THE FIRST SCHOOL ANTHOLOGIES AND THE FORMATION OF THE READER.
Keywords:
Reading, Literature-education, Methodological contradictionsAbstract
In order to determine our study field we will observe in this paper some points of view built in the beginning of the 20th century related with the teaching of literature as a school subject. In other words, we will show some conceptions about the treatment given to literature. For this we will work with old school anthologies for young students who would be supposed to be in High School nowadays.
References
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor, alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988. p. 27.
CANDIDO, Antonio. Remate de males. Revista do Departamento de Teoria Literária, Campinas: UNICAMP, 1999. p. 5.
LEAHY, Cyana. A educação literária e as políticas oficiais. In: LEAHY, Cyana. Leitura literária e mediação escolar. Belo Horizonte: UFMG, [s.d.], p. 53.
MANCINELLI, Laura. Literatura e “pessoa histórica”. Papéis Avulsos, Assis: UNESP, 1995. p. 27.
MESERANI, Samir. O intertexto escolar: leitura, aula e redação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 14.
MURTA, José Guerreiro. Educação literária: quem lê e quem escreve – o que se lê e o que se escreve. Lisboa: [s.ed.], [s.d.].
ROCCO, Maria Tereza Fraga. Literatura-ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1992. p. 109.
SOARES, Magda. Ler, verbo transitivo. Disponível em: http://www.leiabrasil.org.br/leiaecomente/valeoescrito/Magda.htm. Acesso em: 08 mar. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2005 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.