WOMEN’S MEMORY AND HISTORY EDUCATION
Keywords:
Memory of Women, Heritage Education, Teaching of HistoryAbstract
This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival.
References
ALMEIDA, Adriana Mortara. Desafios da relação museu-escola. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 3, n. 10, p. 50–56, set./dez. 1997.
ANDRIOLO, Arley. Viver e morar no século XVIII: Minas Gerais, Mato Grosso e Goiás. São Paulo: Saraiva, 1999.
BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1998.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz; Edusp, 1987.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê, 2003.
BOSI, Ecléa. Problemas ligados à cultura das classes pobres. In: VALLE, Edênio; QUEIRÓZ, José J. (Orgs.). A cultura do povo. São Paulo: Cortez; Instituto de Estudos Especiais, 1984. p. 27-33.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. v.1. Petrópolis: Vozes, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREITAS, Sônia Maria de. História Oral: possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP; Imprensa Oficial do Estado, 2002.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Narrar e curar. Folha de S. Paulo, São Paulo, 1º set. 1985. Folhetim, p. 11.
GARCIA, Tânia Maria F. Braga. A riqueza do tempo perdido. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 109-125, jul./dez. 1999.
GONÇALVES FILHO, José Moura. Olhar e memória. In: NOVAES, Adauto et al. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. p. 95-97.
LAWAND, Diógenes Nicolau. Memória e ensino de história: uma experiência na educação de jovens e adultos. 2004. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
MATOS, Maria Izilda Santos de. Por uma história da mulher. Bauru: EDUSC, 2000.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. São Paulo: Loyola, 1996.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Definindo História Oral e Memória. Cadernos CERU, São Paulo, n. 5, série 2, p. 52–60, 1994.
MILANESI, Luiz. Casa da invenção. São Paulo: Siciliano, 1991.
NEVES, Lucília de Almeida. Memória, história e sujeito: substratos da identidade. História Oral, São Paulo, n. 3, p. 109-116, jun. 2000.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998.
THOMPSON, Paul. Histórias de vida como patrimônio da humanidade. In: WORCMAN, Karen; PEREIRA, Jesus Vasquez (Orgs.). História Falada: Memória, Rede e Mudança Social. São Paulo: SESC-SP; Museu da Pessoa; Imprensa Oficial de São Paulo, 2006. p. 18-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.