sounds coming from exile

expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria

Authors

Keywords:

Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship

Abstract

At the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness.

Author Biographies

Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Universidade Federal do Maranhão

Doutorando em História e Conexões Atlânticas (PPGHIS) pela UFMA. Graduado em História pela UEMA, São Luís-MA. Especialista em História e Cultura Afro-brasileira pela FACUMINAS, Montes Claros-MG. Integrante do GEJAZZBR (Grupo de Estudos do Jazz no Brasil) e do GPMUSI (Grupo de Estudos em Práticas Musicais no Maranhão).

Renan Branco Ruiz, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutorando e mestre em História e Cultura Social pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da UNESP/Franca, Franca-SP. Membro do GECU (Grupo de Estudos Culturais da UNESP) e do GEJAZZBR (Grupo de Estudos Jazz no Brasil).

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Published

2022-12-20

How to Cite

RIBEIRO JÚNIOR, Antonio Carlos Araújo; RUIZ, Renan Branco. sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria. Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 206–233, 2022. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361. Acesso em: 3 jul. 2024.