Indigenous History Teaching

curriculum, identity and difference

Authors

Keywords:

Indigenous history teaching, Law 11.645/2008, Interculturalism, Cultural hybridism, Indigenous culture

Abstract

The issueregarding history and indigenous culture teaching, object of the Law 11.645/2008, is involved in discussions about curriculum and itsoutcomes. Likewise, the conception of history, presumed in teaching this school discipline, does not dissociate of the debate, specifically the notions of subject, time and historical facts. Besides, the way we understand the indigenous culture and identity is central, beyond the concept that takes them as exotic, essentialist, fixed, stable, homogeneous and therefore ahistorical. I present some reflections about teaching this subject, considering intersections between curriculum, concept of history and sense of culture and identity by taking these peoples as historical subjects in the present and past, condition that dialogues with the possibilities of breaking the invisibility of indigenous people in the past and present.

Author Biography

Antonio Simplicio Almeida Neto, Paulista State University UNESP

Possui Bacharelado (1987) e Licenciatura (1989) em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP (1987), Mestrado (1996) e Doutorado (2002) em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP, áreas de Didática e História da Educação e Historiografia, respectivamente. Atualmente é professor da Universidade Federal de São Paulo, campus Guarulhos, curso de História. Tem experiência na área de História, com ênfase em Ensino de História e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de história, formação de professores, educação e ensino, história, memória, representação e cultura escolar.

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Published

2014-12-30

How to Cite

Simplicio Almeida Neto, A. (2014). Indigenous History Teaching: curriculum, identity and difference. Patrimônio E Memória, 10(2), 218–234. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3579