The use of the Movies in the Teaching Training

possibilities about History of Women in the Movie Stealing Heaven (1988)

Authors

Keywords:

Movie and Middle Ages, History of Women in Middle Ages, Teaching Training

Abstract

This article aims to reflect on the possibilities of the use of movies in teacher training through the movie Stealing Heaven (1988), with the theme history of women in the Middle Ages. For this, we use studies on the potentiality of the movie in the teacher training, historical studies, historiographical studies and thematical studies. We observe some possibilities which the utilization of the movie Stealing Heaven provide, such as the deconstruction of the idea of intellectuality only linked to the male context in this historical period and also the deconstruction of the idea of the dominating power of the church over the man and women. Therefore, the movie becomes a necessary tool to teacher training in the contemporaneity, in order to promote not only the critical thinking in basic education, but also when it comes to a movie about history of women, a more egalitarian society on social issues.

References

BRASIL. Lei 13006 de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13006.htm#art1. Acesso em: 30 mar. 2020.

BRASIL. [Base Nacional Comum Curricular]. Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.

BURKE, Peter. A Revolução Francesa da historiografia: a escola dos Annales (1929-1989). São Paulo: fundação editora da UNESP, 1992.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

CRUZ, Eliane Pereira da; LEITE, Célio Rodrigues; LÖHR, Suzane Schmidlin. O cinema em sala de aula: uma ferramenta pedagógica a serviço do professor. Imagens da Educação, Maringá, v. 4, n. 2, p. 23-30, mai./ago. 2014.

CRUZ, Giseli Barreto da; HOBOLD, Márcia. Prática formativas de professores de cursos de licenciatura: diferentes estratégias para ensinar. In: ANDRÉ, Marli (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2018, p. 237-262.

CULETTON, Alfredo; PEREIRA, Nilton Mullet. Em nome de Deus: um retrato de época. Caderno de IHU em formação. São Leopoldo: Instituto Humanitas Unisinos, v. 01, n. 11, p. 38-43, jul./dez. 2006.

DEL PRIORE, Mary. História das mulheres: as vozes do silêncio. In: FREITAS, Marco Cezar. (Org.). Historiografia brasileira em perspectiva. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2001. p. 217-235.

DUBY, Georges. As damas do século XII: Heloísa, Isolda e outras damas do século XII. São Paulo: companhia das letras, 1995.

FUNARI, Raquel dos Santos; CAVALCANTE, Tatyana Murer. Robin Hood de Ridley Scott: Possibilidades de diálogo entre escola, cinema e história. Imagens da Educação, Maringá, v. 1, n. 2, p. 25-34, mai./ago. 2011.

GOMES, Cândido Alberto. Educação no século XXI: como será? Atos de Pesquisa em Educação. Blumenal, v. 14, n. 3, p. 1113-1134, set./dez. 2019.

GUIMARÃES, Selva. Diferentes fontes e linguagens no processo de ensino e aprendizagem. In: GUIMARÃES, Selva. (Org.). Didática e prática de Ensino de História. São Paulo: Papirus Editora, 2012, p. 257-285.

GUNN, Simon. Historia y teoría cultural. València: Publicacions de la Universitat de València, 2011.

KLAPISCH-ZUBER, Christiane. A mulher e família. In: LE GOFF, J. O homem medieval. Lisboa, Editorial presença. 1992a, p. 193-208.

KLAPISCH-ZUBER, Christiane. Introdução. In: DUBY, Georges; PERROT, Michele. História das mulheres. A Idade Média. v.2. Porto: Afrontamento, 1992b, p. 9-23.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 2006.

MACEDO, José Rivair. Cinema e História. Caderno de IHU em formação. São Leopoldo: Instituto Humanitas Unisinos, v. 01, n. 11, p. 15-21, jul./dez. 2006.

MACEDO, José Rivair. Introdução – Cinema e Idade Média: Perspectivas. In: MACEDO, José Rivair; MONGELLI, Lênia Márcia. (Org.). A Idade Média no Cinema. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009, p. 13-48.

MACEDO, José Rivair. Repensando a Idade Média no Ensino de História. In: KARNAL, Leandro. (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2016, p. 109-125.

MODRO, Nelson Ribeiro. Cineducação: usando o cinema na sala de aula. Joinville: Editora Univille, 2006.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008.

OPITZ, Claudia. O quotidiano da Mulher no final da Idade Média (1250-1500). In: DUBY, George; PERROT, Michele. História das mulheres: A Idade Média. v.2. Porto: Afrontamento, 1992, p. 353-357.

PEREIRA, Nilton Mullet. A cidade, o filósofo e a mulher. Caderno de IHU em formação. São Leopoldo: Instituto Humanitas Unisinos, v. 01, n. 11, p. 43-48, jul./dez. 2006.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2017.

ROSSENI, Miriam de Souza. As marcas da História no Cinema, as marcas do cinema na História. Anos 90 – Revista do Programa de Pós-Graduação em História da UFRGS, v. 7,

n. 12, p. 118-128, jul./dez. 1999.

SANTOS, Lucíola Licinio de Castro Paixão. Formação do professor e pedagogia crítica. In: FAZENDA, Ivani Catarina. Arantes. A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 2012, p. 17-28.

SANTOS, Franciele Amaral Rodrigues dos; SILVA JÚNIOR, Astrogildo Fernandes da Silva; SOUSA, José Josberto Montenegro. Diferentes fontes e linguagens nas aulas de História e a formação cidadã de jovens estudantes do Ensino Médio. In: GUIMARÃES, Selva. (Org.). Ensino de História e cidadania. Campinas: Papirus Editora, 2016, p. 253-277.

SCOTT, Joan. História das mulheres. In: BURKE, Peter (Org.). A escrita da História. Novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1992, p. 63-95.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SOIHET, Rachel. História das Mulheres. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Domínios da História. Ensaios de Teoria e Metodologia. Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda., 2011, p. 263-283.

VALIM, Alexandre Busko. História e cinema. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Novos Domínios da História Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda., 2012, p. 283-300.

ZAHAVI, Gerald. Ensinando história pública no século XXI. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. (Org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011, p. 53-64.

Fontes

SENA, Catarina de. Cartas completas. São Paulo: Paulus, 2016.

PIZAN, Christine. A cidade das damas. Florianópolis: Editora mulheres, 2012.

ABELARDO, Pedro. Correspondência de Abelardo e Heloísa. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

DI RUGGIERO, Trotulla. Sobre a doença das mulheres. Florianópolis: UFSC/DLLE/PGET, 2018.

Filmografia

EM NOME de Deus (Stealing Heaven). Direção de Clive Donner. Estados Unidos: Paris Filmes, 1988. 1 DVD (108 min).

Published

2021-12-22

How to Cite

VIANNA, Luciano José; BORGES FONSECA, Edjane. The use of the Movies in the Teaching Training: possibilities about History of Women in the Movie Stealing Heaven (1988). Faces da História, [S. l.], v. 8, n. 02, p. 250–273, 2021. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2081. Acesso em: 3 jul. 2024.