LEITURA E ESCOLA: COMPLEXA E CONTURBADA RELAÇÃO

Authors

  • Queila Silva Gimenez Seduc SP
  • Rozana Aparecida Lopes Messias Unesp Assis

Keywords:

Reading, School, Literacy, Reader's training

Abstract

This text seeks to reflect on the inseparable relationship between reading and school, encouraged by research carried out as part of the ProfLetras program. To enrich this debate, which largely revolves around the obstacles and paths to forming readers in the school environment, we adopted the perspective of cultural capital and the concept of habitus, developed by Bourdieu (1996;1998). In this direction, we relied on studies on literacy(ies), schooling, and reading, proposed above all by Soares (1995; 2006; 2010) and Kleiman (2006). About the social perspectives of the constitution of the reader and the role of the mediator in the process of training readers in a school context, we turned to the writings of Chartier (1996; 2001) and Petit (2008; 2010) and the reflections proposed by the results of the Retratos da Leitura research in Brazil. These reflections point to the persistent need to improve the training of reading teachers.

Author Biography

Rozana Aparecida Lopes Messias, Unesp Assis

Livre docente em Metodologia de Ensino de Línguas Estrangeiras pela UNESP (2022). Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista ? FFC ? Marília-SP (2009); mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista FCL-Assis-SP Filho (2003); pós Doutorado em Educação pela Georgetown University- Washington DC - EUA, junto ao Spanish and Portuguese Department (2017-2018 - FAPESP- processo 2017/02937-0). Atua como professora de metodologia de ensino de línguas estrangeiras e Estágio Supervisionado na UNESP-Assis. É vice-líder do Grupo de Pesquisa: ?Interação Virtual e Teletandem: Línguas Estrangeiras para Todos? (InViTe) e faz parte do grupo de pesquisa ?Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior?. Pertence ao quadro permanente do programa de pós-graduação em Educação (PPGE)-FCT/UNESP- Presidente Prudente. Na FCL-UNESP/Assis exerce a função de coordenadora do Programa (PROEX) Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores e participa de atividades de mediação e supervisão de práticas de Teletandem, com vistas à formação de professores. Atua, principalmente, nos seguintes temas: Formação de professores de línguas; Ensino/aprendizagem de Línguas Estrangeiras; Teletandem e Formação de Professores; Tecnologia e Formação de professores; metodologia de ensino de línguas. 

Published

2024-11-20

How to Cite

Silva Gimenez, Q., & Lopes Messias, R. A. (2024). LEITURA E ESCOLA: COMPLEXA E CONTURBADA RELAÇÃO. Miscelânea: Revista De Literatura E Vida Social, 35, 217–237. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/2681

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS/ORIGINAL ARTICLES