Reflections on school history and teaching by competences at BNCC

Authors

Keywords:

National Curricular Common Base (BNCC), Teaching of history, Conceptions of education, Competences

Abstract

The following article aims to provide reflections on School History and on competency teaching present at the National Curricular Common Base (BNCC), in the final years of Elementary School. In our opinion, even if it is transposed by democratic and progressive principles, the School History, set forth in the document, does not allow the teacher to overcome the traditional model of teaching. In addition, the notion of school competence, widely used in the BNCC as the new ‘philosopher's stone’ of Brazilian education hides old problems of education policies, among them, public investment.

Author Biographies

Pedro Paulo Lima Barbosa, Universidade de São Paulo

Doutor em História Social pela UNESP/Assis, Pós-Doutorando em Educação pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo de Ribeirão Preto (USP/RP), onde realiza estudos concernentes à Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o ensino de História. Professor da Rede Pública do Estado de São Paulo

Andrea Coelho Lastória, Universidade de São Paulo (USP/RP)

Professora Associada da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo. Livre Docente em Educação, Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação na mesma instituição. Pós-Doutorado em Didática da História e da Geografia na Universidad de Oviedo, Espanha. Doutora e Mestre em Educação na Universidade Federal de São Carlos – UFSCar.

Francislaine Soledade Carniel, Universidade de São Paulo (USP/RP)

Mestranda em Educação pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo – FFCLRP-USP. Graduada em História pelo Centro Universitário Barão de Mauá – CUBM.

Published

2019-12-16

How to Cite

BARBOSA, Pedro Paulo Lima; LASTÓRIA, Andrea Coelho; CARNIEL, Francislaine Soledade. Reflections on school history and teaching by competences at BNCC. Faces da História, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 513–528, 2019. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/1418. Acesso em: 3 jul. 2024.