The restoration of Euclides da Cunha Square
the sertaneja landscape back to the garden
Keywords:
Burle Marx, Recife, Pernambuco, Caatinga, Historical botany, Art, LandscapingAbstract
Burle Marx designed Euclides da Cunha Square with the objective of sow brazilian soul inspired in the Sertão (backlands) landscape. The square owned plant species of the Caatinga from the State of Pernambuco, which provided the creation of a garden with
ecological character; first, it represents a clipping of Caatinga ecosystem and, second, it respects ecological and physiological conditions of each specie. Over time and for lack of knowledge about the original project, Euclides da Cunha Square started a process of decharacterization that was reverted with the restoration. In this way, this article has the purpose of present the actions that contributed to decharacterization of Euclides da Cunha Square, just as the process walked to the restoration. It is highlighted that the execution of the restoration project was implemented by the municipality of Recife, however all the research that precedes the act of restoring was executed by the researchers of the Landscape Laboratory of the Federal University of Pernambuco: Ana Rita Sá Carneiro, Liana de Barros Mesquita e Aline de Figueirôa Silva.
References
* Fontes *
DE BELLAS ARTES – Tarsila do Amaral. Para Todos, 19 maio 1928, p. 36.
FONTES restauradas. Diário de Pernambuco, 16 jun. 1982, p. 7.
LUTA contra cheia provoca desabrigo: Recuperadas praças e jardins. Diário de Pernambuco, 27 maio 1977, p. 4.
UMA PINTORA paulista em Paris: Tarsila do Amaral faz vehemente defesa do modernismo. O Jornal, 9 dez. 1928, p. 3.
A PRIMEIRA realização da arquitectura moderna em São Paulo: Gregori Warchavchik, a quem cabe as horas da iniciativa, fala ao Correio Paulistano. Correio Paulistano, 08 jul.1928, p. 3.
PODER Verde começa a reinar no Recife com restauração do Parques 13 de Maio. Diário de Pernambuco, 10 nov. 1971, p. 13.
PODER Verde domina a cidade. Diário de Pernambuco, 01 jan. 1972, p. 9.
RECIFE: 10 mil desabrigados. Diário de Pernambuco, 18 mar. 1960, p. 7.
RUA do Benfica muito atingida. Diário de Pernambuco, 16 abr. 1961, p. 11.
RUAS alagadas no Recife. Diário de Pernambuco, 03 jul. 1962, p. 1.
SÃO PAULO e a archítectura nova. Ilustração Brasileira, set. 1929.
* Bibliografia *
ANDRADE-LIMA, Dárdano. The Caatingas dominium. Revista Brasileira de Botânica., n. 4, p. 149-153, 1981.
ANDRADE-LIMA, Dárdano. Estudos Fitogeográficos Pernambuco. Anais da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica, Recife, v. 4, p. 243-274, 2007.
CARTA DE FLORENÇA (1981). In: CURY, Isabelle. (Brasil). Cartas Patrimoniais. 2. ed. Rio de Janeiro: IPHAN, 2000, p. 253-258. Edições do Patrimônio.
ROCHA, Ricardo de Souza. Tropicalismo e (in)disciplina: Gregori Warchavchik e Wladimiro Acosta. Anais do Museu Paulista, v. 26, p. 1-18, 2018.
SÁ CARNEIRO, Ana Rita; MESQUITA, Liana de Barros. Restaurando o Recife de Burle Marx: a Praça Faria Neves, a Praça do Derby e a Praça Euclides da Cunha. Recife, 2003.
SÁ CARNEIRO, Ana Rita. Restauração dos jardins das Cactáceas de Burle Marx. In: SÁ
CARNEIRO, Ana Rita; BERTRUY, Ramona Isabel Pérez. Jardins históricos brasileiros e mexicanos. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2009, p. 211-240.
SILVA, Joelmir Marques da. Integridade visual nos monumentos vivos: os jardins de Burle Marx. Recife, 2017. 224 f. Dissertação (Doutorado em Desenvolvimento Urbano) -Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pernambuco.
SILVA, Joelmir Marques da. A Praça Euclides da Cunha, a paisagem sertaneja materializada em um jardim histórico moderno e patrimônio cultural do Brasil. Patrimônio e Memória, v. 14, n. 1, p. 126-150, 2018.
SILVA, Joelmir Marques da. O Verde Histórico da Praça Euclides da Cunha. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, v. 9, p. 1-20, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.