School material culture

preserving the right to historical memory as part of cultural citizenship

Authors

Keywords:

History of Education, School Archives, Preservation, Culture School

Abstract

This article aims at discussing and questioning the project “Littera Culturalis: Organizing, Cataloging and Preserving Municipal School Documents in Criciúma (SC)”, conducted by the Research Group History and Memory on Education (GRUPEHME). Six schools were studied. The overall objective was to call the attention of school directors and the administrative officials of the Municipal Department of Education to the importance of preserving and keeping school documents for the sake of history
education. As the final phase of this project, we are completing a digital collection of documents containing digitized images of schools and interviews with some people who built (and continue to build) the experiences of these establishments. As this project finishes, some questions related to the organization, preservation, and keeping of documents were not answered, but we believe that the project contributes to the participants’ awareness of the importance of correct procedures, especially in relation to school archives. With this work we contribute to the socialization of these documents as sources of scientific research, to the historiography of education in Santa Catarina, and, especially, to the guarantee of the right of access to culture by citizens and school communities and, thus, to the preservation of the collective memory and historical past.

Author Biographies

Giani Rabelo, Paulista State University UNESP

Pós-doutorado na Universidade de Lisboa (Instituto de Educação) e Universidade do Estado de Santa Catarina (Faculdade de Educação); Professora Visitante na Universidade de Alicante - Espanha (Instituto Universitário de Estudos Sociais da América Latina) Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997); Especialista em Serviço Social (1992) pela Universidade Federal de Santa Catarina e Graduada em Serviço Social pela Fundação Educacional do Sul de Santa Catarina (1986). Professora titular da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), desde 1996. Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e professora de História da Educação nos cursos de licenciatura. 

Maria Dolores Denski, Paulista State University UNESP

Maria Dolores Denski é mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense Instituto Latino Americano e Caribe (2000). È professora da Universidade do Extremo Sul Catarinense. Criciúma/SC – Brasil.

Maurício Ruiz Câmara, Paulista State University UNESP

Graduado em Geografia com as habilitações de Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Catarina. Especialização em Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica-PUCPR. Mestrado em Geografia - Área de Concentração Desenvolvimento Regional e Urbano - pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Santa Catarina campus Joinville. Tem experiência em pesquisas em Geografia Urbana, Geografia Histórica e Geografia Marinha, atuando principalmente nos seguintes temas: Santa Catarina, Produção do Espaço Urbano e Zona Costeira.

References

BRASIL. Arquivo Nacional. Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. 232 p. (Publicações Técnicas, n. 51). ISBN 85-7009-075-7.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: EDUSP, 1994.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.

FEIJÓ, Virgílio de Mello. Documentação e arquivos escolares. Porto Alegre: Sagra, 1988.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo: Editora dos Associados, v. 1, n. 1, p. 9-37, 2001.

LANG, Alice B. da S. G. História oral: muitas dúvidas, poucas certezas e uma proposta. In: Reintroduzindo a história oral no Brasil. São Paulo, 1996. p. 35.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 545.

LOPES, Eliane Marta Teixeira; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MARTINS, Neire do Rossio; REINEY, Alice; PIRES, Reinaldo. Digitalização de documentos. 2001. Disponível em: http://www.powerbrasil.com.br/pdf/Digitalizacao_Unicamp.pdf. Acesso em: 12 ago. 2009.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; CUNHA, Maria Teresa Santos (org.). Práticas de memória docente. São Paulo: Cortez, 2003.

MOGARRO, Maria João. Os arquivos escolares: realidades e perspectivas na educação portuguesa. In: Livro de Resumos do V Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação, Évora, 2004. p. 72.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Khouri. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 15, 1993.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1988. p. 8.

SANTA CATARINA. Governo do Estado. Leis Complementares nº 281/2005, nº 296/2005 e nº 420/08. Bolsa Artigo 170.

STEPHANOU, Maria. Problematizações em torno do tema Memória e História da Educação. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, 1998. p. 133-134.

THOMSON, Alistair. Recompondo a memória: questões sobre a relação entre história oral e as memórias. Projeto História, São Paulo: PUC-SP, n. 15, p. 51-84, abr. 1997.

VALENTE, W. R. Arquivos escolares virtuais: considerações sobre uma prática de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 175-192, 2005.

VIDAL, Diana Gonçalves. Apresentação. In: ZAIA, Iomar. O acervo escolar: organização e cuidados básicos. São Paulo: Centro de Memória da Educação, 2004. p. 3.

VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e práticas escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, Rosa Fátima de; VALDEMARIN, Vera Teresa (org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 4-22.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Culturas escolares, reformas e innovaciones: entre la tradición y el cambio. Texto inédito divulgado pelo autor, 2000.

ZAIA, Iomar. O acervo escolar: organização e cuidados básicos. São Paulo: Centro de Memória da Educação, 2004.

ZAGO, Nadir. A entrevista em seu processo de construção: reflexões com base na experiência prática da pesquisa. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (orgs.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 138-179.

Published

2010-06-30

How to Cite

Rabelo, G., Denski, M. D., & Ruiz Câmara, M. (2010). School material culture: preserving the right to historical memory as part of cultural citizenship. Patrimônio E Memória, 6(1), 209–232. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3808