RECEPTION AND STRATEGY CREATION SPACES
THE SCHOOL INSTITUTION AND THE INCLUSION OF THE POPULAR CLASSES INTO LITERATE CULTURE. SÃO PAULO -1894-1923
Keywords:
Elementary schools, Subjects of schooling, Strategies and usesAbstract
This paper debates two problems. The first problem represents the poorest classes and their children against the effects of schooling, looking at the strategies and construction of meanings produced by these consumers. The second, using a working school as an example, looks at the plurality of the existing educative methods and at their cultures. The institutionalization of the elementary school was created from a very well scheduled plan for cultural homogeneity. However, the subjects of the schooling (and their families) were not receptive of the actions of this republican project: they did not exclusively follow the legal decisions in the way they expected. The poorest classes of the society used strategies to include themselves in the well-educated strata, using the non-official and free education system. These strategies made it very difficult for the Republican Government to create a national
education system. On the other hand, the project of cultural homogeneity shocked the other existing elementary school and their identities.
References
ANUÁRIO DO ENSINO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Relatórios da Diretoria Geral da Instrução Pública. São Paulo: Tipografia Siqueira, 1911–1923. Abreviação: AE.
BOLETIM DA ESCOLA MODERNA. São Paulo, n. 1, 13 out. 1918.
CANDEIAS, António. Modelos alternativos de escola na transição do século XIX para o século XX. In: SOUSA, Cynthia Pereira; CATANI, Denise Bárbara (orgs.). Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente. São Paulo: Escrituras Editora, 1998. p. 131–141.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 173–191, jan./abr. 1991.
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Velhos mestres de novas escolas: um estudo das memórias de professores da 1ª República em São Paulo. São Paulo: CERU/INEP, 1984.
DORIA, Sampaio. Questões de ensino: a reforma de 1920 em São Paulo. São Paulo: Monteiro Lobato, 1923.
JORNAL A LANTERNA. São Paulo, edições de 06 dez. 1913; 31 jan. 1914; 07 nov. 1914; 28 dez. 1916.
JORNAL A PLEBE. São Paulo, 11 dez. 1921, p. 2.
LOBATO, Monteiro. Urupês: contos. São Paulo: Revista do Brasil, 1918.
PENTEADO, Jacob. Belenzinho, 1910 (retrato de uma época). São Paulo: Martins, 1962.
ROSSI, Ednéia Regina. Identidades étnicas e as escolas primárias na Primeira República. Revista HISTEDBR on-line, Campinas, n. 17, p. 58–65, mar. 2005.
ROSSI, Ednéia Regina. “Insuladas tribos” – a escola primária e a forma de socialização escolar – São Paulo (1912–1920). 2003. Tese (Doutorado em Educação) – UNESP, Assis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.