PATRIMONIAL ART AS BASE OF THE IMMATERIAL PATRIMONY

Authors

Keywords:

Immaterial patrimony, Brazilianness, Inventory

Abstract

This article aims at discussing the concept of patrimonial art elaborated by Mário de Andrade for the ante-project of creation of the National and Artistic Patrimony Service, in 1936, as a indicial element in the trajectory of a broad conception of cultural patrimony set up in decree 3.551/2000, which instituted the register and inventory of a cultural patrimony of immaterial nature. In order to demonstrate the current relevance of the andradino project for the cultural patrimony – especially for the centrality which the inventory represents in his preservation vision – there is an attempt at reconstructing the constitutional course of this preservationist thought and practice, whose dialogue with the letters, travel diaries, chronicles, laws and literature of the period reveal sharp attunement with the modernistic projects of construction of a “Brazilianness”, which comprehends the discovery journeys to Brazil and Mario de Andrade’s experience in the Departament of Culture of São Paulo - 1935-1938.

Author Biography

Antonio Gilberto Ramos Nogueira, Paulista State University UNESP

ealizou Pós-doutorado no Centro de Investigação em Antropologia-CRIA, Universidade Nova de Lisboa-UNL e no Instituto de Estudos Brasileiros-IEB, Universidade de São Paulo-USP (2017-2018). Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Assis (1988), mestrado (1995) e doutorado (2002) em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor Associado do Departamento de História e do Programa de Pós Graduação em História Social da Universidade Federal do Ceará, docente do PROFHistória, no polo coordenado pela UFC e Coordenador do Núcleo de Documentação e Laboratório de Pesquisa Histórica - NUDOC do Departamento de História da UFC. Foi professor da PUC-SP de 2004 a 2006. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em História Social da UFC (2011-2013). Foi Vice-Coordenador (2017-2019) e Coordenador do GT História e Patrimônio Cultural da Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil (2019-2021).

References

ANDRADE, Mário de. A lição do amigo: cartas de Mário de Andrade a Carlos Drummond de Andrade. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.

ANDRADE, Mário de. Arte religiosa no Brasil. Estab. do texto crítico: Claudete Kronbauer. São Paulo: Experimento, 1993.

ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. São Paulo, 1974.

ANDRADE, Mário de. Cartas de Mário de Andrade a Luís da Câmara Cascudo. Belo Horizonte: Villa Rica, 1991.

ANDRADE, Mário de. Crônica de Malazarte VIII. In: BATISTA, org. Brasil 1º tempo modernista – 1927/29 (Documentação). São Paulo: USP/IEB, 1972.

ANDRADE, Mário de. Crônica Táxi: Amazônia. Diário Nacional, 5 dez. 1929.

ANDRADE, Mário de. Inauguração do Curso de Etnografia e Folclore do Departamento de Cultura (minuta da palestra). São Paulo: SEF/Acervo Histórico da Discoteca Oneyda Alvarenga/CCSP, 1 p. datil., abr. 1936.

ANDRADE, Mário de. Marcelo Tupinambá (1924). In: ______. Música, doce música. São Paulo/Brasília: Martins Fontes, 1976. p. 115.

ANDRADE, Mário de. O artista e o artesão (1938). In: ______. O Baile das quatro artes. São Paulo/Brasília: Martins Fontes, 1975.

ANDRADE, Mário de. O Turista Aprendiz. Estab. de texto, introd. e notas de Telê Porto Ancona Lopes. São Paulo: Duas Cidades, 1983.

ANDRADE, Mário de. Cartas de trabalho: correspondência com Rodrigo Melo Franco de Andrade (1936-1945). Introdução e notas: Lélia Coelho Frota. Brasília: MEC/SPHAN, 1991.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Publifolha, 2000.

FACINA, Adriana. Arte nacional e educação estética em Mário de Andrade. In: REIS FILHO, org. Intelectuais, história e política: séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000. p. 163.

FABRIS, Annateresa. O futurismo paulista: hipóteses para o estudo da chegada da vanguarda ao Brasil. São Paulo: Perspectiva/Edusp, 1994.

FABRIS, Annateresa. Mário de Andrade e o patrimônio artístico nacional. In: Anais do Seminário Mário de Andrade e o Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1996.

HOBSBAWM, Eric. Nação e nacionalismo desde 1870: programa, mito e realidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

LAFETÁ, João Luiz. 1930: a crítica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2000.

MORAES, Eduardo Jardim de. A brasilidade modernista: sua dimensão filosófica. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

MORAES, Eduardo Jardim de. Limites do moderno: o pensamento estético de Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1999.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. Por um inventário dos sentidos: Mário de Andrade e a concepção de patrimônio e inventário. São Paulo: HUCITEC/FAPESP, 2005.

O REGISTRO do Patrimônio Imaterial: dossiê final das atividades da Comissão e do Grupo de Trabalho Patrimônio Imaterial. Brasília: IPHAN, 2000.

PROCESSOS Administrativos do Departamento de Cultura (1935-1938), nº 75259. Arquivo Municipal Washington Luís.

SAIA, Luis. Uma grande obra em favor da Cultura Nacional. In: Diário Carioca, 8 fev. 1938. São Paulo: MPF/Acervo Histórico da Discoteca Oneyda Alvarenga/CCSP, doc. 9.

SANT’ANNA, Denise B. de. Corpos de passagem: ensaios sobre a subjetividade contemporânea. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

SEVCENKO, Nicolau. A literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2008-10-30

How to Cite

Gilberto Ramos Nogueira, A. (2008). PATRIMONIAL ART AS BASE OF THE IMMATERIAL PATRIMONY. Patrimônio E Memória, 4(1), 123–139. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3923