Transformations and extensions of age value in Riegl’s work

weathered, oldfashioned and altered monuments

Authors

Keywords:

Alois Riegl, Heritage values, Age value, Picturesque, Conservation theory

Abstract

This text revisits age value, a concept proposed by Alois Riegl in The Modern Cult of Monuments (1903). In order to understand the variations in this concept throughout the author's work, and in which attributes of the monuments it manifests itself, we analyzed ten texts from 1899 to 1905, related to his theoretical production and his practical activities. We have identified two new atributes of age value, in addition to the weathered surface (the only attribute of age value referred to in the bibliography): the old-fashioned appearance of the artworks and the deliberate changes they underwent. Besides that, we have identified the development of the concept of age value in Riegl's work, from its first impressions (1899), through atmosphere value (1902) to its mature formulation (1903) and its subsequent adjustments, formulated in successive texts, until his death (1905). That widens the knowledge about the author and updates available tools for technical processes of heritage values assessment.

Author Biography

Juliano Loureiro Carvalho, Paulista State University UNESP

Juliano Loureiro de Carvalho é Doutorando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É arquiteto no Senado Federal, que apoiou a presente publicação por meio da concessão de afastamento para capacitação.

References

ABALOS, I. Che cos’è il pittoresco? Uvedale Price visto dal secolo XXI. Parametro, v. XXXVI, n. 264-265, p. 152–161, out. 2006.

ARGAN, G. C. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BARDESCHI, M. D. Conservare, non restaurare (Hugo, Ruskin, Boito, Dehio e dintorni) – breve storia e suggerimenti per la conservazione in questo millennio. Ananke: Cultura, Storia e Tecniche della Conservazione, n. 35–36, 2002.

CARVALHO, J. L. DE. Revendo os conceitos de valor de antiguidade, nacionalidade e universalidade na obra de Alois Riegl. Cadernos Proarq, n. 35, 2020.

DEHIO, G. La protección y el cuidado de los monumentos en el siglo XIX. Conversaciones..., p. 29–45, 2018.

DVORAK, M. Culto dei monumenti e sviluppo artistico. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003, p. 359–372.

DVORAK, M. Catecismo da preservação dos monumentos. Cotia: Ateliê Editorial, 2008.

GRIMOLDI, A. John Ruskin nella cultura tedesca tra otto e novecento. Ananke, n. 86, p. 9– 13, 2019.

GUBSER, M. Time’s visible surface: Alois Riegl and the discourse on history and temporality in fin-de-siècle Vienna. Detroit: Wayne State University Press, 2006.

IVERSEN, M. Alois Riegl: Art history and theory. Cambridge (Massachusetts): The MIT Press, 1993.

LAMPRAKOS, M. Riegl’s “Modern Cult of Monuments” and the problem of value. Change Over Time, v. 4, n. 2, p. 418–435, 2014.

LIPP, W. Da una moderna a una postmoderna tutela dei monumenti. Riflessioni su Il culto moderno dei monumenti di Alois Riegl. In: Il progetto di restauro e i suoi strumenti. Secondo corso di perfezionamento in restauro architettonico. Veneza: IUAV, 1996, p. 15–24.

MILANI, R. Estetica del pittoresco. Parametro, v. XXXVI, n. 264-265, p. 28–33, out. 2006.

MORRIS, W. The restoration of ancient buildings. The Builder, p. 1353–1354, 28 dez. 1878.

MORRIS, W.; WEBB, P. Society for the Protection of Ancient Buildings Manifesto. In: Building conservation philosophy. Shaftesbury: Donhead, 2006, p. 156–158.

OLIN, M. The cult of monuments as a state religion in late 19th century Austria. Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, v. 38, p. 177–198, 1985.

PÄCHT, O. Art historians and art critics. The Burlington Magazine, v. 105, n. 722, p. 188–193, 1963.

PRICE, S. U. An essay on the picturesque as compared with the sublime and the beautiful; and on the use of studying pictures, for the purpose of improving real landscape. Londres: J. Mawman, 1810. v. 1

PROENÇA, J. T. Introdução. In: O culto moderno dos monumentos e outros ensaios estéticos. Lisboa: Edições 70, 2013, p. i–xiii.

RIEGL, A. La legge di tutela dei monumenti. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003a. p. 207–221.

RIEGL, A. La porta gigante di Santo Stefano. In: Alois Riegl: teoria e prassi della

conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003b, p. 163–170.

RIEGL, A. Sul problema del restauro di pitture parietali. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003c, p. 251–262.

RIEGL, A. Disposizioni per l’applicazione della legge di tutela dei monumenti. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003d, p. 222–236.

RIEGL, A. Rapporto su una ricerca per la valutazione dell’interesse verso i monumenti medievali e moderni all’interno del Palazzo di Diocleziano a Spalato, condotta per incarico della Presidenza della I.R. Commissione Centrale. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003e, p. 335–341.

RIEGL, A. Il restauro degli affreschi della cappella della Santa Croce nel Duomo sul Wawel a Cracovia. In: Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003f, p. 263–273.

RIEGL, A. O culto moderno dos monumentos. Trad. João Tiago Proença. In: O culto moderno dos monumentos e outros ensaios estéticos. Lisboa: Edições 70, 2013a, p. 9–65.

RIEGL, A. A disposição harmoniosa como conteúdo da arte moderna. In: O culto moderno dos monumentos e outros ensaios estéticos. Lisboa: Edições 70, 2013b, p. 77–90.

RIEGL, A. Sobre os amadores de arte: antigos e modernos. In: O culto moderno dos monumentos e outros ensaios estéticos. Lisboa: Edições 70, 2013c, p. 125–141.

RIEGL, A. Nuevas corrientes en el cuidado de los monumentos. Conversaciones..., n. 5, p. 62–75, jun. 2018.

ROLLER, A. Memorandum der Vereinigung an Se. Exzellenz den Unterrichtsminister. Ver Sacrum, p. 49–56, 1901-1902.

RUSKIN, J. A lâmpada da memória. Cotia: Ateliê Editorial, 2008.

RUSKIN, J. The seven lamps of architecture. Londres; Nova Iorque: G. Allen; Longmans; Green, 1903.

SALVO, S. Più che moderno, contemporaneo. Riegl e la tutela del patrimonio culturale nell’ultima decade. Conversaciones..., n. 5, p. 317–326, jun. 2018.

SCARROCCHIA, S. Alois Riegl: teoria e prassi della conservazione dei monumenti. Antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-1905. Bolonha: GEDIT, 2003.

SCARROCCHIA, S. La teoria dei valori confliggenti dei monumenti di Alois Riegl. In: Il culto moderno dei monumenti. Il suo carattere e i suoi inizi. Milão: Abscondita, 2011, p. 75–104.

Published

2020-12-30

How to Cite

Loureiro Carvalho, J. (2020). Transformations and extensions of age value in Riegl’s work: weathered, oldfashioned and altered monuments. Patrimônio E Memória, 16(2), 540–562. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3215