That is fun theaches

the debates of the national children's literature commission (1936-1938)

Authors

Keywords:

Children's Literature, CNLI, Estado Novo

Abstract

In 1936, the Minister of Education, Gustavo Capanema, created the National Commission for Children’s Literature in order to establish public policies with regards to the formation of young readers. This paper aims to question what the National Commission for Children’s Literature, created by the New State government in 1936, conceptually understood as its objective. We analyzed documents found at CPDOC/FGV and discussed the criteria used by that Commission in distinguishing what was literary among the writings for children. We observed that, although the entertaining criteria were first stressed as characteristic of children’s literature, the pedagogic was not excluded as its main component, and in the end it was considered to be decisive. In fact, the ideological concepts concerning children’s literature – nationalism, utilitarianism, among others – are used in the evaluations performed by the CNLI. 

Author Biographies

Celdon Fritzen, Paulista State University UNESP

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993) e doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina na área de Literatura Portuguesa e atua no Mestrado Profissional em Letras. Tem experiência nas área de Letras e de Educação, com ênfase em Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, educação, modernidade, currículo, infância.

Gladir Silva Cabral, Paulista State University UNESP

Possui graduação em Letras pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (1991), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Atualmente é professor da Universidade do Extremo Sul Catarinense, no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Inglesa e Norte-Americana, mas atua também na área de Teoria Literária e no Mestrado em Educação. Desenvolve pesquisa principalmente nos seguintes temas: educação e identidade cultural, literatura, linguagem e escrita de si. Já foi presidente do Conselho Editorial da Unesc (2000-2010).

References

BAKHTIN, Mikhail (Voloshinov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999. 196 p.

CAPANEMA, Gustavo. GCg 1936.04.29 (rolo 42; ft. 814 a 1061), CPDOC/FGV.

CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. 6. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1981. 365 p., 438 p.

LAFETÁ, Luiz João. 1930: A crítica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades, 2000. 283 p.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A leitura rarefeita livro e literatura no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1991. 177 p.

O MANIFESTO dos Pioneiros da Educação Nova. [Online] Disponível em http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/heb07a.htm. Acesso em 20 de abril de 2010.

ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Lígia. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1984. 160 p.

VERÍSSIMO, José. A educação nacional. 3ª ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985. 145 p.

Published

2011-12-30

How to Cite

Fritzen, C., & Silva Cabral, G. (2011). That is fun theaches: the debates of the national children’s literature commission (1936-1938). Patrimônio E Memória, 7(2), 127–139. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3769