The construction of persuasion
Julio Mesquita and the War Bulletins in the newspaper O Estado de S. Paulo (1914-1918)
Keywords:
World War I, Júlio Mesquita, Political Culture, Press, IntellectualsAbstract
The debate surrounding politics and exclusion encompasses the approach of the press, and its power to persuade and create consensus or dissent. Instances of international conflict are particularly conducive to the manipulation of information and control of messages, which can in turn prompt mobilization. This paper examines publications of O Estado de Sao Paulo during World War I, focusing on texts written by Júlio Mesquita which
supported Brazil's positive stance toward the Allies, and conversely, the demonization of Germany and portrayal of Germans as destructive agents of civilization.
References
*Fontes*
O ESTADO DE S.PAULO. São Paulo, 1914.
O ESTADO DE S.PAULO. São Paulo, 1915.
O ESTADO DE S.PAULO. São Paulo, 1917.
O ESTADO DE S.PAULO. São Paulo, 1918.
*Referências*
BIRNBAUM, Jean. A guerra da memória. Folha de S. Paulo, São Paulo, 16 abr. 2006. Caderno Mais, p.10.
CALDEIRA, Jorge. Julio Mesquita, fundador do jornalismo moderno no Brasil. In: MESQUITA, Julio. A guerra (1914-1918). São Paulo: Terceiro Nome, 2002, p. 21-33. v.1.
FERRO, Marc. História da Primeira Guerra Mundial (1914-1918). Lisboa: Edições 70, 1992.
FURET, François. Le passé d’une illusion. Paris: Robert Laffont/Calman-Lévy, 1995.
GAY, Peter. O cultivo do ódio – a experiência burguesa da rainha Vitória a Freud. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LAPOUGE, Gilles. Os boletins semanais de Júlio Mesquita. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: Terceiro Nome, 2002, p. 15-20. v. 1.
Mc CANN, Frank. Soldados da Pátria. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MESQUITA, Júlio. A definição argentina. 24 de setembro de 1917. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002a, p. 722-724. v. 4.
______. A guerra de 1870. 10 de agosto de 1914. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002b, p. 63. v.1.
______. A hesitação brasileira. 1º de outubro de 1917. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002c, p. 724-727. v. 4.
______. A invasão da França e da Bélgica. 6 de agosto de 1914. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002d, p. 55-62. v.1.
______. As origens da guerra. 2 de agosto de 1915. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002e, p. 266-274. v. 2.
______. Duas palavras. Apresentação à edição de 1920. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002f, p. 34-38. v.1.
______. Ganhar tempo. 7 de outubro de 1914. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002g, p. 71-80. v. 1.
______. Nem vencidos, nem vencedores. 16 de agosto de 1915. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002h, p. 280-285. v. 2.
______. O armistício. 14 de outubro de 1918. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002i, p. 881-893. v.4.
______. O mundo entre duas concepções. 26 de agosto de 1918. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002j, p. 854-856, v. 4.
______. Sete dias e sete noites de sangue. 21 de setembro de 1914. In: MESQUITA, Júlio. A guerra (1914-1918). São Paulo: O Estado de S. Paulo: Editora Terceiro Nome, 2002k, p. 85-89. v. 1.
ROMERO, Silvio. O alemanismo no sul do Brasil; seus perigos e meios de os conjurar. Rio de Janeiro: Typ. Heitor Ribeiro, 1906.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.