DIALOGUES ON THE “NATIONALIZATION” OF MUSICAL AND ARTISTIC HERITAGE IN THE MÁRIO DE ANDRADE PROJECT

Authors

Keywords:

Mário de Andrade, Music, Heritage

Abstract

In this article I will focus on one of the discussions present in my dissertation Sao Paulo City Public Music Record Collection: a modernist project for Brazilian music. Mario de Andrade, when thinking about the creation of Brazilian music – uniting folklore and classical – organized a Public Music Record Collection and set it up as a receptor of all folklore artistic manifestations collected from the North and Northeast of Brazil. It was founded in 1938 by the Department of Culture of Sao Paulo, an organization
headed by Mario de Andrade. This initiative, besides endorsing Brazilian music, was the basis for his idea of transforming popular culture into national heritage, a desire he expressed in 1936 with his draft project, which was not approved at that time, to create In this article I will focus on one of the discussions present in my dissertation Sao Paulo City Public Music Record Collection: a modernist project for Brazilian music. Mario de Andrade, when thinking about the creation of Brazilian music – uniting folklore and classical – organized a Public Music Record Collection and set it up as a receptor of all folklore artistic manifestations collected from the North and Northeast of Brazil. It was founded in 1938 by the Department of Culture of Sao Paulo, an organization headed by Mario de Andrade. This initiative, besides endorsing Brazilian music, was the basis for his idea of transforming popular culture into national heritage, a desire he expressed in 1936 with his draft project, which was not approved at that time, to create the National Artistic Heritage Service (SPAN), which today is the National Historic and Artistic Heritage Institute (IPHAN). 

Author Biography

Fernanda Nunes Moya, Paulista State University UNESP

Graduada (2006), Mestre (2010) e Doutora (2014) em História pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/ campus de Assis. Possui experiência na área de História do Brasil República com ênfase em História das Instituições de Cultura no Brasil, História do pensamento intelectual brasileiro, História da Música no Brasil, Folclore e Patrimônio Cultural Brasileiro.

References

ABDANUR, Elizabeth. Os “ilustrados” e a política cultural em São Paulo: o Departamento de Cultura na gestão de Mário de Andrade (1935-1938). Dissertação de Mestrado. Campinas: IFCH/UNICAMP, 1992.

ALVARENGA, Oneyda. Música Popular Brasileira. Porto Alegre: Ed. Globo, 1960.

ALVARENGA, Oneyda. “A Discoteca Pública Municipal”. In: Revista do Arquivo Municipal. SP: Departamento de Cultura, Vol. 87, 1942, p. 9.

ANDRADE, Mário. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins, 1962.

ANDRADE, Mário. Introdução à estética musical. São Paulo: Hucitec, 1995.

ANDRADE, Mário. “O samba rural paulista”. In: Aspectos da Música Brasileira. Rio de Janeiro/Belo Horizonte: Villa Rica Editoras Reunidas, 1991.

ANDRADE, Mário. “Evolução da Música no Brasil”. In: Aspectos da Música Brasileira. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: Villa Rica Editoras Reunidas Ltda, 1991.

ANDRADE, Mário. “Do meu diário”. In: COLI, Jorge. Música Final. Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo Musical. São Paulo: Ed. UNICAMP, 1998.

ANDRADE, Mário. “Roquete Pinto (Domingo, 13/07/1930)”. In: Táxi e Crônicas no Diário Nacional. São Paulo: Duas Cidades/ Secretaria de Cultura, Ciência e Tecnologia, 1976.

ANDRADE, Mário. “O fonógrafo”. In: TONI, Flávia Camargo. A Música Popular Brasileira na Vitrola de Mário de Andrade. São Paulo: SENAC, 2004.

ANDRADE, Mário. “Discos e fonógrafos”. In: TONI, Flávia Camargo. A Música Popular Brasileira na Vitrola de Mário de Andrade. São Paulo: SENAC, 2004.

ANDRADE, Mário. “Anteprojeto de Criação do Serviço do Patrimônio Artístico Nacional”. In: Cartas de trabalho. Correspondência com Rodrigo Mello Franco de Andrade (1936-1945). Brasília: MEC/SPHAN, 1981.

ANDRADE, Mário. O Turista Aprendiz. São Paulo: Duas Cidades/ Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1976.

ANDRADE, Mário. Mário de Andrade: o fotógrafo e turista aprendiz. São Paulo: IEB, 1993.

ANDRADE, Mário. Mário de Andrade. Ramais e caminho. São Paulo: Duas Cidades, 1972.

CARLINI, Álvaro. Cante lá que gravam cá: Mário de Andrade e a Missão de Pesquisas Folclóricas de 1938. Dissertação de Mestrado em História. São Paulo: FFLCH/USP, 1994.

COLI, Jorge. Música Final. Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo Musical. São Paulo: Ed. UNICAMP, 1998.

CORREA JÚNIOR, Fausto Douglas. Cinematecas e Cineclubes: Cinema e política no projeto da Cinemateca Brasileira (1952-1973). Dissertação de Mestrado em História. Assis: UNESP, 2007.

DA SILVA, Zélia Lopes. Os carnavais de rua e dos clubes na cidade de São Paulo. Metamorfoses de uma festa (1923-1938). São Paulo: Ed. UNESP; Londrina: EDUEL, 2008.

FALCÃO, Joaquim Arruda. “Política Cultural e Democracia: a preservação do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional”. In: MICELI, Sérgio; MACHADO, Mário Brockmann (Org.). Estado e cultura no Brasil. São Paulo: Difel, 1984.

FERNANDES, Florestan. O folclore em questão. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. “‘Viagens etnográficas’ de Mário de Andrade”. In: ANDRADE, Mário. O Turista Aprendiz. São Paulo: Duas Cidades/ Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1976.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. In: ANDRADE, Mário. Mário de Andrade: o fotógrafo e turista aprendiz. São Paulo: IEB, 1993.

LOPEZ, Telê Porto Ancona. In: ANDRADE, Mário. Táxi e Crônicas no Diário Nacional. São Paulo: Duas Cidades/ Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1976.

MACHADO, Mário Brockmann. “Notas sobre política cultural no Brasil”. In: MICELI, Sérgio; MACHADO, Mário Brockmann (Org.). Estado e cultura no Brasil. São Paulo: Difel, 1984.

MARCONDES, Marcos Antônio. Enciclopédia da Música Brasileira: erudita, folclórica e popular. São Paulo: Art Editora/Itaú Cultural, 1998.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Sonoridades Paulistanas. Final do século XIX ao início do XX. Rio de Janeiro: Ed. Bienal/Funart, 1997.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Metrópole em sinfonia. História, cultura e música popular na São Paulo dos anos 30. São Paulo: Estação Liberdade/FAPESP, 2000.

NOGUEIRA, Antônio Gilberto Ramos. Por um inventário dos sentidos. Mário de Andrade e a concepção de patrimônio e inventário. São Paulo: Hucitec/ Fapesp, 2005.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. Cultura é patrimônio. Rio de Janeiro: FGV, 2008

PEREIRA, Maria Elisa. Lundu do escritor difícil. Canto Nacional e fala brasileira na obra de Mário de Andrade. São Paulo: Ed. UNESP, 2006.

PRADO, Fábio. “Avenida Nove de Julho”. In: Revista do Arquivo Municipal. Vol. XIV. São Paulo: Departamento de Cultura, 1935.

SALIBA, Elias Thomé. “Prefácio”. In: MORAES, José Geraldo Vinci de. Sonoridades Paulistanas. Rio de Janeiro: Ed. Bienal/Funart, 1997.

SANDRONI, Carlos. Mário contra Macunaíma: cultura e política em Mário de Andrade. São Paulo: Vértice, 1988.

TONI, Flávia Camargo (Org.). A Música Popular Brasileira na vitrola de Mário de Andrade. São Paulo: SENAC, 2004.

TONI, Flávia Camargo. A Missão de Pesquisas Folclóricas do Departamento de Cultura. São Paulo: CCSP, 1981.

WISNIK, José Miguel. “Catulo da Paixão Cearense”. In: SQUEFF, Enio; WISNIK, José Miguel. O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira: Música. São Paulo: Brasiliense, 1982.

Published

2010-12-30

How to Cite

Nunes Moya, F. (2010). DIALOGUES ON THE “NATIONALIZATION” OF MUSICAL AND ARTISTIC HERITAGE IN THE MÁRIO DE ANDRADE PROJECT. Patrimônio E Memória, 6(2), 101–127. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3826