Brazilian Association of Popular Video (ABVP): Register of collective memory in Brazil

Authors

  • Wilq Vicente UFABC

Keywords:

ABVP; Há Lugar; popular video; VHS; social movements in Brazil; Brazilian redemocratization.

Abstract

Access to cameras and magnetic tapes in the 1980s provided a hitherto unprecedented amount of video recordings and narratives on social issues and struggles, in addition to amateur and educational production. Looking at the collection of the Brazilian Association of Popular Video (ABVP) and analyzing one of its items, the video Há Lugar (1987), the text points to a cultural context of emergence of new themes in Brazil at the time, emerging social actors, a particular social dynamic, as well as an effort to use video as an instrument of information, mobilization and memory of the social struggles of that period of democratic opening and intense social mobilization.

References

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. Mitologia da mineiridade: o imaginário mineiro na vida política e cultural do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1999.

BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naify, 2014.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BEZERRA, Laura. A preservação audiovisual nas políticas culturais do brasil entre 2003-2010. In: ENECULT – ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 10, 2014. Salvador. Anais. Salvador: UFBA, 2014, p. 1-15.

CANNITO, Newton. Depoimento de Luiz Fernando Santoro. Sinopse Revista de Cinema, São Paulo, n. 7, ano III, p. 2-7, agos. 2001.

DINIZ, Sheyla Castro. Nuvem Cigana: a trajetória do Clube da Esquina no campo da MPB. 2012. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas “UNICAMP”, Campinas, 2012.

FESTA, Regina; SANTORO, Luiz Fernando. A terceira idade da TV: O Local e o internacional. In: NOVAES, Adauto (org.). Rede Imaginária: Televisão e democracia. São Paulo: Companhia das Letras, 1991, p. 190-191.

MACHADO, Arlindo. O vídeo e sua linguagem. Revista USP, São Paulo, n. 16, p. 6-17, 1993.

MORETTIN, Eduardo. Cinemateca Brasileira: o sequestro e a destruição de nossa memória Audiovisual. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 553-560, jul./set. 2021.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Editora Papirus, 2005.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, jul./dez. 1993.

OLIVEIRA, Henrique Luiz Pereira. Transformações no Vídeo Popular. Sinopse Revista de Cinema, São Paulo, n. 7, ano III, p. 8-15, agos. 2001a.

OLIVEIRA, Henrique Luiz Pereira. Tecnologias audiovisuais e transformação social. O movimento de vídeo popular no Brasil (1984-1995). 2001. Tese (Doutorado em História) – Programa de Estudos Pós-Graduados em História, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo “PUC SP”, São Paulo, 2001b.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2001.

PERUZZO, Cicilia. Revisitando os conceitos de comunicação popular, alternativa e comunitária. In: XXIX CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2006, Brasília. Anais. Brasília: UnB, 2006, p. 1-17.

RIDENTI, Marcelo. Artistas e intelectuais no Brasil pós-1960, Tempo Social, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 81-101, jun. 2005.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: Artistas da revolução, do CPC à era da TV. São Paulo: Editora UNESP, 2014.

SANTORO, Luiz Fernando. A imagem na mão: o vídeo popular no Brasil. São Paulo: Editora Summus, 1989.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

XAVIER, Ismail. Iracema: o cinema-verdade vai ao teatro. Devires, Belo Horizinte, v. 2, n. 1, p. 70-85, jan./dez. 2004.

XAVIER, Ismail. Alegorias do Subdesenvolvimento: Cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

Filmografia

A LUTA do Povo [curta-metragem]. Dir. Renato Tapajós, São Paulo, Brasil, 1980, 30 min.

ALMERINDA, uma mulher de trinta [curta-metragem]. Dir. Ângela Freitas e Joel Zito Araújo, São Paulo, Brasil, 1991, 25 min.

BRAÇOS cruzados, máquinas paradas [longa-metragem]. Dir. Roberto Gervitz e Sérgio Toledo Segall, São Paulo, Brasil, 1979, 76 min.

CABRA marcado pra morrer [longa-metragem]. Dir. Eduardo Coutinho, Rio de Janeiro, Brasil, 1984, 119 min.

EU, Mulher Negra [curta-metragem]. Dir. Joel Zito Araújo, São Paulo, Brasil, 1994, 31 min.

GREVE! [curta-metragem]. Dir. João Batista de Andrade, São Paulo, Brasil, 1979, 37 min.

HÁ lugar. [curta-metragem]. Dir. Julio Wainer e Juraci de Souza, São Paulo, Brasil, 1987, 21 min.

IRACEMA - uma transa amazônica [longa-metragem]. Dir. Jorge Bodansky e Orlando Senna, Brasil e Alemanha Ocidental, 1974, 91 min.

JARDIM Nova Bahia [curta-metragem]. Dir. Aloysio Raulino, São Paulo, Brasil, 1971, 15 min.

NOSSOS Bravos [curta-metragem]. Dir. Joel Zito Araújo e Peter Overbeck, São Paulo, Brasil, 1987, 31 min.

TRABALHADORAS metalúrgicas [curta-metragem]. Dir. Olga Futemma e Renato Tapajós, 1978, 17 min.

UM dia nublado [curta-metragem]. Dir. Renato Tapajós, São Paulo, Brasil, 1979, 34 min.

UM caso comum [curta-metragem]. Dir. Renato Tapajós, São Paulo, Brasil, 1978, 22 min.

Published

2022-06-27

How to Cite

VICENTE, Wilq. Brazilian Association of Popular Video (ABVP): Register of collective memory in Brazil. Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 172–195, 2022. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2285. Acesso em: 3 jul. 2024.