The TV as a school
the conception of the educational use of television in Brazil
Keywords:
Brazilian Television, Education, Educational ProgramsAbstract
Regardless the hegemonic television model in each country, the social function of television broadcast and its educational role has always been discussed. In Brazil, since the beginning of the television, there have been initiatives for its educational use. However, unlike what happened in countries such as England and France, where television education presented itself as a complementary function, since almost all citizens found opportunities within the school, in Brazil, as well as in other Latin American countries, Television education has presented itself as an enabler of exercising a substitutive function, consisting as an element of expansion of the school network, multiplying the opportunities of learning and also a vehicle of social formation. Therefore, this article is about dealing with this substitutive conception of the main initiatives for the educational use of the Brazilian television during the years of 1950 and 1964.
References
*Fontes*
Diário de S. Paulo, São Paulo, período 01/1950 – 12/1974.
Fundação Centro Brasileiro de TV Educativa. Revista Espaço Funtevê, período, 01/1983-12/1983.
Fundação Roquete-Pinto. Histórico da Fundação Roquette-Pinto (ex-FUNTEVÊ) TV Educativa do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, s. d..
Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, período 01/1964 – 12/1981.
Jornal do Brasil. Cadernos de Jornalismo e Comunicação, Rio de Janeiro, período 1965-1974.
O Cruzeiro, Rio de Janeiro, período 01/1950-12/1974.
O Estado de S. Paulo, São Paulo, período 01/1950 – 12/1981.
Publicidade e Negócios, Rio de Janeiro, 19 dez. 1960.
Secretaria Geral do Ministério da Educação e Cultura. Programa nacional de teleducação: reunião de dirigentes do MEC. Brasília, 1974.
Veja, São Paulo, período 9/1968-12/1981.
*Referências*
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
BARROS FILHO, Eduardo Amando de. Por uma televisão cultural-educativa e pública: a TV Cultura de São Paulo, 1960-1974. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
______. A Fundação Centro Brasileiro de TV Educativa: debates, projetos e práticas à produção e difusão de conteúdos tele-educativos na Ditadura Militar, 1964-1981. 2017. 301f. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis – Universidade Estadual Paulista, Assis.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.
JEANNENEY, Jean-Noël. Uma história da comunicação social. Lisboa: Terramar, 1996.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
TEIXEIRA, Carla Drielly dos Santos. Das ondas do rádio ao papel dos jornais: desenvolvimento da radiodifusão e autonomia política da imprensa no Brasil, 1931-1937. Assis, 2015. 168f. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Ciências e Letras – Universidade Estadual Paulista, Assis.
VALENTE, Jonas Chagas Lúcio. TV pública no Brasil: a criação da TV Brasil e sua inserção no modo de regulação setorial da televisão brasileira. Brasília, 2009. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade de Brasília.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.