The girl and the photographer
The art of photography in Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
Keywords:
Photography, Cinema Novo, Leon HirszmanAbstract
This article analyzes the representation of photography in Leon Hirszman’s film Garota de Ipanema (1967) in order to discuss its social functions. The movie belongs to a redefining period within Cinema Novo, and features a character referred as 'the photographer' (who is actually a professional photographer) to examine and question the new direction of the movement. Experimentation with language and the politicization of subjects - characteristic of vanguard movements – are emphasized in scenes presented by the photographer, who portrays them in a mocking fashion. It is also via the use of this character that the importance of photography itself is turned into a theme, exploring the idea of photography as a creative intervention in reality, not just the recording of it.
References
ARONOVICH, Ricardo. Entrevista com Ricardo Aronovich: depoimento. [1º de junho, 2010] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Cinematografia. Entrevista concedida a Lauro Escorel. Disponível em: Acesso em: 13 dez. 2012.
ADES, Eduardo; KAUFMAN, Mariana (Org.). Luz em movimento: a fotografia no cinema brasileiro: catálogo da mostra homônima. Rio de Janeiro: Imagem-Tempo produções, 2007.
AVELLAR, José Carlos. Memória fotográfica. In: ADES, Eduardo; KAUFMAN, Mariana. (Org.). Luz em movimento: a fotografia no cinema brasileiro: catálogo da mostra homônima. Rio de Janeiro: Imagem-Tempo produções, 2007.
BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
BORGES, Maria Eliza Linhares. História & Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
KERN, Stephen. The nature of time. In: ______. The culture of time and space. 1880-1918. Cambridge: Harvard University Press, 1989, p. 10-35.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
KRACAUER, Siegfried. Photography. In: TRACHETENBERG, Alan (Ed.). Classic essays on photography. New Heaven: Leete’s Island books, 1980.
MAUAD, Ana Maria. Fotografia pública e cultura do visual, em perspectiva histórica. Revista Brasileira de História da Mídia, Porto Alegre/São Paulo, v. 2, n. 2, p. 11-20, jul./dez., 2013.
______. Olhos para ver e conhecer: fotografia e os sentidos da história. In: GAWRYSZEWSKI, Alberto. Imagem em debate. Londrina: Eduel, 2011.
MENEZES, Paulo. À meia-luz: cinema e sexualidade nos anos 70. São Paulo: USP, Curso de Pós-Graduação em Sociologia; Ed. 34, 2001.
PINTO, Carlos Eduardo P. de. Imaginar a cidade real: o Cinema Novo e a representação da modernidade urbana carioca (1955-1970). 2013. 344f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de História, Niterói, 2013a.
______. Câmera-arma: a representação das funções sociais da fotografia em Os cafajestes (Ruy Guerra, 1962). Revista Brasileira de História da Mídia, Porto Alegre/ São Paulo, v. 2, n. 2, jul./dez., p. 151-158, 2013b.
______. Tudo deve falar do Golpe? Os limites da ditadura civil-militar como chave interpretativa da representação urbana nos filmes do Cinema Novo. Revista Contemporânea (UFF), Niterói, Ano 3, n. 3, p. 125-149, 2013c, verão.
ROLLEMBERG, Denise. O apoio de Cuba à luta armada no Brasil: o treinamento guerrilheiro. Rio de Janeiro: MAUAD, 2001.
SALEM, Helena. Leon Hirszman: o navegador de estrelas. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
TACCA, Fernando de. Fotografia e cinema: intertextualidades. Studium, Campinas, SP: v. 27, n. 27, p. 1-2, inverno de 2008. Disponível em: <http://www.studium.iar.unicamp.br/27/index.html>. Acesso em: 20 out. 2012.
VIANNA, Antonio Moniz. Coluna Cinema: Garota de Ipanema. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 15, 5 jan. 1968.
XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilme, 1983.
______. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001. (Coleção Leitura).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.