Enquadrando o início da TV

projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo

Authors

  • Áureo Busetto Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

Keywords:

cinema, b-movie, television, telejournalism, fake news

Abstract

Focus and historical analysis of cinematographic productions shown in Brazil that, notably produced by Hollywood and defined as B-movie, incorporate television technologies or open TV as elements of their scripts, reflecting the advances of these in the course of the 1920s and 1930s. And the projections that film plots invest on the operation, uses and possible impacts of those technologies on society. All positioned, understood, and explained historically, at the intersection between technological, communicational, and sociopolitical dimensions. In the same way, it follows the detailed approach of the film S.O.S. Tidal Wave (1939), whose plot deals with the production of the emerging telejournalism, in addition to issuing a clear warning about the risks of televising fake news. Film plot mirroring the growing and widespread political use of the media, in general, and even the newcomer TV.

References

ARCHANGELO, Rodrigo. Imagens da nação: política e prosperidade nos cinejornais Notícias da Semana e Atualidades Atlântida (1956-1061). 2015. 413f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2015.

BUSETTO, Áureo. Por uma mirada internacional na história da TV no Brasil. In:________(org.). História antenada e plugada – estudos históricos sobre mídias eletrônicas no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.

________. Em busca da caixa mágica: o Estado Novo e a televisão. Revista Brasileira de História, v.27, n.54, São Paulo, 2007.

________. A televisão como arma: projeções sobre modelos de operação e uso do meio no filme Murder by television (1935). ArtCultura, v.22, n.41, Uberlândia, 2020.

GREEN, Jonathon, KAROLIDES, Nicolas. Encyclopedia of censorship. New York: Facts File, Inc., 2005. Disponível em: http://www.encyclopedias.biz/dw/Encyclopedia. Censorship.pdf. Acesso em: 23 jan 2022.

KOSZARSKI, Richard. Coming next week: images of television in Pre-War Motion Pictures. Film History, v. 10, n. 4, Bloomington, 1988.

KOSZARKI, Richard and GALILI, Doron. Television in the cinema before 1939: an international annotated database. Journal of e-Media Studies, v.5, n.1, Hanover, 2016.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo – viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Cia. das Letras, 2015.

MENEGUELLO, Cristina. Poeira de estrelas – o cinema hollywoodiano na mídia brasileira nas décadas de 40 e 50. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996.

NELSON, Michael. The President and the Court: Reinterpreting the Court-Packing Episode of 1937. Political Science Quarterly, v. 103, n. 2, Wiley, 1988. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2151184?origin. Acesso em: 15 dez 2021.

SCHWARTZ, Brad. Broadcast Hysteria - Orson Welles's War of the Worlds and the Art of Fake News. New York: Hill and Wang, 2015.

TEXEIRA, Carla D. S. Das ondas do rádio ao papel dos jornais: radiodifusão e autonomia política da imprensa no Brasil, 1931-1937. 2015.168 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.

TOMAIN, Cássio. Janela da alma – cinejornal e o Estado Novo. São Paulo: Annablume, 2006.

UCLA LIBRARY, Film & Television Archive. S.O.S. Tidal Wave/False Faces, 2017, s/n. Disponível em: https://www.cinema.ucla.edu/events/2017/03/12/SOS-tidal-wave-false-faces. Acesso: 20 mar 2021.

WAGNER, Jon Nelson; MACLEAN, Tracy Biga. Television at the movies – cinematic and critics responses to american broadcasting. New York/London: Continuum, 2008.

ZANATTO, Rafael Morato. Uma história transnacional do cinema? Revendo cômicos e vamps com Siegfried Kracauer. Antíteses, v. 14, n.28, Londrina, 2022.

Published

2022-06-26

How to Cite

BUSETTO, Áureo. Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo . Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 58–82, 2022. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314. Acesso em: 3 jul. 2024.