Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas

o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)

Authors

  • Rafael de Luna Freire UFF

Keywords:

cineclubes, Cinematecas, década de 1950, Rio de Janeiro

Abstract

This article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues.

References

ª MOSTRA Internacional de arte cinematográfica. Festival a história do cinema norte-americano. Rui Pereira da Silva fala sobre o Festival e a Cinemateca do Museu. Jornal do Brasil, 15 jun. 1958, p. 5.

ADAMATTI, Margarida Maria. A crítica cinematográfica e o star system nas revistas de fãs: A Cena Muda e Cinelândia (1952-1955). 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

ARAÚJO, Luciana Corrêa de. Joaquim Pedro de Andrade: primeiros tempos. São Paulo: Alameda, 2013.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979

BERNARDET, Jean-Claude. Historiografia clássica do cinema brasileiro. São Paulo: Annablume, 1995.

COLEÇÃO de programas do Centro de Cultura Cinematográfica, 1956-1957. Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Coleção Carlos Fonseca, Rio de Janeiro, Brasil.

CORREA JÚNIOR, Fausto Douglas. A Cinemateca Brasileira: das luzes aos anos de chumbo. São Paulo: Unesp, 2010.

CUNHA, Ângela Regina. Antonio Moniz Viana. In: RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe. Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Senac, 2000.

ELIACHAR, Leon. Café Soçaiety. Penúltima Hora, Rio de Janeiro, 2 jul. 1956.

FREIRE, Rafael de Luna. Carnaval, mistério e gangsters: o filme policial no Brasil (1915-1951). 2011. Tese (Doutorado em Comunicação) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.

FREIRE, Rafael de Luna. Chanchada, filme policial e Roberto Farias: observações sobre o cinema comercial brasileiro e a nova geração de cineastas. In: CHALUPE, Hadija; SIMPLÍCIO NETO (orgs.). Os múltiplos lugares de Roberto Farias. Rio de Janeiro: CCBB: Jurubeba Produções, 2012.

FREIRE, Rafael de Luna; FRÓES, Natália Teles da Silva. Carlos Fonseca e o cinema conservador carioca. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 460–483, 2020.

GALVÃO, Maria Rita Eliezer. Companhia Cinematográfica Vera Cruz: fábrica de sonhos. 1976. Tese (Doutorado em Linguística e Letras Orientais) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1976.

GATTI, André. Cineclube. In: RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe. Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Senac, 2000.

LIMA JÚNIOR, Walter. Entrevista concedida a Hernani Heffner. Rio de Janeiro – RJ, 3 jul. 2020. Disponível em: https://vimeo.com/560504337

LIMA JÚNIOR, Walter. Entrevista concedida a Rafael de Luna Freire, por telefone. 11 ago. 2020.

MENDONÇA, Leandro. A crítica de cinema em Moniz Vianna. Rio de Janeiro: Edições LCV, 2009.

NÚÑEZ, Fabián. Reflexões sobre a Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro na virada dos anos 1960 aos 1970. Significação, São Paulo, v. 45, n. 50, p. 143-158, 2018.

O PÚBLICO do Rio prestigia tudo o que é bom, Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p. 5, 13 nov. 1955.

OTONI, Décio Vieira. Lançamento: Centro de Cultura Cinematográfica, Diário Carioca, Rio de Janeiro, 30 jun. 1956.

QUENTAL, José Luiz de Araújo. A preservação cinematográfica no Brasil e a construção de uma cinemateca na Belacap: a Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. 2010. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

SOUZA, Carlos Roberto de. A Cinemateca Brasileira e a preservação de filmes no Brasil. 2009. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

VIANNA, Antonio Moniz. Golpismo, confusão e Tônia não é rainha. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 11, 14 mai. 1955.

ZANATTO, Rafael Morato. Paulo Emílio e a Cultura Cinematográfica: crítica e história na formação do cinema brasileiro (1940-1977). 2018. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2018.

Published

2022-06-26

How to Cite

DE LUNA FREIRE, Rafael. Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957). Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 127–148, 2022. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297. Acesso em: 3 jul. 2024.