Female perfomances in the film Girls and Samba (1957)
Keywords:
Chanchada film, Women's performances, Canival manifestationsAbstract
Through analysis of the film’s narrative, characters and carnival songs, this article aims to present a study of the female performances in Garotas e Samba (1957), directed by Carlos Manga. This production belongs to the cinematographic genre known as chanchada, considered a type of musical comedy that was greatly influenced by the circus, carnival, radio, variety shows and foreign movies. The carnival presented in the film is that of the radio songs – mainly the carnival songs, in which it was common to use satire and transposition – and the carnival balls – where short stylized costumes were used, typical of the period. This film shows clearly the upside-down world presented by the chanchadas, since women appear to be much more active in the public space in relation to the actual situation of most women in the 50s. Furthermore, the women’s performances throughout the movie were sometimes conservative and sometimes outlandish, demonstrating the ambiguity of a society in transition.
References
ALENCAR, Edigar de. O carnaval carioca através da música. 5. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves; Brasília: INL, 1985. 706 p.
AUGUSTO, Sérgio. Este mundo é um pandeiro: a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Cia. das Letras, 1989. 280 p.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. O contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: HUCITEC/UnB, 1987. 419p.
BASTOS, Mônica Rugai. Tristezas não pagam dívidas. Cinema e política nos anos da Atlântida. São Paulo: Olho d’Água, 2001. 158 p.
CARLOS, J. Carnaval. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 28 fev. 1954, p. 04.
CATANI, Afrânio M. História do Cinema Brasileiro: 4 ensaios. São Paulo: Panorama do Saber, 2004. 103 p.
CHAIA, Miguel Wady. O tostão furado: um estudo sobre a chanchada. 1980. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997. 350 p.
DIAS, Rosangela de Oliveira. O mundo como chanchada. Cinema e imaginário das classes populares na década de 50. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1993. 112 p.
FERREIRA, Felipe. O livro de ouro do carnaval brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004. 421 p.
FERREIRA, Jorge. Festival de Cinema em S. Paulo. 2. tempo: A virada americana. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, n.21, p. 90, 06 mar. 1954.
LEAL, José. O carnaval nos teatros. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, n.16, p. 92-93, 03 fev.1951.
LYRA, Bernadette. Visibilidade e Invisibilidade nas chanchadas. In: CATANI, Afrânio Mendes et al. (Orgs.). Estudos Socine de Cinema. Ano IV. São Paulo: Editora Panorama, 2003. p.297-303.
MALUF, Marina; MOTT, Maria Lúcia. Recônditos do mundo feminino. In: SEVCENKO, Nicolau. (Org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. v. 3, p. 367-421.
MENEZES, Lená Medeiros de. Dancings e cabarés: trabalho e disciplina na noite carioca (1937-1950). In: BRUSCHINI, Cristina; HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (Orgs.). Horizontes plurais: novos estudos de gênero no Brasil. São Paulo: Ed. 34, 1998. p. 249-280.
NUMERATO, Elice; OLIVEIRA, Maria Helena Darcy de. As musas da matinê. In: BRUSCHINI, Maria Cristina A.; ROSEMBERG, Fúlvia (Orgs.). Vivência: história, sexualidade e imagens femininas. São Paulo: Brasiliense, 1980. p. 59-91.
PEREIRA, Sílvio. Baile das atrizes. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, n. 22, p. 44, 16 mar. 1957.
PIPER, Rudolf. Filmusical brasileiro e chanchada. São Paulo: Global, 1977. 140 p.
PROPP, Vladimir. Comicidade e Riso. São Paulo: Ática, 1992. 215 p.
RAGO, Margareth. Trabalho feminino e sexualidade. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2001, p. 578-606.
SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo: 85 anos de músicas brasileiras. São Paulo: Editora 34, 1997. v. 1. 368 p.
STAM, Robert. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. Tradução de Heloísa Jahn. São Paulo: Ática, 1992. 104 p.
VIEIRA, João Luiz. Foto de cena e chanchada: a eficácia do “Star-System” no Brasil. 1977. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1977.
______. O corpo popular, a chanchada revisitada, ou a comédia carioca por excelência. Acervo, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 45-62, jan./jun. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.