PRIVATE ARCHIVE JULIO DE CASTILHOS
LETTERS, CARDS AND PERSONAL NOTES AS HISTORICAL SOURCES
Keywords:
Memory, History politics, Private ArchivesAbstract
Documents for private use, such as letters, but have always been used to view the past, only in recent years were considered sources with great potential to be objects of historical research. Inserting in this perspective, the Historical Archive of Rio Grande do Sul is to provide the public with a new collection called "Private Archive Julio de Castilhos," Rio-Grandense Republican leader, who acquired national projection for the period of the Old Republic. Add documentation of intimate character, which in a first analysis, reflects the intense political activity and family, between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. From the
organization and provision of documentation, we discuss the potential of historical sources such as matches, drawing the attention that they are carriers of knowledge and experiences, therefore, the load time of the experience - discontinuous and fragmented. Such an approach allows a better understanding of the past, a humanization of the so-called "big characters" and the recovery of everyday.
References
ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
ARQUIVO HISTÓRICO DO RIO GRANDE DO SUL. Arquivo Particular Júlio de Castilhos. Carta de Franklin K. Barcellos para Júlio de Castilhos. Pelotas, 03 set. 1900. Série Assuntos Familiares.
CAMPOS, Edson Nascimento; CURY, Maria Zilda Ferreira. Fontes primárias: saberes em movimento. Revista da Faculdade de Educação, v. 23, n. 1-2, São Paulo, jan./dez. 1997, p. 2.
CAMARGO, M. R. Cartas adolescentes: uma leitura e modos de ser... In: ______. Refúgio do eu: educação, história e escritos autobiográficos. Florianópolis: Mulheres, 2000. p. 205.
CARRAHER, D. W. A grande função da escola: ensinar a pensar. Sala de Aula, ano 1, n. 3, jun. 1988, p. 30.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas com Carlos Aguirre, Jésus Anaya, Daniel Goldin e Antonio Saborit. [S.l.]: 2001. [sem mais dados editoriais].
DIAS, C. G. P. Um olhar sobre o livro Nas margens de Natalie Zemon Davis: em busca de uma reflexão a partir do gênero biográfico. Histórica, Porto Alegre, n. 5, p. 103–110, 2001.
ENGEL, Magali. Povo, política e cultura: um diálogo entre intelectuais da Primeira República e livros didáticos atuais. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 289–308.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.
FRANCO, Sérgio da Costa. Júlio de Castilhos e sua época. 2. ed. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS; MEC/Sesu/PROEDI, 1988.
GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
KNAUSS, Paulo. Sobre a norma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKITIUK, Sonia L. (org.). Repensando o ensino de história. São Paulo: Cortez, 1996.
MUNAKATA, Kazumi. Dois manuais de história para professores: histórias de sua produção. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, 2004, p. 522. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000300010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 jan. 2008. doi: 10.1590/S1517-97022004000300010.
PENNA, Rejane Silva. Formação de professores e ensino privado noturno: uma breve reflexão sobre cursos superiores de História. Opsis (UFG), v. 7, p. 279–296, 2008.
PINSKI, Carla Bassanezi. Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
PROST, Antoine. Les pratiques et les méthodes. In: RUANO-BORBALAN, Jean-Claude (coord.). L’histoire aujourd’hui: nouveaux objets de recherche, courants et débats, le métier d’historien. Auxerre: Sciences Humaines, 1999. p. 386.
REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA. Instaurando maneiras de ser, conhecer e interpretar. Maria Stephanou. São Paulo, v. 18, n. 36, p. 9, 1998.
VENÂNCIO, Giselle Martins. Cartas de Lobato a Vianna. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. p. 113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.