Education and emancipation

the transformation of indigenous women in the face of colonial and patriarchal hierarchies

Authors

Keywords:

Indigenous women, education, gender coloniality, patriarchy, resistance

Abstract

This study aims to analyze the impact of access to higher education on the emancipation and resistance of indigenous women in the face of colonial and patriarchal structures, considering the intersectionality of gender, ethnicity, and social class. The research adopted a qualitative approach, based on documentary analysis and bibliographic contributions. The study identified that entry into scientific academies represents a milestone of resistance and transformation for indigenous women, who face not only economic and ins titutional obstacles, but also the patriarchy rooted in their communities. By obtaining higher education, these women gain leadership and protagonism spaces, breaking with stereotypes and prejudices. Furthermore, the return of these qualified women to their lands contributes to cultural preservation and the strengthening of the struggle for collective rights. Finally, the study concludes that, despite the advances, it is necessary to strengthen inclusion policies to guarantee the permanence and success of these women in universities.

Author Biography

Ângela Maria dos Santos Rufino, Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC

Professor at the Federal University of Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC; PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro (UERJ); Master of Arts from UFAC; specialist in Psychopedagogy from the Integrated Faculties of Várzea Grande, in Educational Technologies from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio) and in Distance Education Management from the Federal University of Fluminense (UFF); She is a graduate in Pedagogy and Geography from UFAC; leader of the Research Group for Studies in Educational Diversity and Equity (GPEDEE-UFAC); full professor of the Graduate Program in Education (PPGE-UFAC), linked to the "Educational Policies and Management" line.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced/Museu Nacional, 2019.

BHABHA, Homi K. The location of culture. London: Routledge, 1994.

BRASIL DE FATO. Como o feminicídio de indígenas se tornou uma realidade invisibilizada no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2021/12/26/como-o-feminicidio-de-indigenas-se-tornou-uma-realidade-invisibilizada-no-brasil/. Acesso em: 22 fev. 2025.

CABNAL, Lorena. Feminismos diversos: el feminismo comunitário. [S.l.], s.d. Disponível em: https://porunavidavivible.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/09/feminismos-comunitario-lorena-cabnal.pdf. Acesso em: 21 jan. 2025.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: A situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. São Paulo: Geledés, 2008.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch'ixinakax utxiwa: una reflexión sobre práticas e discursos descolonizadores. La Paz: Yachaywasi, 2010.

ESTES, Nick. Our history is the future: Standing Rock versus the Dakota Access Pipeline, and the long tradition of indigenous resistance. London: Verso, 2017.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1961.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2004.

FERREIRA, Aurelio Buarque de Holanda. O minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GOMES, Nilma Lino. Decolonialidade e educação: desafios e perspectivas para a educação no Século XXI. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.

HALL, Stuart. Cultural identity and diaspora. In: RUTHERFORD, Jonathan (Ed.). Identity: community, culture, difference. London: Lawrence & Wishart, 1990.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Uma em cada quatro mulheres de 15 a 29 anos não estudava e nem estava ocupada em 2023. 2024. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/39531-uma-em-cada-quatro-mulheres-de-15-a-29-anos-nao-estudava-e-nem-estava-ocupada-em-2023. Acesso em: 22 jan. 2025.

INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION. Women in management: review of ILO Standards and Strategies for promoting gender equality. Geneva: International Labour Organization, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LADUKE, Winona. All our relations: native struggles for land and life. Cambridge, MA: South End Press, 1999.

LAWRENCE, Bonita; ANDERSON, Kim. Strong women stories: native vision and community survival. Toronto: Sumach Press, 2003.

LUGONES, Maria. Colonialidade de gênero. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PENSANDO EMANCIPAÇÕES, 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2008.

MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Povos indígenas: prevenção de genocídio e de outras atrocidades. 2021. Disponível em: https://www.mpf.mp.br/atuacao-tematica/ccr6/documentos-e-publicacoes/publicacoes/Livro_Povos_Indigenas_Prevencao_de_Genocidio_e_Outras_Atrocidades_4_ago.pdf. Acesso em: 12 dez. 2024.

MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL DO ACRE. MPF recomenda que UFAC promova ações para combater racismo contra indígenas. 2021. Disponível em: https://www.mpf.mp.br/ac/sala-de-imprensa/noticias-ac/mpf-recomenda-que-ufac-promova-acoes-para-combater-racismo-contra-indigenas. Acesso em: 23 jan. 2025.

MIGNOLO, Walter. The idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2007.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Aborto seguro: orientação técnica e política para Sistemas de Saúde. Genebra: Organização Mundial da Saúde, 2020.

POTIGUARA, Eliane. Metade Cara, Metade Máscara. 1. ed. Rio de Janeiro: Grumin, 2004.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2000.

RUANO-IBARRA, E. del S.; GAMA, V. M. Mulheres indígenas, Ensino Superior e colonialidade de gênero. Revista Antropolítica, Niterói, n. 50, p. 273-299, 2020.

SACCHI, Ângela. Mulheres indígenas e participação política: a discussão de gênero nas organizações de mulheres indígenas. Revista Anthropológicas, v. 7, n. 14, p. 95-110, 2003.

SACCHI, Ângela. Violências e mulheres indígenas: justiça comunitária, eficácia das leis e agência feminina. Patrimônio e Memória, v. 10, n. 2, p. 62-74, 2014.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1976.

SEGATO, Rita Laura. La nación y sus otros. Buenos Aires: Prometeo, 2014.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak? Reflections on the history of an idea. New York: Columbia University Press, 2010.

UNESCO. Global education monitoring report 2019: gender report. Paris: UNESCO, 2019.

UNESCO. Global education monitoring report 2020: inclusion and education. Paris: UNESCO, 2020.

UNFPA. State of world population 2019: unfinished business. New York: UNFPA, 2019.

UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAMME. Human development report 2020: the next frontier. New York: UNDP, 2020.

WYNTER, Sylvia. Towards the sociogenic principle: Fanon, the puzzle of conscious experience, of 'identity' and what it's like to be 'black'. In: DURÁN-COGAN, Mercedes; GÓMEZ-MORIANA, Antonio (Eds.). National identities and socio-political changes in Latin America. New York: Routledge, 2003.

Published

2024-12-30

How to Cite

Maria dos Santos Rufino, Ângela. (2024). Education and emancipation: the transformation of indigenous women in the face of colonial and patriarchal hierarchies. Patrimônio E Memória, 20(2), 205–226. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/2850