Women and Heritage
an analysis of articles published in the Capes journals database
Keywords:
heritage, woman, literature review, state of knowledge, gender, géneroAbstract
The aim of this article is to discuss the theme of 'women' in the context of scientific productions on cultural heritage, based on an investigation guided by the State of Knowledge methodology (Romanowski; Ens, 2006), in the CAPES journal database. The descriptors used were: heritage and women, in order to see how the productions that address the issue in an articulated way appear. We first looked at the number of publications over a five-year period, from 1991-2024. This showed that from 2006 onwards there was a significant increase in the number of articles published. Secondly, we analyzed the titles that suggested similar meanings to the descriptors, and 31 articles were selected for analysis of their abstracts. From this analysis, 8 articles were selected which articulate the themes investigated and which are presented in this article in a narrative bibliographical analysis based on Canuto, Oliveira (2020) and Rother, (2007). The analysis highlighted possibilities for dialogue and problematization of cultural heritage based on women's history, as well as the need to address women's heritage and the complexities that exist in this relationship.
References
CANUTO, Lívia Teixeira; OLIVEIRA, Adélia Augusta Souto de. MÉTODOS DE REVISÃO BIBLIOGRÁFICA NOS ESTUDOS CIENTÍFICOS. Psicologia em Revista, [S.L.], v. 26, n. 1, p. 83-102, 13 abr. 2020. Pontificia Universidade Catolica de Minas Gerais. http://dx.doi.org/10.5752/p.1678-9563.2020v26n1p82-100.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas. Educação & Sociedade, [S.L.], v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73302002000300013.
FRAGA, H. J. O patrimônio sob o enfoque de gênero: perspectivas para a educação em cidades históricas. In: XVIII Fórum de Estudos: Leituras de Paulo Freire, 2016, Jaguarão, RS. Fronteiras Freireanas: Diálogos e Trajetórias. Jaguarão, RS: UNIPAMPA, 2016. v. 1. p. 1-13.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. De política pública à ideologia de gênero: o processo de (des)institucionalização das políticas para as mulheres de 2003 a 2020. Rio de Janeiro: Ipea, 2023. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/11863/1/TD_2866_Web.pdf. Acesso em: 15 set. 2024.
MARIE CLAIRE. Olimpíadas: quem são as 10 mulheres que ganharam estátuas no Rio Sena na cerimônia de abertura. Revista Marie Claire. 26 jul. 2024. Disponível em:https://revistamarieclaire.globo.com/cultura/noticia/2024/07/olimpiadas-mulheres-que-ganharam-estatuas-rio-sena-cerimonia-de-abertura.ghtml. Acesso em: 05 dez. 2024
MARQUES, Roberto. Problemas de patrimônio como problemas de gênero: disjunções entre feminismo e cultura popular na festa de Santo Antônio em Barbalha (CE). Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, [S.L.], v. 22, n. 3, p. 463-491, 30 dez. 2020. Universidade de Estado do Rio de Janeiro. http://dx.doi.org/10.12957/irei.2020.56792.
MATTES, Anita; GUSSO, Luana de Carvalho Silva. Um patrimônio não nasce, torna-se: a mulher no patrimônio imaterial brasileiro. In: SOARES, Inês Virgínia; PIOVESAN, Flávia; RABELO, Cecília Nunes; BARBOUR, Vivian (Coord.). Mulheres, Direito e Protagonismo Cultural. São Paulo: Almedina, 2022, p.75-95.
PRADO, Paulo Brito do. Cantilenas de Goiás: memórias, gênero e patrimônios das culturas negras na obra de Regina Lacerda. Mosaico, [S.L.], v. 9, n. 2, p. 235-250, 27 maio 2017. Pontificia Universidade Catolica de Goias -PUC Goias. http://dx.doi.org/10.18224/mos.v9i2.4962.
ROMANOWSKI, PAULIN J.; ENS, TEODORA R. AS PESQUISAS DENOMINADAS DO TIPO “ESTADO DA ARTE” EM EDUCAÇÃO. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 6, n. 19, p. p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 7 dez. 2024.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, [S.L.], v. 20, n. 2, p. 5-6, jun. 2007. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-21002007000200001.
SCARPATI, Riler Barbosa. Mulheres e o debate público sobre patrimônio no Brasil (1937-1966). Revista Tempo, Espaço, Linguagem (Tel), [S.L.], v. 14, n. 1, 2023. GN1 Sistemas e Publicacoes Ltd. http://dx.doi.org/10.5935/2177-6644.20230010.
SMITH, Laurajane. Heritage, Gender and Identity. In: GRAHAM, B.; HOWARD, P. (Ed.). The Ashgate Research Companion to Heritage and Identity. Routledge, 2008, p.159-178.
SMITH, Laurajane. Desafiando o Discurso Autorizado de Patrimônio *. Caderno Virtual de Turismo, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 140–154, 2021. DOI: 10.18472/cvt.21n2.2021.1957. Disponível em: https://www.ivt.coppe.ufrj.br/caderno/article/view/1957. Acesso em: 6 dez. 2024.
SMITH, Laurajane. Uses of Heritage. London: Routledge, 2006.
SORTIRAPARIS, Graziella de. Estátuas das 10 mulheres de ouro da cerimónia de abertura expostas na Assembleia Nacional. 16 set. 2024. Disponível em: https://www.sortiraparis.com/pt/o-que-visitar-em-paris/exposicao-museu/articles/317627-estatuas-das-10-mulheres-de-ouro-da-cerimonia-de-abertura-expostas-na-assembleia-nacional#:~:text=Durante%20a%20cerim%C3%B3nia%20de%20abertura,expostas%20temporariamente%20na%20Assembleia%20Nacional!. Acesso em: 05 dez. 2024.
TEIXEIRA NETO, Egrimont Wagner; BARBOSA, Filipe Augusto Couto; COLLAÇO, Janine Helfst Leicht. PATRIMÔNIO E IDENTIDADE REGIONAL: tradições doceiras em perspectiva. Vivência: Revista de Antropologia, [S.L.], v. 1, n. 57, p. 1-5, 2 dez. 2021. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. http://dx.doi.org/10.21680/2238-6009.2021v1n57id27404.
TEIXEIRA, Sidélia Santos. PATRIMÔNIO E MULHERES: o caso da escola de enfermagem da Universidade Federal da Bahia. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 25, n. 1, p. 41-52, jan. 2011.
VASSALLO, Jaqueline. Mujeres y patrimonio cultural. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S.L.], p. 80-94, 13 dez. 2018. Universidade de São Paulo, Agência USP de Gestão da Informação Acadêmica (AGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i71p80-94.
ZARBATO, Jaqueline Ap. Martins. Patrimônio cultural e história das mulheres: reflexões e possibilidades didáticas. Revista Diálogo Educacional, [S.L.], v. 21, n. 69, 10 maio 2021. Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416x.21.069.ds08.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.