GENETIC CRITICISM AND BIOGRAPHICAL CRITICISM

Authors

Keywords:

Writers of Mina's Collection, Guimarães Rosa, Manuscripts

Abstract

Basing on the experience at the Writers of Minas’s Collection at Minas Gerais Federal University, the authoress states the importance of writers’collections in the process of showing up new faces of a specific writer and his literary work. As an example of the collection potentials, the authoress quotes the research made about the yet unpublished War Diary, by Guimarães Rosa, a research which started from a copy of the Diary, found at Henriqueta Lisboa’s Collection.

Author Biography

Eneida Maria Souza, Paulista State University UNESP

Professora titular em Teoria da Literatura da UFMG; professora Emérita da UFMG; graduada em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (1966), mestre em Letras (Literatura Brasileira) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1975) e doutora em Literatura Comparada - Semiologia - Université de Paris VII (1982). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: critica cultural, dependência cultural, Mário de Andrade, biografia literária e critica brasileira. Orientou10 bolsistas de pós-doutorado, 3 bolsistas recém-doutores com bolsa PRODOC, 23 teses de doutorado,7 dissertações de mestrado, 3 bolsistas de Apoio Técnico, 4 monografias de final de curso, 20 bolsistas de Iniciação Científica.

References

BARTHES, Roland. Roland Barthes par Roland Barthes. [S.l.]: Seuil, [s.d.].

BENJAMIN, Walter. Desempacotando minha biblioteca. In: ______. Obras escolhidas II: rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 234.

COSTA, Cristiane. Pena de aluguel. [S.l.]: Record, [s.d.].

CONTAT, Michel; FERRER, Daniel (Dir.). Pourquoi la critique génétique? Méthodes, théories. Paris: CNRS Éditions, 1998.

DERRIDA, Jacques. Archive et brouillon. Table ronde du 17 juin 1995. In: CONTAT, Michel; FERRER, Daniel (Dir.). Pourquoi la critique génétique? Méthodes, théories. Paris: CNRS Éditions, 1998. p. 207–208.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Rapsodo do sertão: da lexicogênese à mitopoese. Cadernos de Literatura Brasileira. Guimarães Rosa, São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2006. p. 149.

GRÉSILLON, Almuth. Elementos de crítica genética. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

HAY, Louis. A literatura dos escritores: questões de crítica genética. Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007. p. 17.

HEINICH, Nathalie. Être écrivain; La gloire de Van Gogh. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

MIRANDA, Wander Melo; SOUZA, Eneida Maria de (Org.). Arquivos literários. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

PÉREC, Georges. Penser/Classer. Paris: Seuil, 2003. p. 22–23.

PEREC, Georges. Les choses; Espèces d’espaces. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

SÁNCHEZ, Yvette. Coleccionismo y literatura. Madrid: Ediciones Cátedra, 1999. p. 118.

SCHNEIDER, Michel. Morts imaginaires; Marilyn: últimas sessões. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

SOUZA, Eneida Maria de. Pedro Nava: o risco da memória. Juiz de Fora: Funalfa, 2004. p. 111–112.

WERNECK, Maria Helena. O homem encadernado: para a crítica biográfica. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].

Published

2009-06-30

How to Cite

Souza, E. M. (2009). GENETIC CRITICISM AND BIOGRAPHICAL CRITICISM. Patrimônio E Memória, 4(2), 129–138. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3905