Transitions

music and cinema in the first half of the 20th century

Authors

Keywords:

Music, Movie theater, Twentieth century, Atonalism, Language

Abstract

This is an initial study that seeks to understand the proposals of sound language in cinema in the first half of the 20th century, an observation of the uses of the old tonality and the recent atonalisms in its functionality. It is the old and the new sound systems to be used in nascent cinema. This study, therefore, studies observing the changes in language and its functionalities and use in cinema from the point of view of music in relation to the image, both in the so-called silent and spoken cinema. A bulletin proposes an observation about the gradual tinting of the tonality, with emphasis on four composers and the trajectory of the changes. It is also about understanding the sound language and listening to modernism, as one more proposal of rupture.

Author Biography

Maurício Mario Monteiro, Paulista State University UNESP

Maurício Monteiro é Pós-Doutorando em Música na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Minas Gerais. Professor na Faculdade Cásper Líbero e na Faculdade Santa Marcelina, em São Paulo. Doutor e Mestre em História pela Universidade de São Paulo (USP). Graduado em História pela UFOP.

References

BAPTISTA, André. Funções da música no cinema: contribuições para a elaboração de estratégias composicionais. Belo Horizonte, 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais.

BERNSTEIN, Leonard. The unanswered question: six talks at Harvard. Harvard University Press, 1976.

BOUCOURECHLIEV, André. A linguagem musical. Lisboa: Edições 70, 2003.

CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

DEBUSSY, Claude. Monsieur Croche e outros ensaios sobre música. Tradução de Raquel Ramalhete. Rio de Janeiro, 1989.

DEUTSCH, Diana (ed.). The Psychology of music. 2nd ed. San Diego: Academic Press, 1999.

FLAUBERT, Gustave. Dicionnaire des idées reçues. Paris: Editions de Boucher, 2002.

GRIFFITHS, Paul. A música moderna: uma história concisa e ilustrada de Debussy a Boulez. Tradução de Clovis Marques. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

GUERREIRO, António. Paris 1900. Lisboa: Seleprinter, 1995.

HARVEY, David. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Tradução de Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 17. ed. São Paulo: Loyola, 2008.

LARUE, Jan. Análisis del estilo musical: pautas sobre la contribuición a la musica del sonido, la armonia, la melodia, el ritmo y el crecimento fomal. Barcelona: Labor, 1993.

LIAN, Henrique. Sinfonia titã: semântica e retórica. São Paulo: Perspectiva; Campinas: Sanasa, 2005.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Tradução de Lauro António e Maria Eduarda Colares. Lisboa: Dinalivro, 2005.

POTTER, Pamela M. A mais alemã das artes. Tradução de Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2015.

RODRIGUEZ, Angél. A dimensão sonora da linguagem audiovisual. São Paulo: Editora Senac, 2006.

ROSS, Alex. O resto é ruído. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SCHAFER, M. A afinação do mundo. Tradução de Marisa Trench Fonterrada. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

SCHÖPKE, Regina; BALADI, Mauro. A palavra dos músicos: escritos dos compositores franceses do século XIX. São Paulo: M. Fontes, 2013.

STRAUSS, Joseph Natan. Introdução à teoria pós-tonal. Tradução de Ricardo Mazzini Bodini. São Paulo: Editora UNESP; Salvador: Editora UFBA, 2013.

WEBER, Max. Os fundamentos racionais e sociológicos da música. São Paulo: Edusp, 1995.

Published

2020-12-30

How to Cite

Monteiro, M. M. (2020). Transitions: music and cinema in the first half of the 20th century. Patrimônio E Memória, 16(2), 374–395. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3197