ARQUIVOS ESCOLARES, MEMÓRIA E CULTURA
Keywords:
School Files, History of Education, MemoryAbstract
The following text intends to make clear all the richness of the school files to the history of education and culture. Thus, it emphasizes the relevance of studies done in France from these sources, it presents a brief report of the most ancient public schools of the city of Assis and singularizes discrepancies in the numbers of approbations in the various school institutions of the city from information obtained from the records of the final examans of the years 1958 and 1959, verified in the Teaching Direction of Assis. Based on these data, maybe we can think that the image of the “Golden Past” of the public school is based on the exaltation of some schools and the forgetfulness of the contemporary ones.
References
BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. A construção do “herói”: leitura na escola: Assis-SP 1920/1950. São Paulo: Ed. UNESP, 2001.
BARRA, Valdeniza Maria. Da pedra ao pó: o itinerário da lousa na escola paulista do século XIX. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
BUFFA, Ester; NOSELLA, Paolo. A Escola Profissional de São Carlos. São Paulo: CEETEPS; São Carlos: EDUFSCar, 1998.
CAMPOS JUNIOR, Luiz Castro. A agroindústria e o espaço urbano em Assis: Vila Prudenciana, 1970-1991. Assis, 1992. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências e Letras, UNESP.
CARVALHO, Marta Maria Chagas. A escola e a república. São Paulo: Brasiliense, 1989.
CHARTIER, Anne Marie. Fazeres ordinários da classe: uma aposta para a pesquisa e para a formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. –, jan./jun. 2000.
CHEVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 117-229, 1990.
COUTURE, Carol; ROUSSEAU, Jean-Yves. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1998.
DANTAS, Antonio de Arruda. Memória do patrimônio de Assis: história. São Paulo: Pannartz, 1978.
DEMARTINI, Zeila de Brito. Cidadãos analfabetos: propostas e realidade do ensino rural em São Paulo na 1ª República. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 71, p. 5-19, nov. 1989.
FARIA FILHO, Luciano Mendes (org.). Arquivos, fontes e novas tecnologias: questões para a história da educação. Campinas: Autores Associados; Bragança Paulista: EDUSF, 2000.
HAIDAR, Maria Lourdes Mariotto. O ensino secundário no império brasileiro. São Paulo: Grijalbo/EDUSP, 1972.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, 2001.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MONARCHA, Carlos. Arquitetura escolar republicana: a escola normal da praça e a construção de uma imagem de criança. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez; Bragança Paulista: UFS-IFAN, 2001.
MORAES, Carmen Silvia Vidigal; ALVES, Júlia Falivene. Escolas Profissionais Públicas do Estado de São Paulo: uma história em imagens (álbum fotográfico). São Paulo: Centro Paula Souza, 2002.
NADAI, Elza. O Ginásio do Estado em São Paulo: uma preocupação republicana (1890-1896). São Paulo: Publicação da Faculdade de Educação, 1987. (Coleção Estudos e Documentos, vol. 26).
PETITAT, A. Produção da escola/produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no Ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira. Da era das cadeiras isoladas à era dos grupos escolares na Paraíba. Campinas, SP: Autores Associados; São Paulo: Universidade São Francisco, 2002.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil, 1930-1973. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1980.
SILVA, Ricardo Silloto. Urdiduras e tessituras urbanas: na história das cidades, a estruturação territorial de Assis. Assis, 1996. Tese (Doutorado em História) – UNESP.
SOUZA, Rosa Fátima. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. UNESP, 1998.
TANURI, Leonor. O ensino normal no Estado de São Paulo (1890-1930). São Paulo: Publicação da Faculdade de Educação, 1979. (Coleção Estudos e Documentos, vol. 16).
ZAIA, Iomar Barbosa. A história da educação em risco: avaliação e descarte dos documentos do arquivo da Escola de Aplicação da USP (1958-1985). 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2005 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.