The historical and geographical institutes and some discourses on black people in the nation's history
Keywords:
IHGB (The Brazilian HIstorical and Geographical Institute), The Teaching pf History, Black People, Political Education of DirectionsAbstract
The main aim of this article is to convey a number of observations on how, at the end of the 19th century and in the early decades of the 20th century, the IHGB (The Brazilian Historical and Geographical Institute) and the Teaching of History were responsible for shaping and crystallizing various concepts, ideas, values and behaviours regarding black people through a modern process of formulating attitudes. In the cities undergoing modernization, negative concepts and images concerning black people were created by academics, and their intellectual spheres, pertaining principally to a specific kind of literature, to the historiography and to the teachers. This built up a feeling of nationalism and a history, conceived as national memory, in which the cultural heritage of the black population was erased.
References
ANDRADA E SILVA, José Bonifácio. Projetos para o Brasil. São Paulo: Publifolha, 2000.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar. 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
_____. Identidades e ensino da história no Brasil. In: CARRETERO, M.; ROSA, A.; GONZÁLEZ, M. F. Ensino da história e memória coletiva. Porto Alegre (RS): ArtMed, 2007.
_____. Autores e editores de compêndios e livros de leitura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 03, p. 475-491, set./dez. 2004.
DOMINGUES, Petrônio. Uma história não contada. Negro, racismo e branqueamento em São Paulo no pós-abolição. São Paulo: Senac, 2004.
FARIAS, J. B.; GOMES, F. dos S.; SOARES, C. E. L.; MOREIRA, C. E. de A. Cidades negras. Africanos, crioulos e espaços urbanos no Brasil escravista do século XIX. São Paulo: Alameda, 2006.
FRANÇA, Jean M. Carvalho. Imagens do negro na literatura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1998.
FONSECA, Thais Nívia de Lima. Ver para compreender: arte, livro didático e a história da nação. In: SIMAN, Lana Mara de Castro e FONSECA, Thais Nívia de Lima (Org.). Inaugurando a História e construindo a nação. Discursos e imagens no ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Políticas públicas e ensino de História. In: ARIAS NETO, José Miguel (Org.). Dez anos de pesquisas em ensino de História. Londrina: AtritoArt, 2005.
_____. Memória, história e (re)invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina (Org.). Educação, Memória e História. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
GASPARELO, Arlete Medeiros. Construtores de identidade: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo:Iglu, 2004.
GAY, Peter. A experiência burguesa da Rainha Vitória a Freud: A educação dos sentidos. Tradução de Per Salter. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
GONTIJO, Rebeca. Identidade nacional e ensino de história: a diversidade como “patrimônio sociocultural”. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (Org.). Ensino de História. Conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: FAPERJ/Casa da Palavra, 2003.
IANNI, Octávio. Raças e classes sociais no Brasil. Ed. rev. amp. São Paulo: Brasiliense, 2004.
MACEDO, Joaquim Manoel de. Lições de História do Brasil. Rio de Janeiro/Paris: Garnier, s/d.
_____. As vítimas algozes. Quadros da escravidão. Rio de Janeiro: Briguiet, 1937.
MORAES, Dislane Zerbinatti. A “tagarelice” de Macedo e o ensino de História do Brasil. História, São Paulo, v. 23, n.n 1/2, p. 85-107, 2004. (Unesp. Impresso encerrado em 2004).
MORAES FILHO, Evaristo de. Medo à utopia. O pensamento social de Tobias Barreto e Sílvio Romero. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Instituto Nacional do Livro/Fundação Nacional Pró – Memória, 1985.
NADAI, Elza. O ensino de História no Brasil: trajetórias e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 92/ago. 93. (Dossiê Ensino de História)
ODÁLIA, Nilo. As formas do mesmo. Ensaios sobre o pensamento historiográfico de Varnhagen e Oliveira Vianna. São Paulo: Unesp, 1997.
RODRIGUES, Raimundo Nina. As raças humanas e a responsabilidade penal no Brasil. Rio de Janeiro: Guanabara, 1957.
SALGADO, Guimarães Manuel Luís. Nação e civilização nos trópicos: o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos n. 01. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
SANTOS, Gislene Aparecida dos. A invenção do ser negro. Um percurso das idéias que naturalizaram a inferioridade dos negros. São Paulo: Educ/FAPESP; Rio de Janeiro: Pallas, 2002.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e questão racial no Brasil. 1870 – 1930. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
_____. Dando nome às diferenças. In: SAMARA, Eni de Mesquita (Org.). Racismo & Racistas. São Paulo: Humanitas FFLCH/USP, 2001.
SILVA, Aldo José Morais. Instituto Geográfico e Histórico da Bahia. Origens e estratégias de consolidação institucional – 1894-1930. 2006. 252p. Tese (Doutorado em História). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.
VARNHAGEN, Francisco Adolfo. História Geral do Brasil. Antes de sua separação e independência de Portugal. 4. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1948. (v. 1)
_____. História Geral do Brasil. Antes de sua separação e independência de Portugal. 4. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1951. (v. 3)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.