School material culture
preserving the right to historical memory as part of cultural citizenship
Keywords:
History of Education, School Archives, Preservation, Culture SchoolAbstract
This article aims at discussing and questioning the project “Littera Culturalis: Organizing, Cataloging and Preserving Municipal School Documents in Criciúma (SC)”, conducted by the Research Group History and Memory on Education (GRUPEHME). Six schools were studied. The overall objective was to call the attention of school directors and the administrative officials of the Municipal Department of Education to the importance of preserving and keeping school documents for the sake of history
education. As the final phase of this project, we are completing a digital collection of documents containing digitized images of schools and interviews with some people who built (and continue to build) the experiences of these establishments. As this project finishes, some questions related to the organization, preservation, and keeping of documents were not answered, but we believe that the project contributes to the participants’ awareness of the importance of correct procedures, especially in relation to school archives. With this work we contribute to the socialization of these documents as sources of scientific research, to the historiography of education in Santa Catarina, and, especially, to the guarantee of the right of access to culture by citizens and school communities and, thus, to the preservation of the collective memory and historical past.
References
BRASIL. Arquivo Nacional. Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. 232 p. (Publicações Técnicas, n. 51). ISBN 85-7009-075-7.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: EDUSP, 1994.
CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.
FEIJÓ, Virgílio de Mello. Documentação e arquivos escolares. Porto Alegre: Sagra, 1988.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo: Editora dos Associados, v. 1, n. 1, p. 9-37, 2001.
LANG, Alice B. da S. G. História oral: muitas dúvidas, poucas certezas e uma proposta. In: Reintroduzindo a história oral no Brasil. São Paulo, 1996. p. 35.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 545.
LOPES, Eliane Marta Teixeira; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
MARTINS, Neire do Rossio; REINEY, Alice; PIRES, Reinaldo. Digitalização de documentos. 2001. Disponível em: http://www.powerbrasil.com.br/pdf/Digitalizacao_Unicamp.pdf. Acesso em: 12 ago. 2009.
MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; CUNHA, Maria Teresa Santos (org.). Práticas de memória docente. São Paulo: Cortez, 2003.
MOGARRO, Maria João. Os arquivos escolares: realidades e perspectivas na educação portuguesa. In: Livro de Resumos do V Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação, Évora, 2004. p. 72.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Khouri. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 15, 1993.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1988. p. 8.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Leis Complementares nº 281/2005, nº 296/2005 e nº 420/08. Bolsa Artigo 170.
STEPHANOU, Maria. Problematizações em torno do tema Memória e História da Educação. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, 1998. p. 133-134.
THOMSON, Alistair. Recompondo a memória: questões sobre a relação entre história oral e as memórias. Projeto História, São Paulo: PUC-SP, n. 15, p. 51-84, abr. 1997.
VALENTE, W. R. Arquivos escolares virtuais: considerações sobre uma prática de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 175-192, 2005.
VIDAL, Diana Gonçalves. Apresentação. In: ZAIA, Iomar. O acervo escolar: organização e cuidados básicos. São Paulo: Centro de Memória da Educação, 2004. p. 3.
VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e práticas escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, Rosa Fátima de; VALDEMARIN, Vera Teresa (org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 4-22.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Culturas escolares, reformas e innovaciones: entre la tradición y el cambio. Texto inédito divulgado pelo autor, 2000.
ZAIA, Iomar. O acervo escolar: organização e cuidados básicos. São Paulo: Centro de Memória da Educação, 2004.
ZAGO, Nadir. A entrevista em seu processo de construção: reflexões com base na experiência prática da pesquisa. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (orgs.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 138-179.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.