HISTORY OF BRAZILIAN EDUCATION

NEW SOURCES AND NEW ANALYSIS APPROACHES

Authors

Keywords:

History of education, Historiography, Sources

Abstract

The intention of the present text is to analyze the possibilities opened by historical analysis for the renewal of the problems, methods and sources of the History of Brazilian Education. To accomplish that, it is emphasized the influence of the thinkers to the movement of renewal of education known as escolanovistas in the production of education in Brazil and the contributions to the History of Education granted by researchers open to the dialogue with new historiographic schools.

Author Biography

Carlos Eduardo Marotta Peters, Paulista State University UNESP

Possui graduação em História pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Penápolis (1998) e em Ciências Econômicas pela Faculdade de Ciências Econômicas de Araçatuba (1994) . É doutor em História Social pela UNESP/Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (2010). Atualmente é professor da Fundação Educacional de Penápolis, onde ministra História da Medicina no curso de Medicina, Economia I e II nos cursos de Administração de Empresas e Ciências Contábeis, Economia no curso de Direito, e do Colégio Anglo de Penápolis, onde ministra aulas de História. Tem experiência nas áreas de História, Economia Brasileira, Filosofia e Sociologia, com ênfase em História, atuando principalmente com os seguintes temas: História Contemporânea, História das Religiões e Religiosidades no Brasil, História Social do Corpo, História da Medicina, Imaginário e Representações Sociais, Introdução à Economia e Economia Brasileira. Foi professor de História da rede estadual de ensino de São Paulo entre 2001 e 2008.

References

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Tradução: Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Configuração da historiografia educacional brasileira. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 329–333.

CHARTIER, Roger. Textos, impressão, leituras. In: HUNT, Lynn (org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1995. p. 215–233.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 10. ed. Tradução de Lígia M. Pondé Vassallo. Petrópolis: Vozes, 1993.

GHIRALDELLI Jr., Paulo. Filosofia e história da educação brasileira. Barueri, SP: Manole, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.

LOPES, Eliane Marta Teixeira. Perspectivas históricas da educação. 4. ed. São Paulo: Ática, 1995.

LOPES, Eliane Marta Teixeira; FILHO, Luciano Mendes de Faria; VEIGA, Cynthia Greive (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LOPES, Marta Maria. Mitos e utopias na educação brasileira: o professor e a construção democrática na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1946–1961). 2001. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Assis, SP.

MELLO E SOUZA, Laura de. Aspectos da historiografia da cultura sobre o Brasil Colonial. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 23–38.

VEIGA, Cynthia Greive; LIMA E FONSECA, Thais Nivia de (orgs.). História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

VIDAL, Diana Gonçalves. Michel de Certeau e a difícil arte de fazer história das práticas. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes de (org.). Pensadores sociais e história da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 257–284.

Published

2006-07-30

How to Cite

Marotta Peters, C. E. (2006). HISTORY OF BRAZILIAN EDUCATION: NEW SOURCES AND NEW ANALYSIS APPROACHES. Patrimônio E Memória, 2(1), 134–145. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3984