Imagens em diálogo

visual culture in Brazil and Mexico from a comparative perspective

Authors

Keywords:

Mexico, Brazil, Image, Visual Culture

Abstract

The purpose of this article is to determine the movement of images and visual culture appearance of a political between Mexico and Brazil the 1920s and 1930s. Search examine in particular were as common visual repertoires between the two countries both in the production of images uploaded with a rhetoric of political engagement as some pictures that a first glance could pass for Uncompromising but which contributed to the construction of political imagery. Although my intention is not an exhaustive analysis imagetics find out different media such as photos printed in newspapers and in Magazines, posters, engravings and other artistic expressions that subsidize the movement of aesthetic and political ideas. Part of the hypothesis that although the difficulties of exchanges (language, distance and lack of greater contact between its artists and intellectuals) was an exchange of proposals especially between political and cultural networks of sociability of artists markedly under the left politics.  

Author Biography

Carlos Alberto Sampaio Barbosa, Paulista State University UNESP

Possui graduação (1991) e mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996). Obteve o título de doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (2004). Realizou pós-doutorado no Instituto de História do Centro de Ciências Humanas e Sociais do Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) em Madri, Espanha (2011). Foi professor visitante do Centro de Investigaciones sobre América Latina y Caribe (CIALC) da UNAM (México, 2007), da Universidad Autónoma Metropolitana, Unidade Azcapotzalco (México, 2012) e do Instituto Mora/INAH (México, 2015). Foi editor da revista História. 

References

BAJAC, Quentin. La photographie: l’époque moderne 1880-1960. Paris: Gallimard, 2005.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. A fotografia a serviço de Clio: uma interpretação da história visual da Revolução Mexicana (1900-1940). São Paulo: Editora da UNESP, 2006.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. Um olhar circular: diálogos americanos de David Alfaro Siqueiros. In: Anais Eletrônicos do VIII Encontro Internacional da Anphlac. Vitória: Anphlac, 2008.

BERRI, Antonio. Siqueiros y el arte de masas. Nueva Revista, ano 1, n. 3, jan. 1935. Apud: WECHSLER, Diana B. Melancolía, presagio y perplejidad: los años 30 entre los realismo y lo surreal. In: Catálogo Territorios de diálogo 1930-1945. México: Patronato del Museo Nacional de Arte/INBA, 2006, p. 25.

CÂNDIDO, Antônio. Brigada ligeira. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1945.

CARVALHO, Flávio de. Recordações do Clube dos Artistas Modernos. RASM – Revista Anual do Salão de Maio, São Paulo, 1939.

GONZÁLEZ MELLO, Renato. Diego Rivera entre la transparencia y el secreto. In: ACEVEDO, Esther (org.). Hacia otra historia del arte en México. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2004. p. 276–285.

HEARTFIELD, John. Guerra en la paz: fotomontajes sobre el período 1930-1938. Barcelona: Gustavo Gili, 1976.

MENENEZ, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, História Visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11–36, 2003.

MIRZOEFF, Nicholas. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003. p. 19.

MONROY NASR, Rebeca. Del olor a pólvora a la luz del rascacielos: tres décadas de fotoperiodismo mexicano. In: ACEVEDO, Esther (org.). Hacia otra historia del arte en México. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2004. p. 170–189.

Revista Rumo. David Alfaro Siqueiros – Pintor revolucionário. Rumo, ano 2, n. 2, junho, Rio de Janeiro, 1934.

SIQUEIROS, David Alfaro. Revolução técnica da pintura. Rumo, ano 2, n. 2, junho, Rio de Janeiro, 1934.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas latino-americanas: polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: Iluminuras/Edusp, 1995.

VASCONCELLOS, Camilo Mello. Imagens da Revolução Mexicana: o Museu Nacional de História do México (1940–1982). São Paulo: Humanitas/Alameda, 2007.

WECHSLER, Diana B. Melancolía, presagio y perplejidad: los años 30 entre los realismo y lo surreal. In: Catálogo Territorios de diálogo 1930-1945. México: Patronato del Museo Nacional de Arte/INBA, 2006.

Published

2010-06-30

How to Cite

Sampaio Barbosa, C. A. (2010). Imagens em diálogo: visual culture in Brazil and Mexico from a comparative perspective. Patrimônio E Memória, 6(1), 93–108. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3801