Educational memorials and the construction of teacher’s identity
a study about PROESF/Unicamp in the year 2007
Keywords:
Teacher's education, Educational memorials, Professional identityAbstract
This article presents the results of a Master’s Degree dissertation in Education which analyzed the educational memorials of 24 students of the Pedagogy Course from the Special Program for in-Practice Teachers Training (PROESF), which was carried out at Unicamp in 2007. The text provides a brief presentation of PROESF, the role of memory and reflections about the pathways in professional identity construction, as they are revealed by these educational memorials, bringing their autobiographical narratives to academic discussion, approaching everyday knowledge and teacher’s knowledge, in order to present vestiges of the paths that constitute of teachers’ professional identity.
References
ALVES, Nilda. A Experiência da Diversidade no Cotidiano e suas conseqüências na Formação de Professoras. In: VITORINO FILHO, Aldo; MONTEIRO, Solange Castellano (Orgs.). Cultura e Conhecimento de Professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p.13-30.
BHABHA, Homi K. O Local da Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, Ano CXXXIV, n. 248, de 23/12/96, p. 27.833-27.841.
BRUSCHINI, Cristina; AMADO, Tina. Estudos Sobre Mulher e Educação: algumas questões sobre o magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 64, p.4-13, fev.1988.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de. O amor dos começos: por uma história das relações com a escola. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 111, p. 151-171, dez. 2000.
CAVACO, Maria Helena. Ofício de Professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Profissão Professor. Portugal: Porto Editora, 1995, p.155-191.
CERISARA, Ana Beatriz. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
CHIZZOTI, Antonio. Etnografia. In:______. Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006, p. 65-76.
VITORINO FILHO, Aldo; MONTEIRO, Solange Castellano Fernandes. Apresentação. In:______. Cultura e Conhecimento de Professoras. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 7-12.
FREIRE, Paulo. Políticas e Educação. Indaiatuba, São Paulo: Villa das Letras, 2007.
GRILLO, Marlene; GESSINGER, Rosana Maria. A Constituição da Identidade Profissional – Saberes Docentes e Prática Reflexiva. PUC/RS, Porto Alegre/RS, p. 1-6, 2008. Disponível em: . Acesso em: 22 dez. 2008.
HALL, Stuart. A Identidade em Questão. In:______. A Identidade Cultural na Pósmodernidade. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A., 2000, p. 7-22.
ITANI, Alice. Caminhos e Trilhas: Uma Trajetória. In: CAMARGO, Marilena Aparecida Jorge Guedes de (Org.). Fragmentos, Memória, Trajetória Histórica. Rio Claro, SP: Paper Copy, 2004, p. 61-110.
JESUS, Regina de Fátima. Sobre Alguns Caminhos Trilhados... ou Mares Navegados... Hoje, Sou Professora. In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader (Org.). Como me Fiz Professora. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 21-42.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: UNICAMP, 1996.
MEMORIAIS DE FORMAÇÃO DO PROESF (2005 a 2007). Biblioteca da Unicamp. Disponível em <http://www.bibli.fae.unicamp.br> ou <http://libdigi.unicamp.br/document/list.php?tid=121>. Acesso em: 27. Jul. 2007.
MENESES, Adélia Bezerra. Memória: Matéria de Mimese. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). As Faces da Memória. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 1987, p.11-24.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes. Professores: Formação e Profissionalização. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2005.
PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. Projeto do Curso de Pedagogia do Programa Especial para Formação de Professores em Exercício na Rede de Educação Municipal da Região Metropolitana de Campinas - PROESF. Campinas: Unicamp, 2001. (documento interno).
PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 1999.
SALLES, Leila Maria Ferreira. Aprendendo a ser professor: fragmentos de uma trajetória. In: CAMARGO, Marilena Aparecida Jorge Guedes de. (Org.) Fragmentos, Memória, Trajetória, História. Rio Claro, SP: Paper Copy, 2004, p. 141-156.
SCHÖN, Donald. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 1-20, jan/fev/mar/abr. 2002. Disponível em: <http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf>. Acesso em: 08 dez. 2008.
TRINDADE, Azoilda Loretto da. Olhando com o coração e sentindo com o corpo inteiro no cotidiano escolar. In: TRINDADE, Azoilda Loretto da; SANTOS, Rafael dos. (Orgs). Multiculturalismo: Mil e Uma Faces da Escola. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, p.07-16.
VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. Puxando um Fio. In:______(Org.). Como me Fiz Professora. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p.07-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.