Antônio do Chico

the photographs of Antônio Francisco de Faria

Authors

Keywords:

Antônio Francisco de Faria, Photography, Memory, Archive, Anonymous photographers

Abstract

It was intended, in this research, to address the archive of the photographer Antônio Francisco de Faria, popularly known as Antônio do Chico, from São Roque de Minas, Minas Gerais. Antônio do Chico, from January 1969 to December 2005, photographed and stored more than 100,000 negatives and enlarged photographs. The article proposes to bring to the public beyond a synthesis of his life history, part of the photographer's collection, which covered subjects such as weddings, social and cultural events, portraits, landscapes and daily scenes of São Roque de Minas, aiming at the preservation of this important patrimony of Brazilian social and historical memory. At a time when the world is saturated with images, in which photography comes to replace experiences, it is essential to rescue and reaffirm the importance of these historical archives that require dedication, deep involvement and the desire of preservation in the process of restoring the images and, consequently, the memory.

Author Biography

Filipe Freitas Chaves, Paulista State University UNESP

Filipe Freitas Chaves é Doutorando em Cinema e Mestre em Artes pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em Ciências Biológicas pela UFMG.

References

BARBOSA, Cristiano. Territórios de vida dos pequenos produtores de queijo da Serra da Canastra: um estudo sobre a relação entre produção camponesa e espaços naturais protegidos nas nascentes do Rio São Francisco. Uberlândia, 2007 (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia.

BOURDIEU, Pierre; BOURDIEU, Marie-Claire. O camponês e a fotografia. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 26, p. 31-39, 2006.

CHAVES, Filipe Freitas. As fotografias de Antônio Francisco de Faria: a memória subterrânea de São Roque de Minas. Belo Horizonte, 2017. Dissertação (Mestrado em Artes Plásticas, Visuais e Interartes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais.

FERREIRA, Gustavo Henrique Cepolini. A regularização fundiária do Parque Nacional da Serra da Canastra e a expropriação camponesa: da baioneta à ponta da caneta. São Paulo, 2013. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

FREUND, Gisèle. Fotografia e sociedade. 3. ed. Trad. Pedro Miguel Frade. Lisboa: Nova Veja, 2010.

KOSSOY, Boris. Fotografia e História. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

LOURENÇO, Luís Augusto Bustamante. A oeste das minas: escravos, índios e homens livres numa fronteira oitocentista, Triângulo Mineiro (1750-1861). Uberlândia, 2002. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia.

MARIANO, Ricardo. Mudanças no campo religioso brasileiro no censo 2010. Debates do NER, Porto Alegre, ano 14, n. 24, p. 119-137, 2013.

MOSCIARO, Clara (Org.). Diagnóstico de conservação fotográfica no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.

NICOLAU, Jairo Marconi. História do voto no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

RIBEIRO, Ricardo Ferreira. Florestas anãs do sertão: o cerrado na História de Minas Gerais. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac, 2009.

SOARES, C. C.; BIZERRIL, M. X.; SANTOS, J. P. (Org.). Um lugar chamado Canastra. Atibaia, SP: Instituto Pró-Carnívoro, 2008.

Published

2019-12-30

How to Cite

Freitas Chaves, F. (2019). Antônio do Chico: the photographs of Antônio Francisco de Faria. Patrimônio E Memória, 15(2), 597–622. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3306