The girl and the photographer

The art of photography in Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)

Authors

Keywords:

Photography, Cinema Novo, Leon Hirszman

Abstract

This article analyzes the representation of photography in Leon Hirszman’s film Garota de Ipanema (1967) in order to discuss its social functions. The movie belongs to a redefining period within Cinema Novo, and features a character referred as 'the photographer' (who is actually a professional photographer) to examine and question the new direction of the movement. Experimentation with language and the politicization of subjects - characteristic of vanguard movements – are emphasized in scenes presented by the photographer, who portrays them in a mocking fashion. It is also via the use of this character that the importance of photography itself is turned into a theme, exploring the idea of photography as a creative intervention in reality, not just the recording of it.

Author Biography

Carlos Eduardo Pinto Pinto, Paulista State University UNESP

Professor Associado do Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IFCH-UERJ), de que foi Subchefe (2018-9), e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em História (PPGH-UERJ), tendo atuado como Coordenador Adjunto (2021-2). Possui bacharelado e licenciatura em História pela UERJ (2001), mestrado em História Social da Cultura pela PUC-Rio (2005) e Doutorado em História pela UFF (2013). Usufruiu, no primeiro semestre de 2012, de Bolsa CAPES de Doutorado Sanduíche no Exterior, com atividades na Université Paris VIII e no Laboratoire d'Histoire Visuelle Contemporaine (Lhivc), vinculado à École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS). 

References

ARONOVICH, Ricardo. Entrevista com Ricardo Aronovich: depoimento. [1º de junho, 2010] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Cinematografia. Entrevista concedida a Lauro Escorel. Disponível em: Acesso em: 13 dez. 2012.

ADES, Eduardo; KAUFMAN, Mariana (Org.). Luz em movimento: a fotografia no cinema brasileiro: catálogo da mostra homônima. Rio de Janeiro: Imagem-Tempo produções, 2007.

AVELLAR, José Carlos. Memória fotográfica. In: ADES, Eduardo; KAUFMAN, Mariana. (Org.). Luz em movimento: a fotografia no cinema brasileiro: catálogo da mostra homônima. Rio de Janeiro: Imagem-Tempo produções, 2007.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BORGES, Maria Eliza Linhares. História & Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

KERN, Stephen. The nature of time. In: ______. The culture of time and space. 1880-1918. Cambridge: Harvard University Press, 1989, p. 10-35.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KRACAUER, Siegfried. Photography. In: TRACHETENBERG, Alan (Ed.). Classic essays on photography. New Heaven: Leete’s Island books, 1980.

MAUAD, Ana Maria. Fotografia pública e cultura do visual, em perspectiva histórica. Revista Brasileira de História da Mídia, Porto Alegre/São Paulo, v. 2, n. 2, p. 11-20, jul./dez., 2013.

______. Olhos para ver e conhecer: fotografia e os sentidos da história. In: GAWRYSZEWSKI, Alberto. Imagem em debate. Londrina: Eduel, 2011.

MENEZES, Paulo. À meia-luz: cinema e sexualidade nos anos 70. São Paulo: USP, Curso de Pós-Graduação em Sociologia; Ed. 34, 2001.

PINTO, Carlos Eduardo P. de. Imaginar a cidade real: o Cinema Novo e a representação da modernidade urbana carioca (1955-1970). 2013. 344f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de História, Niterói, 2013a.

______. Câmera-arma: a representação das funções sociais da fotografia em Os cafajestes (Ruy Guerra, 1962). Revista Brasileira de História da Mídia, Porto Alegre/ São Paulo, v. 2, n. 2, jul./dez., p. 151-158, 2013b.

______. Tudo deve falar do Golpe? Os limites da ditadura civil-militar como chave interpretativa da representação urbana nos filmes do Cinema Novo. Revista Contemporânea (UFF), Niterói, Ano 3, n. 3, p. 125-149, 2013c, verão.

ROLLEMBERG, Denise. O apoio de Cuba à luta armada no Brasil: o treinamento guerrilheiro. Rio de Janeiro: MAUAD, 2001.

SALEM, Helena. Leon Hirszman: o navegador de estrelas. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TACCA, Fernando de. Fotografia e cinema: intertextualidades. Studium, Campinas, SP: v. 27, n. 27, p. 1-2, inverno de 2008. Disponível em: <http://www.studium.iar.unicamp.br/27/index.html>. Acesso em: 20 out. 2012.

VIANNA, Antonio Moniz. Coluna Cinema: Garota de Ipanema. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 15, 5 jan. 1968.

XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilme, 1983.

______. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001. (Coleção Leitura).

Published

2013-12-30

How to Cite

Pinto Pinto, C. E. (2013). The girl and the photographer: The art of photography in Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967) . Patrimônio E Memória, 9(2), 108–124. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3614