Our daily bread

religiosity, dietetics and fasting in the Byzantine Orthodox Church

Authors

  • Felipe Daniel Ruzene Universidade Federal do Paraná

Keywords:

History of Food, Orthodox Christianity, Middle Ages, Fast, Discipline, Asceticism

Abstract

This research is a bibliographical review about dietetics in Christian exercises. I focus on understanding the disciplinary prescriptions of the Byzantine Eastern Orthodox Church regarding food, focusing on monastery and lay sources from the Middle Ages and their impacts on the eating practices of the faithful in contemporary times. Thus, I present a study on the theme of religiosity and food in Byzantine Orthodoxy, as well as a comparative approach between dietary asceticism in the medieval and contemporary periods. Understanding that religions have different aspects, smells and flavors, I analyze restrictions and fasts as ways of understanding the multiple sociocultural realities of the other lung of the Christian Church. After a brief state of the art on the relationship between religion and cuisine, I present an analysis of dietary practices in medieval clerical and lay environments, assessing the relationship between discipline and food in Orthodoxy, ending with a comparative analysis of dietary and disciplinary practices in Orthodoxy Contemporary Age with the models of food asceticism of the Middle Ages. Therefore, the conclusion indicates that the Byzantine Christian religion developed profound influences on eating practices and the choice of food by the faithful, building meanings at the table, imposing restrictions, and contributing to the self-recognition and alterity of orthodox believers in the face of the different experiences of Christianity.

References

AMORIM, Cynthia Pádua; DIAS, Alessandro Adrelle Eller. A Igreja Católica e suas influências na alimentação: uma perspectiva histórica. Unitas: Revista Eletrônica de Teologia e Ciências das Religiões, Vitória, v. 7, n. 2, p. 3-18, 2019.

ASAD, Talal. Genealogies of religion: discipline and reasons of power in Christianity and Islam. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1993.

ASAD, Talal. A construção da religião como uma categoria antropológica. Cadernos de Campo: revista dos alunos de pós-graduação em antropologia social da USP, São Paulo, v. 19, n. 19, p. 263-284, 2010.

AWAD, Hind Salah. Some aspects of monastic diets from Thebes: a comparative study of the consumption of fish and meat. Scrinium: journal of patrology and critical hagiography, Leiden, n. 16, p. 48-57, 2020.

BASÍLIO. De legendis gentilium libris. Chicago: University of Chicago Library, 2018.

BÍBLIA Sagrada: Tradução Oficial da CNBB. Brasília: Edições CNBB, 2018.

CARRIJO, Letícia Cardoso. Alimentação monástica nos fins da Idade Média: o mosteiro de Santa Maria de Alcobaça (Portugal, séculos XV-XVI). 2022. 128 p. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.

CATECISMO Ortodoxo: ensinamentos básicos da Fé Ortodoxa. Rio de Janeiro: Missão Ortodoxa da proteção da Mãe de Deus, 2021. p. 206.

CHAILLOT, Christine. The dialogue between the Eastern Orthodox and Oriental Orthodox Churches. Vólos: Volos Academy Publications, 2016.

CIVITELLO, Linda. Cuisine and culture: a History of food and people. 2. ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2007.

DIDAQUÉ Instruções dos apóstolos: catecismo dos primeiros cristãos. Tradução: Urbano Zilles. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Editora Graal, 2005.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GARCIA, Paulo Roberto. “Isto é o meu corpo”: rituais de alimentação e interação social no cristianismo primitivo. Revista Caminhando, São Paulo, v. 12, n. 20, p. 19-28, 2007.

GROTTANELLI, Cristiano. A carne e seus ritos. In: FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo (Org.). História da Alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 2020. p. 121-136.

HEYBERGER, Bernard. Fasting: the limits of catholic confessionalization in Eastern Christianity in the eighteenth century. In: LOOP, Jan; KRAYE, Jill. Scholarship between Europe and the Levant: essays in honor of Alastair Hamilton. Leiden: Koninklijke Brill, 2020. p. 217-235.

HOCK, Klaus. Introdução à Ciência da Religião. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

KISLINGER, Ewald. Os cristãos do Oriente: regras e realidades alimentares no mundo bizantino. In: FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo. História da Alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 2020. p. 318-337.

LAZAROU, Chrystalleni; MATALAS, Antonia-Leda. A critical review of current evidence, perspectives and research implications of diet-related traditions of the Eastern Christian Orthodox Church on dietary intakes and health consequences. International Journal of Food Sciences and Nutrition, Londres, n. 61, v. 7, p. 739-758, 2010.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O cru e o cozido. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

MATALAS, Antonia-Leda; TOURLOUKI, Eleni; LAZAROU, Chrystalleni. Fasting and food habits in the Eastern Orthodox Church. In: ALBALA, Ken; EDEN, Trudy (Ed.). Food and faith in Christian culture. Nova Iorque: Columbia University Press, 2011. p. 189-204.

MATHEWES-GREEN, Frederica. Fasting: from the Orthodox front lines. Christian History, Worcester, n. 125, p. 22, 2018.

MAZOKOPAKIS, Elias.; SAMONIS, George. Why is meat excluded from the Orthodox Christian diet during fasting? A religious and medical approach. Maedica: a journal of Clinical Medicine, Basiléia, v. 13, n. 4, p. 282-285, 2018.

MULHERN, Kathleen. The royal way: Feasting or fasting? The constant Christian tension in the public square. Christian History, Worcester, n. 125, p. 19-21, 2018.

NADALINI, Ana Paula. Comida de santo na cozinha dos homens: um estudo da ponte entre Alimentação e Religião. Orientador: Carlos Roberto Antunes dos Santos. 2009. 183 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

NELLIST, Christina. Eastern Orthodox Christianity and animal suffering: ancient voices in Modern Theology. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2018.

PERTILE, Nedio. O momento e o modo da consagração eucarística: uma contribuição da teologia ortodoxa de Paul Evdokimov. Perspectiva Teológica, Belo Horizonte, n. 37, p. 173-198, 2005.

POULAIN, Jean-Pierre. Sociologias da alimentação: os comedores e o espaço social alimentar. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.

RAMÍREZ, Pablo Telman. El conflicto en Ucrania: el primer enfrentamiento serio de Rusia con Occidente durante la etapa de la post-Guerra Fría. Foro Internacional, Cidade do México, n. 224, v. 2, p. 470-502, 2016.

RUZENE, Felipe Daniel. À mesa de Platão: filosofia e alimentação nos diálogos socrático-platônicos. Curitiba: Saca-Rolhas, 2022.

TAIT, Jennifer Woodruff. Raise a juice box to the temperance movement: getting unfermented wine from the vineyard. Christian History, Worcester, n. 125, p. 33-34, 2018.

TRAFTON, Jennifer. What should Christians cook? Faith in the kitchen. Christian History, Worcester, n. 125, p. 13-18, 2018. Fev. 1940.

Published

2024-07-25

How to Cite

RUZENE, Felipe Daniel. Our daily bread: religiosity, dietetics and fasting in the Byzantine Orthodox Church. Faces da História, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 282–309, 2024. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2621. Acesso em: 21 nov. 2024.