HISTORY OF BRAZILIAN EDUCATION
NEW SOURCES AND NEW ANALYSIS APPROACHES
Keywords:
History of education, Historiography, SourcesAbstract
The intention of the present text is to analyze the possibilities opened by historical analysis for the renewal of the problems, methods and sources of the History of Brazilian Education. To accomplish that, it is emphasized the influence of the thinkers to the movement of renewal of education known as escolanovistas in the production of education in Brazil and the contributions to the History of Education granted by researchers open to the dialogue with new historiographic schools.
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Tradução: Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Configuração da historiografia educacional brasileira. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 329–333.
CHARTIER, Roger. Textos, impressão, leituras. In: HUNT, Lynn (org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1995. p. 215–233.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 10. ed. Tradução de Lígia M. Pondé Vassallo. Petrópolis: Vozes, 1993.
GHIRALDELLI Jr., Paulo. Filosofia e história da educação brasileira. Barueri, SP: Manole, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.
LOPES, Eliane Marta Teixeira. Perspectivas históricas da educação. 4. ed. São Paulo: Ática, 1995.
LOPES, Eliane Marta Teixeira; FILHO, Luciano Mendes de Faria; VEIGA, Cynthia Greive (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
LOPES, Marta Maria. Mitos e utopias na educação brasileira: o professor e a construção democrática na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1946–1961). 2001. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Assis, SP.
MELLO E SOUZA, Laura de. Aspectos da historiografia da cultura sobre o Brasil Colonial. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 23–38.
VEIGA, Cynthia Greive; LIMA E FONSECA, Thais Nivia de (orgs.). História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
VIDAL, Diana Gonçalves. Michel de Certeau e a difícil arte de fazer história das práticas. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes de (org.). Pensadores sociais e história da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 257–284.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.