Quilombos of the Amazon

Traditional Practices of the Folias de Santo in the Municipality of Óbidos – PA (1947 - 2017)

Authors

  • Leandro Castro Tavares Universidade Estadual do Centro-Oeste

Keywords:

Folias, Quilombos, Traditions, History

Abstract

This article intends to show parts of the analyzes carried out on the folias de santo in the remaining quilombo areas in the Municipality of Óbidos. In this way, it emphasizes some propositions to which folias correlate, seen as an ethnic trait of the Afro-Brazilian culture in Obidos in the State of Pará, as well as on dispersions of the slaves for the formation of the remaining areas of quilombos in the mentioned municipality and finally, emphasizing in a descriptive way the songs or folias and litany of Folias de santo, starting from the proposition that refers to the influence of the practices of tradition, in the writing of History. The methodology used was the analysis of the litanies and songs obtained through interviews during field work, at the moment of Folia de São Tomé, in Óbidos.

References

BASQUES. Messias. Uma antropologia das coisas: etnografia e método. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, vol. 4, n. 1, p. 150-165, jan-jun. 2010.

BOYER, V. Misnaming Social Conflict: ‘Identity’, Land and Family Histories in a Quilombola Community in the Brazilian Amazon. Journal of Latin American Studies, vol. 46 n. 3, pp. 527–555. august. 2014.

BRANDÃO, Carlos R. Brandão. A Folia de Reis de Mossâmedes. Rio de Janeiro: Cadernos de Folclore, FUNARTE/INF, 1977.

BRANDÃO, Carlos R. Brandão. O desencanto do outro: mistério, magia e religião nos estudos do mundo rural no brasil. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.

BRANDÃO , Carlos R. Brandão. Os deuses do povo: um estudo sobre a religião popular. 2ª ed. São Paulo. Brasiliense, 1986.

BRANDÃO, Carlos R. Brandão. Sacerdotes da viola: rituais religiosos do catolicismo popular em São Paulo e Minas Gerais. Petrópolis: Vozes, 1981.

CORRÊA, M. O mato & o asfalto: campos da Antropologia no Brasil. Sociologia & Antropologia, v. 01.01, pp. 209-229, 2011.

CUNHA JUNIOR, H. A história africana e os elementos básicos para seu ensino. In: LIMA, Ivan Costa (org.). Negros e currículo.Florianópolis: NEN, 1998.

FUNES, Eurípedes Antônio. Comunidades mocambeiras do Trombetas. In: ANDRADE, Lúcia M.M. de; GRUPIONI, Denise Fajardo. Entre Águas Bravas e Mansas, índios & quilombolas em Oriximiná. São Paulo: Comissão Pró-Índio de São Paulo Iepé, 2015, p. 16-61.

GOMES, Flavio. A “Safe Haven”: Runaway Slaves, Mocambos, and Borders in Colonial Amazonia, Brazil. Hispanic American Historical Review, vol. 82 n. 3, pp. 469–499, 2002.

LOPES, Nei. História e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo: Barsa Planeta, 2008.

LUCAS, Glaura. Diferentes perspectivas sobre o contexto e o significado do Congado miniero: Musicas africanas e indígenas no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

LUCAS, Glaura. Música e tempo nos rituais do congado mineiro dos Arturos e do Jatobá. 2005, 330p. Tese (Doutorado em música) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

MAFRA, Alessandra. À Sombra do Precursor: Produção e recepção da obra O Negro no Pará, de Vicente Salles. Tempo E Argumento, vol. 8 n. 18, p. 317-350, 2016.

MALCHER, Maria Ataíde; MARQUES, Jane Aparecida. Territórios Quilombolas. Belém: ITERPA, 2009.

MENDONÇA, Joseli Maria. Escravidão, africanos e afrodescendentes na “cidade mais europeia do brasil”: identidade, memória e história pública. Tempos Históricos, vol. 20 n. 1, pp. 218–241. 2016.

MULLINGS, Leith,. Interrogando el racismo: Hacia una Antropología antirracista. Revista CS, vol. 12, pp. 325–375. 2013.

NASCIMENTO, José Pereira do. Dicionário português-quimbundo. Huilla: typographia da missão, 1907.

PASSOS, J. & NOGUEIRA, J., Movimento negro, ação política e as transformações sociais no Brasil contemporânea. Política & Sociedade, vol. 13, n. 28, pp. 105–124. 2014.

SALLES, Vicente. O negro no Pará. Rio de Janeiro: FGV, Belém: UFPA, 1971.

SAMPAIO, Patrícia M. (org.). O fim do silêncio – presença negra na Amazônia. Belém: Açai/CNPq, 2011.

SANTOS, Daiana. Atlantico negro: el oceano en la narrativa de esclavizados. Acta Literaria, vol. 54, p.29. 2017.

TALL, Kadya,. Os que voltaram. A história dos retornados afrobrasileiros na África Ocidental no século XIX. Lusotopie, vol. 16 n. 2, pp. 279–281. 2009.

TAVARES. Leandro de Castro. A Folia de São Tomé como traço étnico da cultura afrobrasileira em Óbidos/PA. 2018. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Irati-PR.

THOMPSON, Paul. A Voz do Passado - História Oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Fontes primárias:

Acervos digitais. CCPA – Centro Cultural Povos da Amazônia/ CENDAP – Centro de Documentação e Apoio à Pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia: Jornal Estrella do Amazonas, Cidade da Barra do Rio Negro, 18 jul. 1854. Disponível em: .

Jornal Baixo Amazonas,08 jan. 1876 e 22 jan. 1876. Arquivo particular de João Santos.

Published

2018-12-20

How to Cite

TAVARES, Leandro Castro. Quilombos of the Amazon: Traditional Practices of the Folias de Santo in the Municipality of Óbidos – PA (1947 - 2017). Faces da História, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 191–208, 2018. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/1232. Acesso em: 3 jul. 2024.