Sacralizing Clio

religion and design of History in public schools of Penápolis, SP (1990-2010)

Authors

Keywords:

Representation, Public School, Religion, Symbolic Power

Abstract

This article analyzes the inclusion of religious discourses on state schools in the city of Penápolis, São Paulo state (SP), between 1990 and 2010. It discusses the concept of history present in such discourses and how they were entered into the school routine. The work is inserted under the Cultural History category, from where it draws its fundamental concepts such as representation and symbolic power.

Author Biography

Carlos Eduardo Marotta Peters, Paulista State University UNESP

Possui graduação em História pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Penápolis (1998) e em Ciências Econômicas pela Faculdade de Ciências Econômicas de Araçatuba (1994) . É doutor em História Social pela UNESP/Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (2010). Atualmente é professor da Fundação Educacional de Penápolis, onde ministra História da Medicina no curso de Medicina, Economia I e II nos cursos de Administração de Empresas e Ciências Contábeis, Economia no curso de Direito, e do Colégio Anglo de Penápolis, onde ministra aulas de História. Tem experiência nas áreas de História, Economia Brasileira, Filosofia e Sociologia, com ênfase em História, atuando principalmente com os seguintes temas: História Contemporânea, História das Religiões e Religiosidades no Brasil, História Social do Corpo, História da Medicina, Imaginário e Representações Sociais, Introdução à Economia e Economia Brasileira. Foi professor de História da rede estadual de ensino de São Paulo entre 2001 e 2008.

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Published

2016-06-30

How to Cite

Marotta Peters, C. E. (2016). Sacralizing Clio: religion and design of History in public schools of Penápolis, SP (1990-2010). Patrimônio E Memória, 12(1), 262–285. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3471