Lace

unveiling and revealing the lace collection of Moda e Têxtil Museum of UFRGS

Authors

Keywords:

Lace, Lace collection, Collection, Lace techniques, Textile design, UFRGS Moda e Têxtil Museum

Abstract

Drawing on a look at the lace universe, we approach in this paper historical and technical questions based on the knowledge of the five centuries of its existence. The aim is to unveil and reveal the lace collection from the Moda e Têxtil Museum of Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). It is a qualitative study, of an applied nature, based on bibliographical and documental research. For this purpose, authors such as Pat Earnshaw, Délia Etcheverry, Jeremy Farrel, George Middleton, and others are used as the theoretical basis. It was observed that the collection under study is an important heritage and presents relevant richness regarding textile design. This is because it contemplates a wide range of items representative of the manual and industrial process, in addition to visual diversity and historical value, contributing to make these objects important primary sources for future investigations, research and enjoyment

Author Biographies

Vera Felippi, Paulista State University UNESP

Doutora em Design pelo PPGDesign-UFRGS, tendo como resultado da tese a criação do Museu Moda e Têxtil UFRGS. Pós-doutorado (em andamento) na Faculdade de Belas-Artes na Universidade de Lisboa na linha de investigação Ciências da Arte e do Patrimônio, integrando o Centro de Investigação de Ciências e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA) com ênfase em estudo de arte têxtil africana. Mestre em Design pela UFRGS, com pesquisa na área têxtil (2013). Graduação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) em Artes Visuais com Habilitação em História, Teoria e Crítica.

Evelise Anicet Rüthschilling, Paulista State University UNESP

É professora Titular aposentada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Foi professora dos cursos de Bacharelado em Artes Visuais e Mestrado e Doutorado em Design - PGDESIGN-UFRGS, como orientadora. Coordenou o Núcleo de Design de Superfície da UFRGS, responsável pela estruturação deste campo de saber no Brasil, o Núcleo de Moda Sustentável, e o Museu Virtual de Moda e Têxteis da UFRGS, todos centros de pesquisa integram o Laboratório de Imagem e Tecnologia - LIT- UFRGS. Desenvolve pesquisa aplicada em design de superfície e moda sustentável no Atelier Contextura, registrado junto ao CNPq como AAMODA. Coordenou Grupo de Pesquisa Arte e Design - CNPq. Possui Bacharelado em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1978), aperfeiçoamento em Pintura artística e Fashion Design pelo The Art Institute of Chicago, EUA(1994), mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994); Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002) e pós-doutorado em Design de Superfície Sustentável no Núcleo de Design e Sustentabilidade na UFPR (2013). 

Gabriela Trindade Perry, Paulista State University UNESP

Designer graduada pela Universidade Luterana do Brasil (2001), mestre em Ergonomia pelo PPGEP-UFRGS (2005), doutora em Informática na Educação pelo PPGIE-UFRGS (2010). Atualmente é professora adjunta da UFRGS, no curso de Design, ligado à Faculdade de Arquitetura. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da UFRGS desde 2016. Coordenadora do NAPEAD – Produção Multimída para a Educação desde 2013. Interesses de pesquisa relacionados prototipagem com Arduíno, MOOCs, Learning Analytics, e Metodologia em Design.

References

ALMEIDA, Adriana M. Museus e coleções universitários: por que museus de arte na Universidade de São Paulo. 2001. 238 f. Tese (Doutorado em Ciências da Informação e Documentação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-10092003-160231/pt-br.php> Acesso em: 27 jun. 2016.

BRIGGS-GOODE, Amanda; BUTTRESS, Joy. A Taxonomy of Pattern Through the Analysis of Nottingham Lace. In: Association of Fashion and Textile Courses. Liverpool: University of Liverpool, 2009.

EDGAR, Judith. Nottingham city museums and galleries. In: BRIGGS-GOODE, Amanda; DEAN, Deborah. Lace, Here, Now. London: Black Dog Publishing, 2013.

BUTTRESS, Joy. The Metaphorical value of lace in contemporary Art: the transformative process of a practice-led inquiry. 2013. 211 f. Thesis (Doctor of Philosophy) – Nottingham Trent University, Nottingham, 2013.

EARNSHAW, Pat. Bobbin & Needle lace: identifications and care. London: Batsford Craft, 1983.

______. Lace in Fashion: from the sixteenth to the twentieth centuries. Guildford: Gorse Publications, 1991.

______. The Identification of Lace. 3th ed. London: Shire Publications, 2000.

ETCHEVERRY, Délia. Encajes: história y identificación. Buenos Aires: Fundación Museu del Traje, 2013.

FARREL, Jeremy. Identifying Handmade and Machine Lace. London: Victoria and Albert Museum and Museum of Costume and Textiles, 2007. Disponível em: <http://www.dressandtextilespecialists.org.uk/Lace%20Booklet.pdf>. Acesso em: 6 set. 2012.

HARRIS, Jennifer. A survey of textile techniques. In: HARRIS, Jennifer. 5000 years of textiles. Washington: Smithsonian Books, 2010.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (Ed.) Key Concepts of Museology. Paris: Armand Colin, 2010. Disponível em: <http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_Anglais_BD.pdf> Acesso em: 25 jul. 2017.

LEVEY, Santina. Lace. Embroidery. In: HARRIS, Jennifer. 5000 years of textile. Washington: Smithsonian Books, 2010.

METROPOLITAN MUSEUM OF ART. Gems of European Lance: ca. 1600-1920. New York, 2012. Disponível em: <http://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2012/european-lace>. Acesso em: 13 jul. 2017.

MIDDLETON, George. Imitation of Hand-made Lace by Machinery. Bulletin Of The Needle And Bobbin Club, New York, v. 22, n. 1 & 2, p. 3-25, 1938. Disponível em: <http://www.cs.arizona.edu/patterns/weaving/periodicals/nb_39_1.pdf>. Acesso em: 6 set. 2012.

______. Imitation of Hand-made Lace by Machinery Part II. Bulletin Of The Needle And Bobbin Club, New York, v. 23, n. 1, p. 3-25, 1939. Disponível em: <http://www.cs.arizona.edu/patterns/weaving/periodicals/nb_39_1.pdf>. Acesso em: 6 set. 2012.

NOTTINGHAM TRENT UNIVERSITY. Lace Archive. Nottingham, 2012. Disponível em: <http://www.ntu.ac.uk/research/groups_centres/art/108389.html#>. Acesso em: 25 jul. 2012.

PALLISER, Burry. A history of lace. London: Sampson, Low, Son, and Marston, 1869.

POWERHOUSE MUSEUM. Lace Study Centre. Bobbin lace border, linen/cotton blend, maker unknown, Italy (probably Genoa), early 1600s. Sydney, 2016. Disponível em: <http://www.powerhousemuseum.com/collection/database/?irn=132841&search=bobbin+lace&images=&c=&s=>. Acesso em: 25 jul. 2016.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Le savoir-faire de la dentelle au point d'Alençon. Paris, 2010. Documentário de 9 min. Disponível em: <http://www.unesco.org/archives/multimedia/?pg=33&s=films_details&id=1661> Acesso em: 03 ago. 2017.

WENDHAUSEN, Maria Armênia Müller. Renda de bilros: um legado açoriano transcendendo séculos em Florianópolis. Blumenau: Nova Letra, 2015.

Published

2018-06-30

How to Cite

Felippi, V., Anicet Rüthschilling, E., & Trindade Perry, G. (2018). Lace: unveiling and revealing the lace collection of Moda e Têxtil Museum of UFRGS. Patrimônio E Memória, 14(1), 319–339. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3331