HELENA ANTIPOFF - THE RURALIST EDUCATOR
THE CONSTRUCTION OF A PERSONAL COLLECTION AND ITS RELEVANCE FOR EDUCATION TODAY.
Keywords:
Personal assets, Rural education, Collective memoryAbstract
This paper was carried out as a reflection on Helena Antipoff’s personal and professional career (1892-1974), linked to her belief that the intervention and transformation of reality depend on the accumulation of knowledge, on the acquisition of experience, and on her intention to foster the sharing of the commonwealth, agents which, based on such a triangulation, are capable of building up personal assets. Structure based mostly on practices and actions rather than on the intention to work out assets, but which ended by producing the structure of a memory, linked to the development of the “Center of Documentation and Research Helena Antipoff” – Ibirité – MG. She was born in Russia and while she lived in Brazil from 1929 to1974, Helena Antipoff stood out due to her socially relevant actions based on the organization of study and research in the fields of psychology, education and rural education, and the last two activities are the subjects broached in our documentary research and analysis.
References
AMMANN, Safira Bezerra. Ideologia do desenvolvimento de comunidade no Brasil. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1987. p. 29-30.
ANTIPOFF, Daniel I. Helena Antipoff: sua vida sua obra. Rio de Janeiro: José Olympio, 1975.
ANTIPOFF, Helena. A Fazenda do Rosário como experiência social e pedagógica no meio rural. Belo Horizonte: CDPHA – Imprensa Oficial, 1992. (Coletânea das obras escritas por Helena Antipoff).
ANTIPOFF, Helena. Aula inaugural do VI Curso de Treinamento de Educadores de Base da CNER. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, ano 1, v. 1, jul. 1954. p. 173.
ANTIPOFF, Helena. Institutos de Organização Rural ou Centro de Urbanização dos Meios Rurais. In: _____. Educação Rural. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1992. v. 4, p. 9-10. Publicado originalmente em 1947. Apud CAMPOS, Regina Helena de F., 2003, p. 225.
BARREIRO, Iraíde Marques de F. Cidadania e educação rural no Brasil: um estudo sobre a Campanha Nacional de Educação Rural. 1997. 331 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
BOLETIM DA UFMG. Disponível em: http://www.ufmg.br/boletim/bol1229/pag5.html. Acesso em: 15 ago. 2006.
BOLETIM INFORMATIVO. Disponível em: http://www.ufmg.br/boletim/bol1425/sexta.shtml. Acesso em: 15 ago. 2006.
BRASIL. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, v. 1, 1954.
CAMPOS, Regina Helena de F. Helena Antipoff: razão e sensibilidade na psicologia e na educação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 210-225, 2003.
CAMPOS, Regina Helena de F. (org.). Helena Antipoff: textos escolhidos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
CENTRO DE ESTUDOS MINEIROS. Disponível em: http://www.fafich.ufmg.br/cem/. Acesso em: 24 ago. 2006.
FONSECA, Maria Tereza L. da. A extensão rural no Brasil: um projeto educativo para o capital. São Paulo: Loyola, 1985. p. 19.
JORNAL Diário da Tarde. Belo Horizonte: Caderno 2, 1984.
VASCONCELOS, Mario S. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996. p. 85-97.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.