Educational memorials and the construction of teacher’s identity

a study about PROESF/Unicamp in the year 2007

Authors

Keywords:

Teacher's education, Educational memorials, Professional identity

Abstract

This article presents the results of a Master’s Degree dissertation in Education which analyzed the educational memorials of 24 students of the Pedagogy Course from the Special Program for in-Practice Teachers Training (PROESF), which was carried out at Unicamp in 2007. The text provides a brief presentation of PROESF, the role of memory and reflections about the pathways in professional identity construction, as they are revealed by these educational memorials, bringing their autobiographical narratives to academic discussion, approaching everyday knowledge and teacher’s knowledge, in order to present vestiges of the paths that constitute of teachers’ professional identity.

Author Biography

Luciana Teston Sivalle, Paulista State University UNESP

Graduada em pedagogia pela PUC - Campinas (1992), e pós-graduanda em "Fundamentos Científicos e Didáticos da Formação de Professores" pela Unicamp, com extensões universitárias em História e cultura afro-brasileira pela Universidade Candido Mendes, em Cultura da Infância e Educação Infantil, e Educação e arte: Fundamentos Teóricos e Metodológicos pela Unesp. Atualmente é mestranda da Puc Campinas (2007) na área de Educação. Construiu carreira na Prefeitura Municipal de Campinas atuando nas áreas de Educação Infantil e Educação de Jovens e Adultos; tendo amplo conhecimento nestas áreas de atuação. Iniciou a carreira como professora em 1990; atuando em escolas estudais e municipais; sempre buscando atendimento das necessidades educacionais.

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Published

2012-12-30

How to Cite

Teston Sivalle, L. (2012). Educational memorials and the construction of teacher’s identity: a study about PROESF/Unicamp in the year 2007. Patrimônio E Memória, 8(2), 166–185. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3672