Indigenous History Teaching
curriculum, identity and difference
Keywords:
Indigenous history teaching, Law 11.645/2008, Interculturalism, Cultural hybridism, Indigenous cultureAbstract
The issueregarding history and indigenous culture teaching, object of the Law 11.645/2008, is involved in discussions about curriculum and itsoutcomes. Likewise, the conception of history, presumed in teaching this school discipline, does not dissociate of the debate, specifically the notions of subject, time and historical facts. Besides, the way we understand the indigenous culture and identity is central, beyond the concept that takes them as exotic, essentialist, fixed, stable, homogeneous and therefore ahistorical. I present some reflections about teaching this subject, considering intersections between curriculum, concept of history and sense of culture and identity by taking these peoples as historical subjects in the present and past, condition that dialogues with the possibilities of breaking the invisibility of indigenous people in the past and present.
References
ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Os índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
BITTENCOURT, Circe; LADEIRA, Maria Elisa. A História do Povo Terena. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002034.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2014.
BLOCH, March. Apologia da História ou O Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
BLOCH, March. Introduccion a la Historia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1982.
BRAUDEL, Fernand. História e Ciências Sociais. Lisboa: Editorial Presença, 1990.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografial. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CANCLINI, Nestor. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2008.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set. /dez., 2004.
CORREA, Marcos, Painel do Leitor. Folha de S. Paulo. São Paulo, 10 jun. 2013, Caderno 1, p. A7.
CUNHA, Manuela Carneiro da. Índios no Brasil: história, direitos e cidadania. São Paulo: Claro Enigma, 2012.
JANOWITZER, Claudio. Painel do Leitor. Folha de S. Paulo. São Paulo, 24 mar. 2013. Caderno 1, p. A3.
MONTEIRO, John. Tupis, Tapuias e Historiadores: estudos da história indígena e do indigenismo. 2001. 233 folhas. Tese (Livre docência em Etnologia, subárea História Indígena e Indigenismo) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Campinas, Campinas, 2001.
PEREIRA, Júnia Sales. Do colorido à cor: o complexo identitário na prática educativa. In: GONÇALVES, Márcia de Almeida; ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MONTEIRO, Ana Maria (Org.). Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: FGV, 2012, p. 30-45.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica. 2008.
SEVCENKO, Nicolau. A Corrida Para o Século XXI – No Loop da Montanha Russa. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
SILVA, Giovani José da. Categorias de entendimento do passado entre os Kadiwéu: narrativas, memórias e ensino de história indígena. Revista História Hoje, [S.I.], v. 1, n. 2, 2012. Disponível em: <http://rhhj.anpuh.org/ojs/index.php/RHHJ/article/view/41>. Acesso em: 25 mar. 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petropólis, RJ: Vozes, 2012.
SPOSITO, Fernanda. Nem cidadãos, nem brasileiros: indígenas na formação do estado nacional brasileiro e conflitos na província de São Paulo. São Paulo: Alameda, 2012.
TAUNAY, Alfredo d’Escragnolle. A Retirada da Laguna: episódio da Guerra do Paraguai. São Paulo: Melhoramentos, 1975.
VARNHAGEN, Francisco Adolfo de. História Geral do Brazil. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Em casa de E & H. Laemmert, 1877. v.1. Disponível em: <http://www.brasiliana.usp.br/bbd/handle/1918/01819210#page/5/mode/1up>. Acesso em: 25 mar. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.