Two worlds collide
An introduction to the clash between art and photography in the city of São Paulo in the first half of the twentieth century
Keywords:
Fotoclube, Photography, Pictorials, City, Expositions, BandeiranteAbstract
In this paper there is an examination of the newsletters of the Bandeirante Foto Cine Clube, circulated in publications which specialized in photography in the first decade of the twentieth century in the city of São Paulo, in order to analyze a specific characteristic of their production. Accompanying the newsletters published between 1946 and 1951, it is possible to see that the articles began to oscillate between the defense of pictorial aesthetics and appearance, and the speeches and images which were seen as a pathway to new visual possibilities and experimentation, known as modern photography. For the purposes of this paper a decision was made to view the Fotoclube and photography itself as components of the cultural field of visuals. In this way the network of contacts created linking together other clubs, major newspapers and public institutions is important because it allows us to map the field of activity and the clash of photographic practices which sought to insert photography in spaces devoted to art, such as museums, galleries, and Biennials.
References
AMARAL, Aracy A. Artes plásticas na semana de 22. 5. ed. rev. e ampl. São Paulo: Ed. 34, 1998.
ANDRADE, Mário de. Prefácio Interessantíssimo. In: ANDRADE, Mário de. De Paulicéia Desvairada a Café (Poesias Completas). São Paulo: Círculo do Livro, [1986 ou 1987], p. 19-35.
BARDI, Pietro Maria. Em torno da fotografia no Brasil. São Paulo: Banco Sudameris Brasil, 1987.
BARROS, Valencio de. As lições do Salão. Foto Cine Clube Bandeirante Boletim, São Paulo, n. 10, ano I, p. 5, fev. 1947.
BORGES, Maria Eliza Linhares. Fotografia: desafios da interdisciplinaridade. Estudos IberoAmericanos, PUC-RS, v. 31, n. 2, p. 41- 51, dez. 2005.
CAMARGO, Mônica Junqueira de; MENDES, Ricardo. Fotografia. Cultura e fotografia paulistana no século XX. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992.
CARNICEL, Amarildo. O fotógrafo Mário de Andrade. Campinas: Editora da Unicamp, 1994.
COSTA, Helouise; SILVA, Renato Rodriguez da. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naif, 2004.
COSTA, Helouise. Pictorialismo e imprensa: o caso da revista O Cruzeiro. In: FABRIS, Annateresa (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: EDUSP, 1991, p. 261-292.
______. Escola Paulista de Fotografia – uma vanguarda possível? In: VANGUARDAS E MODERNIDADE NAS ARTES BRASILEIRAS, 2005, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: UNICAMP, 2005, p. 1-16. Disponível em: <http://www.iar.unicamp.br/dap/vanguarda/artigos_pdf/helouise_costa.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2013
CSORGEO, Tibor de. A missão e o campo de ação da fotografia moderna. Foto Cine Clube Bandeirante Boletim, São Paulo, n. 31, ano III, p. 9, fev. 1948.
FABRIS, Annateresa. Uma sensação estranha, que faz pensar. In: SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens.Campinas: Editora Unicamp, 2012, p. 175-189.
FEITOSA, Raul. Bandeirante. 70 anos de história na fotografia. Balneário Camboriú, SC: Phtos, 2013.
FERNADES JR., Rubens. A fotografia expandida. 2002. 190 f. Tese (Doutorado em História da Arte) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.
_____________. B. J. Duarte. Invenção e modernidade na fotografia documental. In: FERNANDES JR., Rubens (org.) B. J. Duarte: Caçador de imagens. São Paulo: Cosac Naif, 2007, p. 12-21.
KOSSOY, Boris. Luzes e sombras da metrópole: um século de fotografias em São Paulo (1850 – 1950). In: PORTA, Paula (Org.). História da cidade de São Paulo: a cidade no Império. São Paulo: Paz e Terra, 2004, p. 387-455. v. 2
MENDES, Ricardo. Pensamento Crítico em Fotografia. Antologia Brasil – 1890-1930. São Paulo: FUNARTE, 2013.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, jul. 2003.
MONTEIRO, Charles. O lugar da fotografia frente a outras imagens e sua função social na elaboração de uma nova visualidade urbana moderna nas revistas ilustradas dos anos de 1920. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo, jul. 2011, p. 1-9.
ROUILLÉ, André. A fotografia entre documento e arte contemporânea. Tradução de Constancia Egrejas. São Paulo: Senac, 2009.
SALVATORE, Eduardo. A nota do mês. Foto Cine Clube Bandeirante Boletim, São Paulo, n. 1, ano I, p. 1, maio de 1946.
______. Máximas e mínimas. Foto Cine Clube Bandeirante Boletim, São Paulo, n. 2, ano I, p. 7, jun. 1946.
______. Notas sobre o momento fotográfico. Foto Cine Clube Bandeirante Boletim, São Paulo, ano IV, n. 67, nov. 1951.
SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas Latino-americanas: Polêmicas, Manifestos e Textos Críticos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 1995, p. 215-216.
SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. Tradução de Joaquim Paiva. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.