“These books were my sons”
analysis of a personal library
Keywords:
Personal library, History of Reading, Private archive, Novel's Reading, Women's readingAbstract
This article thematises a documental series composed of twenty-five books owned to “Biblioteca das Moças”, donated by its books collector. It has as objective to problematize the reading habits accessed, relating it with the formation of a romantic sensibility through the lecture of novels. In addition, analysed the dedications found in seventeen books of the documental series organized to localize the affections inside the acts of reading and collecting. Presents as conclusions some considerations about the theoretical and methodological statute of the personal libraries to studies in History of Reading and History of Education. Considers, finally, the necessary valorisation of the domestic reading to access the practices of women´s collecting and to make questions about the centrality of the schooling to understand the logics of writing and reading.
References
BIBLIOTECA Brasiliana Guita e José Mindlin. Disponível em: https://www.bbm.usp.br/ptbr/hist%C3%B3ria/#jose-e-guita-mindlin. Acesso em: 9 abr. 2020.
CARVALHO, Marta. Por uma História Cultural dos saberes pedagógicos. In: CATANI, Denice Barbara; SOUZA, Cynthia P. Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente. São Paulo: Escrituras, 1999, p. 31-41.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Tradução de Maria de Lourdes Lemos Britto de Menezes. 3. ed. Rio de Janeiro: GEN; Forense-Universitária, 2011.
CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora da UNESP, 1998.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Essa coisa de guardar...: homens de letras e acervos pessoais. In: (Des)arquivar: arquivos pessoais e ego-documentos no tempo presente. São Paulo; Florianópolis: R. Copetti Editor, 2019, p. 17-30.
CUNHA, Maria Teresa Santos; SOUZA, Flávia de Freitas. Viver e escrever: cadernos e escritas ordinárias de um professor catarinense (século XX). Florianópolis: Insular, 2015.
CUNHA, Maria Teresa Santos; PHILIPPI, Carolina Cechella. Uma biblioteca sem ordem – figurações em torno do acervo de livros de um intelectual do século XX. In: RAMOS, Francisco Régis Lopes; SILVA FILHO, Antonio Luiz Macedo (org.). Cultura e memória: os usos do passado na escrita da história. Fortaleza: Núcleo de Documentação Cultural; UFC/Instituto Frei Tito de Alencar, 2011, p. 302-315.
CUNHA, Maria Teresa. Uma biblioteca anotada: caminhos do leitor no acervo de livros escolares do Museu da Escola Catarinense (Décadas de 20 a 60 / século XX). Florianópolis: Imprensa Oficial do Estado de Santa Catarina; UDESC, 2009.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Armadilhas da sedução: os romances de M. Delly. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Mulheres e romances: Uma intimidade radical. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 45, 1998.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Biblioteca das Moças: contos de fada ou contos de vida? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 85, p. 55-62, 1993.
GOMES, Ângela de Castro. Nas Malhas do Feitiço: o Historiador e os Encantos dos Arquivos Privados. Estudos Históricos, v. 11, n. 21, p. 121-127, 1998. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2069. Acesso em: 10 abr. 2020.
GONÇALVES, J. Sombrios umbrais a transpor: arquivos e historiografia em Santa Catarina no século XX. São Paulo, 2006. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas; Universidade de São Paulo.
KIRCHNER, C. A. S. M. Leituras e leitores da Coleção Biblioteca das Moças: pontos para uma pesquisa a partir das marcas de leitura feitas por normalistas. In: Anais do VII Congresso Brasileiro de História da Educação. Cuiabá, 2013.
MENEZES, Ulpiano Bezerra de. Memória e cultura material: documentos pessoais no espaço público. Estudos Históricos, v. 11, n. 21, p. 89-103, 1998.
NOSSA HISTÓRIA. EEB. Hercílio Luz. Disponível em http://eebhercilioluz.blogspot.com/p/nossa-his.html. Acesso em: 14 abr. 2020.
PERROT, Michelle. As mulheres, ou, os silêncios da história. Bauru, SP: EDUSC, 2005.
SANTOS, Cássia dos. Vidas entre livros: Plínio Doyle e José Mindlin. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 34, n. 66, p. 143-151, 2016.
SÃO PAULO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO. Manual de trabalho em arquivos escolares. Elaboração de Teresa Marcela Meza Baeza. São Paulo: CRE Mário Covas.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Vitrines da República: os grupos escolares em Santa Catarina (1889-1930). In: VIDAL, Diana Gonçalves (org.). Grupos escolares: cultura escolar primária e escolarização da infância no Brasil (1893-1971). São Paulo: Companhia das Letras, 2006, p. 341-376.
SIRINELLI, Jean François. Os intelectuais. In: RÉMOND, Rene (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1996, p. 231-269.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.