The Euclides da Cunha Square, the sertaneja landscape materialized in a modern historic garden and cultural heritage of Brazil
Keywords:
Burle Marx, Recife, Pernambuco, Caatinga, Historical botany, Art, LandscapingAbstract
The Euclides da Cunha Square was and still is a public space that provokes uneasiness in the inhabitants from Recife for its design motif – the “sertão” (semi-arid region/hinterland in the Northeast of Brazil), that in the collective imagination is linked to a region of suffering. However, Burle Marx was able to work majestically on ecological attributes – by recreating the microclimate of the sertão in a coastal area – and plastic attributes of the caatinga vegetation. Thus, the Euclides da Cunha Square is the only public space in Brazil with such characteristics, and, because of its aesthetic, botanical, artistic, historical, ecological and landscape values, it is recognized as a historic garden and as a cultural heritage by the National Institute of Historic and Artistic Heritage (Iphan). Due to its importance in the global landscape scenario, this article aims to rescue the history of Euclides da Cunha Square, which will serve as an instrument for restoration interventions, ensuring that no historical or artistic falsehood is committed.
References
*Fontes*
CORREIO PAULISTANO. A primeira realização da architectura moderna em São Paulo, p.3, 08.07.1928.
DIARIO DA MANHÃ. A Prefeitura do Recife trabalha: um índice dos serviços municipaes, 21.07.1935, p.1 e 19.
DIARIO DA MANHÃ. Os novos jardins do Recife. 16.02.1936, p. 8.
DIARIO DA TARDE. Jardins e Parques do Recife: Roberto Burle Marx para o Diario da Tarde, 14.03.1935, p.1.
DIARIO DE PERNAMBUCO. Projeto para um jardim no Largo do Bemfica, Magdalena. Recife, 08.11.1931, p. 5.
DIARIO DE PERNAMBUCO. Cousas da Cidade: parques infantis. Recife, 02.06.1935, p. 2.
DIARIO DE PERNAMBUCO. Cousas da Cidade: o plano do jardim da Magdalena. Recife, 17.03.1935, p2.
DIARIO DE PERNAMBUCO. As futuras instalações do Club Internacional: Como expõe o plano de reforma um de seus directores, 01.05.1937a, p. 10.
DIARIO NACIONAL. Moderniza-se a nossa architectura: uma realização completa que representa muito bem o conceito de renovação artística, 17.06.1928, p.8.
ILUSTRAÇÃO BRASILEIRA. São Paulo e a archítectura nova, set. 1929.
ILUSTRAÇÃO BRASILEIRA. Dos taboleiros do Norte para os jardins da cidade, nov. 1936, p 22.
JORNAL PEQUENO. A esthetica da cidade: o jardim da estação central e o Largo do Bemfica, 02.12.1932, p.1.
O CRUZEIRO. Jardins de Pernambuco, 16.04.1936, p. 26-27.
*Referências*
CARDOZO, Joaquim. (1973). A Diretoria de Arquitetura e Urbanismo (DAU): Olhada de um ponto de vista atual. In: MACEDO, Danilo Matoso; SOBREIRA, Fabiano José Arcadio. Forma e estética: Ensaios de Joaquim Cardozo sobre arquitetura e engenharia. Brasília: Edições Câmara, 2009. p. 171-176. (Arte e cultura, n. 6).
CARTA DE FLORENÇA (1981). In: CURY, I. (Brasil). Cartas Patrimoniais. 2. ed. Rio de Janeiro: IPHAN, 2000. p. 253-258. Edições do Patrimônio.
CUNHA, Euclides. Os Sertões. São Paulo: Três, 1909.
DOURADO, Guilherme Onofre Mazza. Modernidade verde: Jardins de Burle Marx. 2000.
f. Dissertação (Mestrado em arquitetura) - Curso de Arquitetura e Urbanismo, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2000.
GUERRA, Abílio. Lucio Costa, Gregori Warchavchik e Roberto Burle Marx: síntese entre arquitetura e natureza tropical. Arquitextos, São Paulo, n. 3, p.17-23, 06 out. 2002. Mensal.
GIEDION, Sigfried. Le Brésil et l’architecture contemporaine. L'Architecture d'Aujourd'hui, ano.23, n. 42/43, 1952, p. 3.
LEENHARDT, Jacques. O jardim: jogos de artifícios. In: LEENHARDT, Jacques. Nos jardins de Burle Marx. São Paulo: Perspectiva S.A., 2006, p. 7-46.
MAFRA, Fátima. Natureza organizada é obra de arte: Roberto Burle Marx em Recife. 107f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Urbano) - Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.
MARX, Roberto Burle. Arte e Paisagem. São Paulo: Nobel, 1987.
PAIVA, Melquíades Pinto. Os naturalistas e o Ceará: IX – Philipp Von Luetzelburg (1880-1948). Revista do Instituto do Ceará, 2003, p. 41-53.
SILVA. Joelmir Marques da. Integridade visual nos monumentos vivos: os jardins de Burle Marx. 224f. Dissertação (Doutorado em Desenvolvimento Urbano) - Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
VELOSO, Maisa; VIEIRA, Natália. Arte Moderna na Arquitetura e no Urbanismo recifenses - síntese e paradoxos, no ontem e no hoje: uma análise através de algumas das obras de Abelardo da Hora e Francisco Brennand. In: 8° Seminário DOCOMOMO Brasil, 2009, Rio de Janeiro. Anais..., Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.