Education and emancipation
the transformation of indigenous women in the face of colonial and patriarchal hierarchies
Keywords:
Indigenous women, education, gender coloniality, patriarchy, resistanceAbstract
This study aims to analyze the impact of access to higher education on the emancipation and resistance of indigenous women in the face of colonial and patriarchal structures, considering the intersectionality of gender, ethnicity, and social class. The research adopted a qualitative approach, based on documentary analysis and bibliographic contributions. The study identified that entry into scientific academies represents a milestone of resistance and transformation for indigenous women, who face not only economic and ins titutional obstacles, but also the patriarchy rooted in their communities. By obtaining higher education, these women gain leadership and protagonism spaces, breaking with stereotypes and prejudices. Furthermore, the return of these qualified women to their lands contributes to cultural preservation and the strengthening of the struggle for collective rights. Finally, the study concludes that, despite the advances, it is necessary to strengthen inclusion policies to guarantee the permanence and success of these women in universities.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced/Museu Nacional, 2019.
BHABHA, Homi K. The location of culture. London: Routledge, 1994.
BRASIL DE FATO. Como o feminicídio de indígenas se tornou uma realidade invisibilizada no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2021/12/26/como-o-feminicidio-de-indigenas-se-tornou-uma-realidade-invisibilizada-no-brasil/. Acesso em: 22 fev. 2025.
CABNAL, Lorena. Feminismos diversos: el feminismo comunitário. [S.l.], s.d. Disponível em: https://porunavidavivible.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/09/feminismos-comunitario-lorena-cabnal.pdf. Acesso em: 21 jan. 2025.
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: A situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. São Paulo: Geledés, 2008.
CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch'ixinakax utxiwa: una reflexión sobre práticas e discursos descolonizadores. La Paz: Yachaywasi, 2010.
ESTES, Nick. Our history is the future: Standing Rock versus the Dakota Access Pipeline, and the long tradition of indigenous resistance. London: Verso, 2017.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1961.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2004.
FERREIRA, Aurelio Buarque de Holanda. O minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GOMES, Nilma Lino. Decolonialidade e educação: desafios e perspectivas para a educação no Século XXI. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.
HALL, Stuart. Cultural identity and diaspora. In: RUTHERFORD, Jonathan (Ed.). Identity: community, culture, difference. London: Lawrence & Wishart, 1990.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Uma em cada quatro mulheres de 15 a 29 anos não estudava e nem estava ocupada em 2023. 2024. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/39531-uma-em-cada-quatro-mulheres-de-15-a-29-anos-nao-estudava-e-nem-estava-ocupada-em-2023. Acesso em: 22 jan. 2025.
INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION. Women in management: review of ILO Standards and Strategies for promoting gender equality. Geneva: International Labour Organization, 2020.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LADUKE, Winona. All our relations: native struggles for land and life. Cambridge, MA: South End Press, 1999.
LAWRENCE, Bonita; ANDERSON, Kim. Strong women stories: native vision and community survival. Toronto: Sumach Press, 2003.
LUGONES, Maria. Colonialidade de gênero. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PENSANDO EMANCIPAÇÕES, 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2008.
MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Povos indígenas: prevenção de genocídio e de outras atrocidades. 2021. Disponível em: https://www.mpf.mp.br/atuacao-tematica/ccr6/documentos-e-publicacoes/publicacoes/Livro_Povos_Indigenas_Prevencao_de_Genocidio_e_Outras_Atrocidades_4_ago.pdf. Acesso em: 12 dez. 2024.
MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL DO ACRE. MPF recomenda que UFAC promova ações para combater racismo contra indígenas. 2021. Disponível em: https://www.mpf.mp.br/ac/sala-de-imprensa/noticias-ac/mpf-recomenda-que-ufac-promova-acoes-para-combater-racismo-contra-indigenas. Acesso em: 23 jan. 2025.
MIGNOLO, Walter. The idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2007.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Aborto seguro: orientação técnica e política para Sistemas de Saúde. Genebra: Organização Mundial da Saúde, 2020.
POTIGUARA, Eliane. Metade Cara, Metade Máscara. 1. ed. Rio de Janeiro: Grumin, 2004.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
RUANO-IBARRA, E. del S.; GAMA, V. M. Mulheres indígenas, Ensino Superior e colonialidade de gênero. Revista Antropolítica, Niterói, n. 50, p. 273-299, 2020.
SACCHI, Ângela. Mulheres indígenas e participação política: a discussão de gênero nas organizações de mulheres indígenas. Revista Anthropológicas, v. 7, n. 14, p. 95-110, 2003.
SACCHI, Ângela. Violências e mulheres indígenas: justiça comunitária, eficácia das leis e agência feminina. Patrimônio e Memória, v. 10, n. 2, p. 62-74, 2014.
SAFFIOTI, Heleieth I. B. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1976.
SEGATO, Rita Laura. La nación y sus otros. Buenos Aires: Prometeo, 2014.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak? Reflections on the history of an idea. New York: Columbia University Press, 2010.
UNESCO. Global education monitoring report 2019: gender report. Paris: UNESCO, 2019.
UNESCO. Global education monitoring report 2020: inclusion and education. Paris: UNESCO, 2020.
UNFPA. State of world population 2019: unfinished business. New York: UNFPA, 2019.
UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAMME. Human development report 2020: the next frontier. New York: UNDP, 2020.
WYNTER, Sylvia. Towards the sociogenic principle: Fanon, the puzzle of conscious experience, of 'identity' and what it's like to be 'black'. In: DURÁN-COGAN, Mercedes; GÓMEZ-MORIANA, Antonio (Eds.). National identities and socio-political changes in Latin America. New York: Routledge, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.