Language teaching

assumptions for considering oral genres

Authors

Keywords:

Teaching languages, Oral Genres, PCN

Abstract

 In this article, we discuss a few linguistic presuppositions that are essential when we account for oral genres as content to be worked in classes of Portuguese. We argue for the idea that, teachers must have a minimum understanding of the theoretical bases of their classroom practices in order to work towards an effective proposal of producing and analysing oral texts from a socio-interactionist perspective of language.

Author Biography

Rozana Aparecida Lopes Messias, Paulista State University UNESP

Livre docente em Metodologia de Ensino de Línguas Estrangeiras pela UNESP (2022). Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista FFC Marília-SP (2009); mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista FCL-Assis-SP Filho (2003); pós-Doutorado em Educação pela Georgetown University- Washington DC - EUA, junto ao Spanish and Portuguese Department (2017-2018 - FAPESP- processo 2017/02937-0). Atua como professora de metodologia de ensino de línguas estrangeiras e Estágio Supervisionado na UNESP-Assis. Atua como líder do Grupo de Pesquisa: Interação Virtual e Teletandem: Línguas Estrangeiras para Todos (InViTe) e faz parte do grupo de pesquisa Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior. Pertence ao quadro permanente do programa de pós-graduação em Educação (PPGE)-FCT/UNESP- Presidente Prudente. Na FCL-UNESP/Assis exerce a função de coordenadora do Programa de extensão Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (PROEC), participa da coordenação de atividades de Teletandem e Telecolaboração com universidades estrangeiras.

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Published

2025-05-17

How to Cite

Aparecida Lopes Messias, R. (2025). Language teaching: assumptions for considering oral genres. Patrimônio E Memória, 6(1), 187–208. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3807