LABORATORY FOR SUPPORTING HISTORICAL RESEARCH ON CHILDHOOD AND ADOLESCENCE
LAPHIA/STATE UNIVERSITY OF MARINGA
Keywords:
Childhood, Sources, HoldingsAbstract
The Laboratory of Support to the Historical Research of the Childhood and Adolescence was created in the end of the year of 2003 in the State University of Maringá with the main objective of systematizing information referring to holdings (publics and private) of government institutions and no government, that act directly with the childhood and adolescence (except for the formal education) or that contribute to the researches of the child's and adolescent’s history, mainly in the area of Maringá. One of their lines is pointed to the oral sources, either producing or looking for access and information of existent collections. Another line is the documental treatment with two fonds that are under our guard: 1) Brazilian institute of Coffee (IBC/GERCA) and 2) Foundation of the Social Development of Maringá.
References
ADORNO, Sérgio. A experiência precoce da punição. In: MARTINS, José de Souza (coord.). O massacre dos inocentes: a criança sem infância no Brasil. São Paulo: Hucitec, 1991. p. 181–208.
CAMPOS, Angela Valadares D. de S. O menor institucionalizado: um desafio para a sociedade. Petrópolis: Vozes, 1984.
CAMPOS, Célia Reis. Os centros de documentação das universidades: tendências e perspectivas. In: SILVA, Zélia Lopes da (org.). Arquivos, patrimônio e memória: trajetórias e perspectivas. São Paulo: FAPESP/UNESP, 1999. p. 57.
DEL PRIORE, Mary (org.). História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1991.
DEL PRIORE, Mary (org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2000.
FREITAS, Marcos Cezar (org.). História Social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997.
FREITAS, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Campinas (SP): Papyrus, 2003.
GOMIDE, Paula. O menor infrator: a caminho de um novo tempo. Curitiba: Juruá, 1990.
GUIRADO, Marlene. A criança e a FEBEM. São Paulo: Perspectiva, 1980.
GUIRADO, Marlene. Instituição e relações afetivas. São Paulo: Summus, 1986.
GUSMÃO, Emery Marques. Arquivos escolares, memória e cultura. Patrimônio e Memória, UNESP–FCLAS–CEDAP, v. 1, n. 1, 2005.
KOSMINSKY, Ethel Volfzon. A infância assistida. 1992. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
MARCÍLIO, Maria Luiza. História social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 1998.
MORELLI, Ailton J. A criança, o menor e a lei: uma discussão em torno do atendimento infantil e da noção de inimputabilidade. Assis, 1996. Dissertação (Mestrado em História) – UNESP.
MORELLI, Ailton J. A inimputabilidade e a impunidade em São Paulo. Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH, v. 19, n. 37, p. 125–156, 1999.
MÜLLER, Verônica R.; MORELLI, Ailton J. (org.). Crianças e adolescentes: a arte de sobreviver. Maringá: EDUEM, 2002.
MÜLLER, Verônica R.; RODRIGUES, Patrícia C. Reflexões de quem navega na educação social. Maringá: Clichetec, 2002.
MOURA, Esmeralda B. Bolsonaro de. Mulheres e menores no trabalho industrial: os fatores sexo e idade na dinâmica do capital. Petrópolis: Vozes, 1982.
MOURA, Esmeralda B. Bolsonaro de. Infância operária e acidente do trabalho em São Paulo. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1991. p. 112–128.
PASSETI, Edson. Política Nacional do Bem-Estar do Menor. São Paulo, 1982. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – USP.
PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto (coord.). As crianças: contextos e identidades. Braga (Portugal): Universidade do Minho/Abel Antonio Bezerra, 1997. p. 10.
RIBEIRO, Ivete; BARBOSA, Maria de Lourdes V. A. Menor e sociedade brasileira: análises, programas institucionais e experiências. São Paulo: Loyola, 1987.
RIZZINI, Irene. Levantamento bibliográfico da produção científica sobre a infância pobre no Brasil. Rio de Janeiro: USU, 1989.
RIZZINI, Irene; RIZZINI, Irma. "Menores" institucionalizados e meninos de rua: os grandes temas de pesquisas nas décadas de 80. In: FAUSTO, Ayrton; CERVINI, Ruben (org.). O trabalho e a rua: crianças e adolescentes no Brasil urbano dos anos 80. São Paulo: Cortez, 1991. p. 69–90.
SADER, Emir et al. Fogo no pavilhão. São Paulo: Bronteaux, 1987.
SAMARA, Eni M. Tendências atuais da História da família no Brasil. In: ALMEIDA, A. M. de (org.). Pensando a família no Brasil: da colônia à modernidade. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo–UFRRJ, 1987. p. 25–36.
SAMARA, Eni M. As mulheres, o poder e a família: São Paulo, século XIX. São Paulo: Marco Zero; Secretaria de Estado da Cultura de São Paulo, 1989.
YASLLE, Elisabeth G. Expectativas do professor: um estudo sobre um programa de treinamento aplicado a professores de alunos provenientes de orfanato. São Paulo, 1980. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar) – PUC/SP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.