Public monuments by Antonio Caringi in Pelotas, RS
between pratices, representations and consumption
Keywords:
Cultural heritage and city, Memory and identity, Circulation and consumption, Sculptures by Caringi in PelotasAbstract
Based on the analysis of the relationship between public, spaces of memory and some Antônio Caringi’s sculpture works located in Pelotas city, Brazil, this paper proposes approach concepts such as memory, cultural identity, representation, circulation, consumption, practice and (re) appropriation. In order to do so, one deal with some case studies as experiences that occur on a local scale, trying to situate them, through dialogues with other authors, among patrimonial discourses and practices that occur also on global scale.
References
ABUCHAIM, Vera Rheingantz. O tropeiro que se fez rei. [S.l.]: Mosca, 2013.
ALVES, José Francisco. A escultura pública de Porto Alegre: história, contexto e significado. Porto Alegre: Artfólio, 2004.
APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da UFF, 2008.
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
BRASIL, Luiz Antonio de. As mãos do escultor. In: ANTONIO Caringi, o escultor dos pampas. Porto Alegre: Nova Prova, 2008, p. 8-19.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2006.
CARVALHO, Luíza Fabiana Neitzke de. História e arte funerária dos cemitérios São José I e II em Porto Alegre (1888-2014). Porto Alegre, 2015. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade: UNESP, 2006.
FREIRE, Cristina. Além dos mapas: os monumentos no imaginário urbano contemporâneo. São Paulo: Editora SESC; Annablume, 1997.
GINZBURG, Carlo. “Seu pais precisa de você”: um estudo de iconografia política. In: Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014, p. 61-100.
GOMES, Paulo. Bronze sobre granito. In: ANTONIO Caringi, o escultor dos pampas. Porto Alegre: Nova Prova, 2008, p. 20-33.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O mal-estar no patrimônio: identidade, tempo e destruição. Estudos Históricos, v. 28, n. 55, p. 211-228, 2015.
GRUZINSKI, Serge. Os mundos misturados da monarquia católica e outras connected histories. Topoi, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 175-195, 2001.
HALBWACHS, Maurice. Los marcos sociales de la memoria. Caracas: Anthropos Editorial, 2004.
LIMA, Herman. Caringi. Porto Alegre: Sociedade Felippe D’Oliveira; Globo, 1944.
MATTOS, Cláudia Valladão. Arquivos da memória: Aby Warburg, a história da arte e a arte contemporânea. Concinnitas, v. 2, n. 11, 2007. Disponível em: <https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/22865/ 16305>.
MONQUELAT, A. Fernando. As praças de Pelotas e suas histórias (Século XIX). Pelotas: Mundial, 2015.
NORA, Pierre. Entre Memória e história: a problemática dos lugares. Trad. Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo: PUC-SP, v. 10, 1993. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br//index.php/revph/article/viewFile/12101/8763>.
PAIXÃO, Antonina Z. da. A escultura de Antonio Caringi: conhecimento, técnica e arte. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária Ufpel, 1988.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História, memória e centralidade urbana. Revista Mosaico, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: <http://revistas.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/225/179>.
______ . A invenção da sociedade gaúcha. Ensaios, v. 14, n. 2, 1993. Disponível em: <https://revistas.fee.tche.br/index.php/ensaios/article/view/1617>.
TILL, Rodrigues. Antônio Caringi: o escultor do Rio Grande do Sul em seu centenário. Porto Alegre: Evangraf, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.