A “última canção” de Andrzej Wajda:

Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia

Authors

  • Ana Paula Bertoncello Fontes Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Afterimage; Andrzej Wajda; Biopic.

Abstract

This article aims to discuss the last production of polish diretor Andrzej Wajda (1926-2016). Wajda revisits the past of the stalinist period, in 1948, narrating the insertion of Socialist Realism in a Poland occupied by the Soviets, after the Second World War. Artists, musicians, literati and filmmakers were affected by this artistc preject, including Wajda. Thus, the plot develops in the final years of the painter and avant-garde artist Wladyslaw Strzeminski, showing his resistance to this aesthetic language adopted by the regime. This biopic was produced in a context of increasing acquiescence to the rhetoric of the far-right government, Law and Justice party. In this way, we intend to reflect on the cinematographic discourse of the film, proposing na analysis of its production context and its codification.

References

AFTERIMAGE. Direção de Andrzej Wajda. Polônia: Akson Studio, 2016. 1 DVD (98 min).

BERNARDET, Jean-Claude; RAMOS, Alcides Freire. Cinema e História do Brasil. São Paulo: Verona, 2013.

BOBBIO, Norberto. O Reverso da Utopia. In: BLACKBURN, Robbin. Depois da Queda: O Fracasso do Comunismo e o Futuro do Socialismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. p.19-20.

CUNHA, Alberto. Compreender os nacionalismos na Europa pós-Guerra Fria. Relações Internacionais, Lisboa, n.62, jun. 2019.

FALKOWSKA, Janina. Andrzej Wajda: History, Politics and Nostalgia in Polish Cinema. Berghahn Books, 2008.

FONSECA, Rodrigo. O Polonês Andrzej Wajda finaliza uma cinebiografia do líder sindical Lech Walesa. In: oglobo.com, 08 abr. 2013. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/o-polones-andrzej-wajda-finaliza-uma-cinebiografia-do-lider-sindical-lech-walesa-8052126. Acesso em: 27 jan. 2022.

HABERMAS, Jurgen. Que significa socialismo hoje? Revolução recuperadora e necessidade de revisão da esquerda. Novos Estudos. n. 30, p. 43-61, jul. 1991.

HALTOF, Marek. Polish Cinema: A History. Berghahn Books, 2019.

HUYSSEN, Andreas. Passados presentes: mídia, política, amnésia. In: Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

IANCU, Alexandra. A “viragem iliberal” contra o Estado de direito: Reflexões sobre as recentes evoluções políticas na Polônia e na Romênia. Relações Internacionais, Lisboa, n. 62, jun. 2019.

KATÝN. Direção de Andrzej Wajda. Polônia, 2007. 1 DVD (118 min).

KOTKIN, Stephen; GROSS, Jan T. Sociedade Incivil: 1989 e a derrocada do comunismo. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2013.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 7ª edição revista. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

MEDEIROS, Vinícius Santos de. Entre Cinzas e Diamantes, a ambivalência de uma geração: a trilogia de guerra de Andrzej Wajda e as representações cinematográficas da resistência polonesa (1948-1958). 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia.

NAPOLITANO, Marcos. “A escrita fílmica da história e a monumentalização do passado: uma análise comparada de Amistad e Danton”. In: CAPELATO, Maria Helena, MORETTIN, Eduardo, NAPOLITANO, Marcos e SALIBA, Elias Thomé (orgs.). História e cinema: dimensões do audiovisual. São Paulo: Alameda, p. 65-84.

NAPOLITANO, Marcos. Arte e revolução: entre o artesanato dos sonhos e a engenharia das almas (1917-1968). Revista de Sociologia e Política. Universidade Federal do Paraná, n. 8, p. 8-20. 1997.

NAPOLITANO, Marcos. Variáveis do filme histórico ficcional e o debate sobre a escritura fílmica da História. História: Questões & Debates. Curitiba, n. 1, v. 70, p. 12-44, jan/jun. 2022.

NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In: PINSKY, C. B. (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005, p. 235-289.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. In: Projeto História. São Paulo: PUC, p. 7-28, dez. 1993.

PORTAL, João Camilo Grazziotin. Escrita, biografia e sensibilidade: discurso da memória soviética de Svetlana Aleksiévitch como um problema historiográfico. Ofícios de Clio, Pelotas, vol. 5, n. 8, p. 1-20, jan-jun, 2020.

SKORZYNSKI, Jan. A Revolução do Solidariedade e o Fim da União Soviética. Relações Internacionais. Mar. 2012, p. 71-81.

TOMAIM, Cássio dos Santos. (2019). Documentário, história e memória. Significação: Revista De Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 46, n. 51, p. 114-134, 2019.

TOMAIM, Cássio dos Santos. O documentário como “mídia de memória”: afeto, símbolo e trauma como estabilizadores da recordação. Significação: Revista De Cultura Audiovisual, v. 43., n. 45, p. 96-114, 2016.

TRAVERSO, Enzo. The New Faces os Fascism: Populism and the Far Right. London: Verso, 2019.

WALESA: Man of Hope. Direção de Andrzej Wajda. Polônia: Akson Studio, 2013. 1 DVD (127 min).

Published

2022-06-27

How to Cite

BERTONCELLO FONTES, Ana Paula. A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia. Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 289–304, 2022. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288. Acesso em: 3 jul. 2024.