Ethnic (re) emergence, indigenous identities and differentiated education in Southern Brazil

an approach from the state of Santa Catarina

Authors

Keywords:

Indigenous Identity, Indigenous school education, Santa Catarina

Abstract

Though the condition of social exclusion is a striking feature among Brazilian indigenous communities, the consonance between creation and consolidation of formal indigenous organizations, as well as provision of specific public policies, including those related to indigenous school education, has increasingly contributed to the process of (re) emergence of these ethnic social groups in Brazil. The purpose of this article is to put the effects of a process that has contributed to the magnification of indigenous social visibility into perspective, as well as their relation to the structural development of differentiated education in the state of Santa Catarina.

Author Biographies

Cláudio Luiz Orço, Paulista State University UNESP

Doutor em Educação pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina /SC (2012). Mestre em História Regional pela UPF - RS (2008). Mestre em Educação pelo IPLAC - Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeo de Cuba (2000), Reconhecido pela UPF - RS (2006). Especialista em Gestão Universitária pela UNIVALI (2019). Especialista em Gestão Escolar pela UDESC ? Universidade do Estado de Santa Catarina (2002). Especialista em Teoria e Pesquisa Histórica no Brasil República pela PUC - SP (1994). Graduação em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1996). Graduado em História Licenciatura Plena pela FAFI - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Palmas - PR (1989). 

Miguel Ângelo Silva Costa, Paulista State University UNESP

Possui graduação em História pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2003). Mestre (2006) e Doutor (2011) em História pelo PPGH da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, com estágio de doutoramento na Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (ARG) e na Universidad Nacional de Rosario (ARG). Desenvolveu estágio de pós-doutoramento junto ao PPGE-UEPEG (2019-2020) com escopo de investigação concentrado nas redes intelectuais tecidas entre pesquisadores acadêmicos dedicados ao grande tema das políticas educacionais no Brasil. Atuou como professor permanente nos programas de Pós-graduação stricto sensu em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECO) e da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) - Brasil. 

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Published

2014-12-30

How to Cite

Orço, C. L., & Silva Costa, M. Ângelo. (2014). Ethnic (re) emergence, indigenous identities and differentiated education in Southern Brazil: an approach from the state of Santa Catarina . Patrimônio E Memória, 10(2), 192–217. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3578