Recommended readings for Teacher Training Schools in Brazil and France (19th century)

transfers of culture and pedagogical models

Authors

Keywords:

History of teacher training, Teacher Training School, Early teaching of reading and writing, School memory, History of Education

Abstract

The results of a doctoral research are presented with the purpose of contributing for the democratization of the school memory in Brazil, particularly the history of elementary school teacher training in Brazil (the São Paulo State case) and France in late 19th century. The research adopted a historical approach focused on the analysis of the textual configuration of three documents: 1. list of books acquired by Paulo Bourroul, Director of the Teacher Training School of São Paulo during a trip to Paris in 1883; 2. list of books found in the report by José Estacio Corrêa de Sá e Benevides, acting Director of the Teacher Training School of São Paulo in 1884; 3. the Catalogue des bibliothèques des Écoles Normales (1887), published by the Ministry of Public Education and Beaux-Arts of France, Jules Ferry. Important aspects of the school culture have been verified concerning the “teaching to teach” reading and writing, resulting of transfers of culture and pedagogical models in the BrazilFrance relationship/representation. 

Author Biographies

Thabatha Aline Trevisan, Paulista State University UNESP

Atualmente, cursa Medicina na Universidade de Marília/SP. Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), câmpus de Marília/SP (Bolsa PIBIC/CNPq/UNESP); Mestrado em Educação (Bolsa FAPESP); Doutorado em Educação (Bolsa FAPESP), com estágio de Doutorado Sanduíche (Bolsa PDEE/CAPES) junto a Université René Descartes-Paris 5- Sorbonne; e, Pós-Doutorado junto a FFC/UNESP/Marília (início 2012). Atuou como professora substituta da FFC/UNESP/Marília (2007, 2008, 2014) e também como orientadora de Trabalho de Conclusão de Curso de curso de Especialização (2011-2012) junto a FFC/UNESP/Marília e SECADI/MEC.

Bárbara Cortella Pereira, Paulista State University UNESP

Doutora em Educação (Bolsa Capes - abr. 2009 a fev. 2013) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) , Marília/SP, Brasil. De março de 2011 a fevereiro de 2012, realizou estágio de doutorado sanduíche (PDEE/CAPESP) na École de Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) Paris/França, sob a coorientação do Professor Jean Hébrard, no Centre de Recherche sur le Brésil Colonial et Contenporain (CRBC). Mestre em Educação (Bolsas CNPq e FAPESP) pela FFC-Unesp-Marília (2009); graduada em Pedagogia e bolsista de Iniciação Científica (CNPq/PIBIC/Unesp) pela FFC-Unesp-Marília (2006). Atualmente, é Coordenadora Estadual do Projeto "Leitura e Escrita na Educação Infantil", em Mato Grosso (LEEI-MT); Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT-Cuiabá) na linha de pesquisa "Culturas Escolares e linguagens"; e Professora Adjunta AII do Departamento de Ensino e Organização Escolar do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (DEOE/IE/UFMT- Cuiabá).

References

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O DIRETOR DA ESCOLA NORMAL DR. PAULO BOURROUL. Tenho a honrar de passar ás mãos de V.Exª. a lista do conteudo de 9 caixas E.N. – nº 1-9, e de 4 caixas E.N.P. – nº 1-4. Paris, 10 jan. 1883. Documento manuscrito, [s.a.].

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Published

2013-06-30

How to Cite

Trevisan, T. A., & Cortella Pereira, B. (2013). Recommended readings for Teacher Training Schools in Brazil and France (19th century): transfers of culture and pedagogical models . Patrimônio E Memória, 9(1), 223–237. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3602