linked to national-popular since the 1960s and especially the role attributed to the indigenous in the project of modernization of the Brazilian society proposed by the military, which justifies the years of censorship until its launch in 1981.

References

BARROS, J. D. Cinema e história – considerações sobre os usos historiográficos das fontes fílmicas. Comunicação& Sociedade. São Bernardo do Campo, a. 32, n. 55, jan. /jun. 2011. p. 175-202 Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/CSO/article/view/2324/2504>. Acesso em: 10 jul. 2018.

BELIEIRO, Thiago Granja. Índios e Poetas: O Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e a invenção do Indianismo Literário 1808-1860. 2007., 121 p. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2007.

BRITO, Fausto. Brasil, final de século: a transição para um novo padrão migratório? In: Anais do XII Encontro Nacional de Estudos Populacionais da ABEP, 26, 2000, Caxambu: 2000. p. 1-44. Disponível em: <http://www.abep.org.br/~abeporgb/publicacoes/index.php/anais/issue/view/32/showToc>. Acesso em: 12 jul. 2018.

CANDIDO, Antônio. Formação da literatura brasileira. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2007.

FERRO, Marc. Cinema e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

GARCIA, Tânia da Costa. Tudo bem e o nacional-popular no Brasil dos anos 1970. História, São Paulo, vol. 26, n. 2, p. 182-200, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/his/v26n2/a10v26n2.pdf>. Acesso em: 07 jul. 2018.

LAPERA, Pedro Vinicius Asterito. A presença de “Iracema, uma transa amazônica” (1974) no cinema brasileiro. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação E-compós, Brasília, vol. 11, n. 2, p. 1-17, maio-ago. 2008. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2018.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A história, cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das Ciências Sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, vol. 34, p. 9-24, 1992. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/70497>. Acesso em: 15 jul. 2018.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

ORTIZ, Renato. Românticos e folcloristas: cultura popular. São Paulo: Olho d’Água, 1992.

RENAN, Ernest. Que é uma nação? Plural; Sociologia, USP, São Paulo, vol. 4, p. 154-175, 1 sem, 1997. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/plural/article/view/75901/79400>. Acesso em: 18 jul. 2018.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Complexo de Zé Carioca: notas sobre uma identidade mestiça e malandra. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 29, n. 10, 1995, p. 49-63. Disponível em: <http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_29/rbcs29_03.htm>. Acesso em: 19 out. 2018.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: Cosaic Naify, 201.

Published

2018-12-20

How to Cite

SARDINHA DE MEDEIROS, Carlos Gabriel. Iracema: Representations and Allegories of a Brazilian Screw. Faces da História, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 209–225, 2018. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/1139. Acesso em: 3 jul. 2024.