PRIVATE ARCHIVE JULIO DE CASTILHOS

LETTERS, CARDS AND PERSONAL NOTES AS HISTORICAL SOURCES

Authors

Keywords:

Memory, History politics, Private Archives

Abstract

Documents for private use, such as letters, but have always been used to view the past, only in recent years were considered sources with great potential to be objects of historical research. Inserting in this perspective, the Historical Archive of Rio Grande do Sul is to provide the public with a new collection called "Private Archive Julio de Castilhos," Rio-Grandense Republican leader, who acquired national projection for the period of the Old Republic. Add documentation of intimate character, which in a first analysis, reflects the intense political activity and family, between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. From the
organization and provision of documentation, we discuss the potential of historical sources such as matches, drawing the attention that they are carriers of knowledge and experiences, therefore, the load time of the experience - discontinuous and fragmented. Such an approach allows a better understanding of the past, a humanization of the so-called "big characters" and the recovery of everyday. 

Author Biography

Rejane Silva Penna, Paulista State University UNESP

Possui graduação em História, Mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991) e Doutorado em História do Brasil, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002). Atualmente é historiógrafa, exercendo suas funções no Arquivo Histórico, instituição que integra a Secretaria de Estado da Cultura do Rio Grande do Sul. Em sua experiência na área de História trabalha, principalmente, com temas ligados à memória, história oral, história republicana do Rio Grande do Sul, história local, organização de acervos históricos, teoria e metodologia ligada à história e memória.

References

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

ARQUIVO HISTÓRICO DO RIO GRANDE DO SUL. Arquivo Particular Júlio de Castilhos. Carta de Franklin K. Barcellos para Júlio de Castilhos. Pelotas, 03 set. 1900. Série Assuntos Familiares.

CAMPOS, Edson Nascimento; CURY, Maria Zilda Ferreira. Fontes primárias: saberes em movimento. Revista da Faculdade de Educação, v. 23, n. 1-2, São Paulo, jan./dez. 1997, p. 2.

CAMARGO, M. R. Cartas adolescentes: uma leitura e modos de ser... In: ______. Refúgio do eu: educação, história e escritos autobiográficos. Florianópolis: Mulheres, 2000. p. 205.

CARRAHER, D. W. A grande função da escola: ensinar a pensar. Sala de Aula, ano 1, n. 3, jun. 1988, p. 30.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas com Carlos Aguirre, Jésus Anaya, Daniel Goldin e Antonio Saborit. [S.l.]: 2001. [sem mais dados editoriais].

DIAS, C. G. P. Um olhar sobre o livro Nas margens de Natalie Zemon Davis: em busca de uma reflexão a partir do gênero biográfico. Histórica, Porto Alegre, n. 5, p. 103–110, 2001.

ENGEL, Magali. Povo, política e cultura: um diálogo entre intelectuais da Primeira República e livros didáticos atuais. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 289–308.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.

FRANCO, Sérgio da Costa. Júlio de Castilhos e sua época. 2. ed. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS; MEC/Sesu/PROEDI, 1988.

GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

KNAUSS, Paulo. Sobre a norma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKITIUK, Sonia L. (org.). Repensando o ensino de história. São Paulo: Cortez, 1996.

MUNAKATA, Kazumi. Dois manuais de história para professores: histórias de sua produção. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, 2004, p. 522. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000300010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 jan. 2008. doi: 10.1590/S1517-97022004000300010.

PENNA, Rejane Silva. Formação de professores e ensino privado noturno: uma breve reflexão sobre cursos superiores de História. Opsis (UFG), v. 7, p. 279–296, 2008.

PINSKI, Carla Bassanezi. Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

PROST, Antoine. Les pratiques et les méthodes. In: RUANO-BORBALAN, Jean-Claude (coord.). L’histoire aujourd’hui: nouveaux objets de recherche, courants et débats, le métier d’historien. Auxerre: Sciences Humaines, 1999. p. 386.

REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA. Instaurando maneiras de ser, conhecer e interpretar. Maria Stephanou. São Paulo, v. 18, n. 36, p. 9, 1998.

VENÂNCIO, Giselle Martins. Cartas de Lobato a Vianna. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. p. 113.

Published

2009-06-30

How to Cite

Silva Penna, R. (2009). PRIVATE ARCHIVE JULIO DE CASTILHOS: LETTERS, CARDS AND PERSONAL NOTES AS HISTORICAL SOURCES. Patrimônio E Memória, 4(2), 55–73. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3898